Restoran Makanan Halal Di Kunming



Restoran Makanan Halal Di Kunming | Ramai yang bercadang untuk melancong ke negara bukan Islam bimbang akan kesukaran mendapatkan makanan halal. Disebabkan kerisauan itu maka penuhlah beg mereka dengan makanan kering dari Malaysia. Jika setakat dua hari okaylah, takkan lima enam hari pun nak makan makanan yang tapau dari negara sendiri? Bila nak merasa makanan tempatan?

In recent trip to Kunming I was staying at the Jinmabiji Square area. Sila lihat gambar di bawah ni. Pintu gerbang ni satu Jinma dan satu lagi Biji, ada gambar ayam jantan dan kuda di setiap satunya. The Hump Hostel kat belakang tu. Jinbi Road di sebelah kiri. Ada banyak hotel dan hostel berdekatan kawasan ini. Central Kunming lah ni.



Pasti ramai yang teruja nak ke Kunming di musim bunga dan luruh nanti. Kalau dah tak tahu sangat di mana nak mendapatkan makanan halal di negara orang tips-nya adalah sila cari masjid kerana masjid adalah pusat komuniti setempat bertemu. Di tengah bandar Kunming ni ada dua masjid yang berdekatan antara satu sama lain. Berdekatan masjid kebiasaannya ada orang berniaga makanan halal, paling koman pun roti.

Untuk kemudahkan adik kakak silalah simpan senarai restoran muslim di Kunming ni ya.

Senarai restoran halal/muslim di Kunming:
1) Masjid Yongning




Masjid ini menghadap Dong Si Street dan tiga minit berjalan kaki dari Jinmabiji Square. Di tingkat paling bawah selaras dengan jalanraya tu ada juga restoran kecil di kedua-dua belah tangga. Di tingkat bawah masjid ada food court yang diuruskan oleh Persian Gulf Halal Restaurant. Restoran halal ini juga boleh diakses melalui farmasi di tepi kanan masjid (belakang).

Dibuka 10 pagi hingga 8 malam, pelbagai makanan dihidangkan di sini. Susah jugalah nak order hehe... alternatifnya ambil gambar dan bawa ke kaunter bayaran. Bila dapat resit bawa ke kaunter makanan tersebut semula.

Macam tu lah masa aku nak minta pau, aku ambil gambar periuk pengukus tu... tapi ada seorang staf yang stylo tu (manager kot) boleh berbahasa Inggeris sikit.

This is steamed bread.

This mushroom, this sugar (aku kerut dahi... sugar? Sweet kot hahha...)

Aku mintalah hok sugar tu. Sah! Pau kacang merah hahah.. tapi aku tak berapa suka sebab gula pasir tak hancur kruk krak kruk krak, ai no like wannn..

Di China portion besar ye jadi kalau jenis makan seciput tu elok share saja dua tiga orang. Tak baik membazir rezeki walaupun kita bayar.


2) Restoran Fatimah
Aku agaklah nama restoran tu Fatimah hehe.. Restoran ini pun terletak di Dong Si Street kira berdepan dengan Masjid Yongning. Bila kita berhadapan dengan MY jalan terus ke kiri. Rasanya ia berada di lorong kedua dan mungkin juga boleh diakses dari lorong menuju The Hump Hostel. Kami tak kuasa nak sesat barat jadi kami ikut je jalan besar.

Aku suka daging goreng dengan daun pudina. Nasib baik pergi makan berempat dapatlah mencuba rasa. Kalau sensorang camana nak habiskan sepinggan besar?


3) Gerai Tak Tahu Nama
Dari restoran di atas kita jalan lagi ke depan di Dong Si Street tu. Jumpa lorong pandang kiri, jumpa lorong pandang kiri hahah gittewww.. Nanti akan berjumpalah akak ni. Ada juga orang menjual jajan. Rasanya tengahari/petang hingga malam je mereka berniaga.


4) Ke kiri, sederet Masjid Yongning
Ada sebuah gerai makanan halal. Aku tak sure bangunan apa. Aku buat gaya solat makcik tu angguk tapi takkan dekat sangat kot antara dua masjid (if, it's a mosque)



5) Masjid Nancheng
Masjid ini berdekatan Flower and Birds Market, dekat Time Square tu. Di pintu gerbang masjid ada gerai makanan muslim, di bawah masjid ada restoran, di tepi masjid pun ada restoran (di luar).

Pintu masuk ke Nancheng Mosque. Selepas pintu gerbang ni di sebelah kiri ada sebuah hotel.

Dah lalu kat pintu gerbang baru nampak Masjid Nancheng.

 Restoran di tepi masjid.

6) Di Flower & Birds Market kita akan melalui pedestrian walk yang agak panjang. Macam Petaling Street lah lebih kurang. Selepas saja barrier yang menghalang motor/kereta lalu (tak jauh dari Masjid Nancheng)  sila ke lorong kanan dan anda akan berjumpa restoran di bawah yang membawa ke Old Kunming. Petang baru buka agaknya.


7) Di Guang Hua Street.
Dari restoran di atas aku berjalan terus di Old Kunming. Kita akan melalui bangunan antik yang ditinggalkan. Jalan di sini dan di F&BM sangat berbeza macam dalam dua dunia berbeza, siap berdebu padahal sebelah-menyebelah aje. Nak refurbish agaknya tak pun pun nak dibuat new development. Jalan terus dan kita akan berjumpa dengan Old Street Kunming Tourism Centre ni.



Kemudian sila berjalan ke kiri untuk bersantap di restoran di bawah. Jangan ditanya namanya, wopuchetau.

Restoran muslim di Guang Hua Street.

8) Di Kunming Railway Station (Kun Ming Zhan)

9) Berdekatan Pacific Securities.
Bila menghadap Jinbi Road di Jinmabiji Square tu jalan terus ke kanan - kita mengikut arus - hingga bertemu Pacific Securities. Depan PS ada satu simpang. Di deretan shop office tu ada sebuah restoran muslim.


Senang kan? Harap membantu.

Post a Comment

3 Comments

  1. Salam puan.Di Kunming,puan stay hotel mana ye?blh sy tahu nama hotel dan review puan tentang hotel tu?

    ReplyDelete
  2. Salam puan.boleh puan share nama hotel yang puan stay di Kunming?tlg review sikit psl hotel tu.puan tour kunming saja?naik bas?

    ReplyDelete
  3. Saya stay di The Hump Hostel berdekatan Masjid Yongning. Memula stay kat dorm then pindah private room with attached bathroom tapi tutup pakai langsir je hahah.. ada juga private room yang share bathroom.

    Musim sejuk sekarang ni eloklah stay kat private room sebab ada pemanas atas tilam. Mengerekot tidur kat dorm.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.