Tips hartanah 12 | Jangan Ghairah Membida Rumah Lelong



Tips hartanah 12 | Jangan Ghairah Membida Rumah Lelong | Aku nak cerita pengalaman di lelongan hartanah bulan Oktober lepas. Bercerita bab property memang aku minat tak kira masa walaupun poket kosong. Kalau diajak bersembang tentang emas yang tergantung di leher sebesar rantai kapal tu aku adalah orang yang membosankan. Cerita pinggan mangkuk pun aku tak minat. Nak letak kat mana entah, takde space dah kat rumah aku ni.

Aku excited ke property auction sebab dah laaamaaa sangat tak join. The last one was in 2008, dah jual balik pun rumah tu. Masa aku ke Kuching aku wakilkan my husband to bid untuk satu tanah kosong atas bukit tapi tak berjaya, bulan September aku dah siapkan bank draf untuk membida satu apartment tetapi sibuk pula bermalam di hospital sebab anak bongsu aku kena buat minor surgery. Kelam kabut sangat masa tu.

So in October aku sangat teruja ke property auction yang diadakan di Seremban. Hanya tujuh buah hartanah dilelong yang hampir kesemuanya flat dan apartment. Flat yang aku minat tu adalah yang pertama dilelong. Ya Allah punyalah ramai bidder... dekat 20 orang kot. Rumah tu cantik lagi dan my boboiboy takdelah kata berhantu macam rumah yang satu tu.

Oleh sebab ia hot property maka si auctioneer start lelongan dengan harga RM45,000 walaupun reserve price RM38k. Perghhh... panas ok! Tak sompek den nak naikkan nombor sendiri. Akhirnya terjual pada harga 35 ribu lebih tinggi !

Apa sebenarnya yang nak aku sampaikan?

Lately banyak seminar atau kempen yang menggalakkan orang membeli rumah diawal usia pekerjaan. Target si penganjur mahukan orang muda memilki kediaman sebelum membina liabiliti dengan hutang kereta kerana harga rumah hampir mustahil akan turun. Lagi lama ditunggu lagi mampu tengok je nanti. Tak tahulah pula aku kalau mereka ada matlamat lain. Toksah ikut sangat cakap profesor tu lah eh, ala.. profesor yang kata lagi dua tahun harga rumah akan turun. Jangan mimpi! Melainkan kawasan tu bermasalah. Situasi di Malaysia agak berlainan. Developer pun sebelum decide untuk menurunkan harga rumah dia akan buat promosi seperti bagi perabot percumalah, legal fees dibayarlah.. dan yang sewaktu dengannya. Takdo pasallah nak rugi wehh.

Tapi... aku rasa apa yang professor tu maksudkan ialah nilai hartanah bukannya harga hartanah. Ada beza tu. Nilai sebenar dibuat berdasarkan beberapa fakta dan calculation manakala harga rumah baru ditetapkan oleh pemaju. Aku agak pemaju meletakkan harga rumah dengan projected value 10 tahun ke hadapan. Harga rumah second hand pula ditetapkan oleh penjual. Letaklah harga sesedap rasa (eh! haha..). Lagi hot tempat tu lagi senang dijual, mahal pun orang beli.

Satu lagi masalah di Malaysia ni, kita membeli rumah tak kira harga. Asal dibuka saja taman perumahan baru mesti habis. Kiasu sangat. Di barat mereka mempraktikkan apa yang professor tu cakap. Maknanya di sini, tidak semua teori terpakai untuk semua negara dalam semua keadaan.

Berbalik kepada kisah seminar hartanah, seminar tu bagus tetapi baca juga buku-buku dan berkawan dengan pelabur hartanah online atau offline. Dapatkan ilmu. Jangan bersembang dengan orang yang tak suka beli rumah, takkan ada perbincangan positif. Nanti dia 'tarik' sampai terbeli rim kereta atau masuk skim cepat kaya. Even orang yang mengajar tentang financial pun akan sedikit bias jika dia mempunyai pengalaman pahit membeli hartanah atau tidak berminat dalam hartanah.

Dalam lelongan tersebut aku dapat rasakan ada pemain-pemain baru yang belum ada pengalaman. Bukan nak kata aku pandai tapi aku terdengar perbualan mereka semasa breakfast. Macam pakai hearing aid pulak aku ni huhuu..

Selepas harga naik kepada RM50k hanya beberapa orang sahaja yang meneruskan bidding. Aku senyap terus hahah.. tak dapek nak menyampuk lansung. Aku tak berani, bimbang loan tak lepas atau kena top-up banyak sangat. Aku cuma layak 70% loan sahaja.
Selepas flat 3 bilik di kawasan yang bagus tersebut berjaya dijual, aku tanya bidder sebelah, berapa value flat tu? Dia kata 50k saja. Aku agak boleh sampai 60k. Aku tengok ramai orang jual dalam range 60-68k.

Apa masalahnya dengan harga tu?

Okay, orang yang dah biasa dengan pembelian rumah bolehlah betulkan mana-mana yang kurang tepat dalam penjelasan aku ni. Begini..

Harga jualan katalah (A) : 75,000
Value sebenar (B) : 60,000
Perbezaan A-B : 15,000
Bank X akan bagi pembiayaan perumahan 90% daripada RM60,000 = RM54,000.
Deposit asal 10% semasa lelongan (C) = RM3,800
Tambahan deposit harga terakhir (D) : RM3,700
Jadi C + D = RM7,500 (dibayar pada hari lelongan)
Jumlah wang yang kita perlu keluarkan : RM75,000-RM54,000 = RM21,000

Belum termasuk : valuation report, legal fees lebih kurang RM3k dan bil-bil tertunggak yang tidak dibayar oleh pihak bank. Bukan semua fees and bills assignee bank bayarkan ya.
Okay, anggap sajalah kita kena siapkan RM25,000. Banyak juga tu. Rumah tu sink dan shower dah lesap, wiring tak pasti, taik burung penuh di balkoni- itu setakat yang aku nampak. Kena keluarkan modal 1-2 ribu hengget lagi, at least.
Nampak dah apa yang nak aku sampaikan? Sini Seghomban encik bukannya Kolumpo yang harga flat low cost pun boleh naik sampai 180 ribu ringgit. Seremban tak sama dengan Kuala Lumpur. Aku rasa something is not right dengan property value di Seremban ni... rumah-rumah yang baru naik harga boleh tahan mahal (bagai cubaan untuk bersaing harga properties di KL/Selangor) tetapi harga rumah second hand nilainya tak setinggi mana walaupun harga jualan balik setaraf dengan hartanah baru. Yang turun nilai pun ada. Sungguh.

Contoh:

1) Kawan aku beli kedai pejabat lima tahun lepas. Bila nak refinance valuer kata nilainya sama. Aptb.

2) Ada seorang lagi nak menjual sebuah rumah dua tingkat yang dibeli tiga tahun lepas tapi nilainya turun RM5 ribu. So how?

3) Sebuah flat lama nilainya cuma naik RM10k selepas lebih daripada 15 tahun walaupun telah dipasang tiles, dapur dipindahkan dan ada kitchen cabinet. Si valuer sambil gelak gelak kata, kalau renovate pun sampai ke mana?  (walaupun landed properties di kawasan yang sama harganya naik mencanak). Alahai... flat kat KL/Selangor nun jual togel pun boleh untung.

4) Dulu ada seorang lagi kawan nak menjual banglo dia lengkap berperabot di sebuah perumahan agak mewah. Harga beli RM400k dan dia nak jual RM1.2 mil. Aku kata boleh dijual 700 ribu rm jer... dia tak percaya. Aku rasa tak logik harga yang dia nak tu tapi dia beralasan ada sebuah banglo yang dah terjual dengan harga RM1.2 mil, orang seberang tambak pembelinya.

Aku tahu serba sedikit tentang property investment tetapi aku tak beli rumah memahal sebab diluar kemampuan. Mungkin atas sebab itu nasihat aku ni tak berapa laku. Sekolah pun tak tinggi. Seriously aku tak pernah dengar orang menjual rumah dengan harga jutaan di kawasan tersebut (that was about 8 years ago). Last aku dengar the transaction done at RM700k ++. See? Pandai tak aku predict? Ehem.

Orang yang membeli dengan harga jutaan tu mungkin kerana:
a) tidak memeriksa harga pasaran dan nilai sebenar
b) dengan hanya sekitar SGD450 ribu dia dah dapat banglo ooiii... berbaloi sangat! Untung banyak dah tu.

5) Di lokasi yang sama seorang lagi kawan telah menjual rumah banglonya dengan profit RM20k sahaja. Aku rajin mengusik, orang jual flat pun dapek 70k.. Diamlah!, katanya... hahahahah..

Walaupun mu tak minat duduk di kawasan berkepadatan tinggi seperti ini, ramai lagi yang berminat kerana berada di tengah bandar. So? Kalau nak invest sesuai sangatlah ni.


Sebelum membida hartanah di Seremban dan yang sewaktu dengannya silalah semak dahulu harga pasaran dan harga yang diletakkan valuer. My concern is golongan yang biasa biasa. Golongan yang bergaji 3 4 5 6 7 8 ribu sebulan dan yang wang simpanannya berkepuk botingkek-tingkek tak menjadi kudis pun, mereka mampu membayar. They have the purchasing power. Tetapkan harga tertinggi yang kita mampu bayar, tak perlu kecewa dengan kegagalan memiliki kali ini. Jangan kecewa sangat, masanya akan sampai jua. Lagi satu pesan aku, jangan terpedaya dengan cakap-cakap manis auctioneer atau 'ulat' yang nak melariskan barang. Auctioneer kerjanya memang menjual barang. Diorang kalau mengayat pembida ... perghhh...

Maknanya disini, setkan harga siling yang kita mampu and if the bidding price naik terlalu tinggi lupakan saja. Macam contoh tadi tu, lebih baik beli sub sales sebab kebanyakan orang jual dalam range 60-69k sahaja.

Aku hanya berkongsi pengalaman yang sedikit dan tolong JANGAN TAKUT membeli rumah kerana memiliki rumah adalah salah satu cara untuk kita keluar daripada kemiskinan. Biarlah kecil pun asalkan rumah sendiri. Ia akan inspire anak kita untuk memiliki rumah yang lebih selesa. Biarlah kita menjadi pencetus untuk mereka mempunyai impian yang lebih besar. Orang Cina yang datang dari tanah besar dulu jadi pelombong aje sebelum memiliki lombong. Datang pun naik kapal wap sampai hitam muka hangit ketiak tapi balik dengan kapal sendiri, seperti Tan Sri Lim Goh Tong.

Takkanlah kita yang makan minum kencing berak bersekolah bagai di bumi bertuah ni tak ada lansung harta sebagai tempat berteduh anak isteri? Usahakanlah walaupun sekadar rumah kecil. Kami pompuan ni bersyukur sangat tau kalau suami tinggalkan rumah, takdelah bimbang merempat bawah jambatan bila laki mati nanti.

Untuk kisah dan Tips Hartanah yang lain sila gunakan butang search ya. Terima kasih. 
***********************Ini cerita lain **************************
**Ada sebuah flat lama di Seremban yang aku berkenan. Aku rasa harganya berpatutan dengan saiz, renovation, fixtures and fittings yang datang bersama. Malangnya bank's valuer 1 cuma menilainya setakat RM35k manakala valuer 2 menilainya dengan maksima RM45k, itupun untuk renovated lower level.

Alasan valuer:

1) Ianya rumah pangsa. Walaupun telah diubahsuai, ianya takkan membesar sebagai johan.
2) Tiada lif

Puas aku cakap kat bank officer tu cannot be.. it's renovated, kitchen pun dah dipindahkan, kitchen cabinet pun ada bla bla... properties di situ pun dah naik harga... bla bla.. Taklah aku menyangka nilainya diletakkan terlalu rendah walaupun berusia belasan tahun dan berdekatan highway. Ohmaiii... kalau loan lulus pun kena keluarkan RM30k dari poket sendiri.


**Semalam aku attended property auction pagi petang, tapau dua terus. Aku tak sempat check value tapi berharap not too low sebab apartment yang under constructions di sebelahnya dijual RM188k per unit. Kalau loan tak lulus mau meraung den.

Post a Comment

0 Comments