Motivasi Pagi | Rumah Orang Hebat Selalu Ada ...



Motivasi Pagi | Rumah Orang Hebat Selalu Ada ...


Afrezal Karim's photo.
Rumah orang biasa selalu ada tv flat screen yang besar. Betul tak? Dan, mereka hairan kenapa orang lain masih menggunakan tv yang gemok gedempol yang berpasir bila hujan sebab tak ada 'pinggan ajaib' di luar rumah. Siap kata kita kedekut sebab tak tukar tv.
 
Awal tahun hari tu makcik aku ni agaknya simpati dengan aku yang lima orang anak bersekolah serentak, mencadangkan aku pergi ke Baitulmal meminta bantuan. Aku tak percaya, takkan Baitulmal nak bantu semua orang tapi dia kata, ado... ekau poi yo... Yoyo ooo je dia tu. Aku pun tebalkan muka pergilah ke sana.
 
Dari soal jawab aku dengan staf bertugas sahlah kami tak layak tapi aku terima jugalah borang tu. Pengetua/guru besar perlu tandatangan (err.. berat nanang).
 
Pada masa tu pemberian bantuan persekolahan kepada asnaf sedang dilakukan di bilik sebelah. Di sebelah aku ada seorang perempuan kemas berbaju kurung lengkap tudung stail terkini dengan anaknya yang sedang sibuk mengadap smartphone mahal. Pada aku telefon berharga lebih dari RM500 adalah mahal. RM300 pun dah menggigil hahhaa...
 
Aku : Akak nak minta bantuan apa?
Akak tu : Akak nak mintak duit bayar bil letrik.
Aku : Eh, boleh ke?
Akak tu : Boleh...
Aku : Berapa bil akak?
Akak tu : RM600
 
Aku : (umangaii banyaknya... besar kot tv dan peti ais dia. Dah berapa bulanlah bil letrik tak berbayar. Bil aku sebulan rm65 je, itu pun aku dah bising kat anak-anak. Sambil mengerling anak dia yang masih 'sibuk', tertanya-tanya pula aku ke dia yang miskin ni??)
 
 
Hingga ke hujung tahun ini tidaklah aku mengisi borang yang diberikan. Aku suruh husband jumpa Guru Besar dia pulak suruh aku balik hahahha.... kirim salamlah, malu den.
 


***Setakat ini semua rumah yang aku pergi dah ada flat screen tv/tv lcd. Yang berkemampuan tak mengapa, yang sanggup bayar mingu minggu tu yang parah. Kalau beli buku RM10 seminggu dan botingkek-tingkek stok buku di rumah.


Post a Comment

0 Comments