My China Trip - Hangzhou Day 2 | Strolling Around West Lake



My China Trip - Hangzhou Day 2 | Strolling Around West Lake | Hangzhou merupakan ibu kota dan bandar yang terbesar di Zhejiang Province di timur China. Ia menjadi terkenal sejak berabad lamanya sebahagiannya disebabkan oleh pemandangan yang sangat cantik. West Lake menjadi tarikan utamanya.


Menyedari bahawa penduduk Hangzhou bergantung hidup dengan air dari West Lake untuk mengairi pertanian, Bai Juyi seorang penyair dan gabenor hebat daripada Dinasti Tang telah mengarahkan pembinaan daik baru yang lebih kukuh beserta empangan untuk mengawal pengaliran air. Bai Juyi juga sering ke West Lake untuk merehatkan diri kerana terpesona dengan keindahan tasik itu. Beliau juga telah memerintahkan pembinaan jalan yang menyambungkan Broken Bridge ke Solitary Hill untuk mengelakkan penggunaan bot. Pokok-pokok juga ditanam sepanjang daik menjadikannya suatu pemandangan yang sangat indah. Jambatan ini kemudiannya diberikan nama Bai Causeway.
 
Selain daripada itu dibina juga 2.8km jalanraya atas arahan gabenor selepasnya dan dinamakan Su Causeway. West Lake dikelilingi bukit-bukau di bahagian utara dan baratnya. Baochu Pagoda pula terletak di Baoshi Hill di utara tasik. Aku tak sampai pun ke kedua-dua jalan ni sebab dah penat.
 
Keluasan keseluruhan West Lake ialah 59km persegi dengan 6.5km persegi diliputi tasik. Pada 24 June 2011 West Lake di hangzhou telah dimasukkan ke dalam senarai UNESCO World Heritage Site. Berjuta pelancong ke sini setiap tahun.  
 
 
Mengelilingi West Lake
 
Aku dah berpakat dengan Goh, my dormate, untuk bersama-sama berjalan di West Lake. Pagi tu Goh temankan aku mencari something untuk breakfast. Restoran makanan halal yang no 6 yang aku beritahu sebelum ni tak buka pulak. KFC pun takde hidangkan ikan so telan ayaq lioq ja la huhuu... Risau dia mengenangkan aku yang tak makan.  Aku okay jer.. 
 
Aku rasa senang je nak ke West Lake dari hostel tu tapi Goh nak guna waze maka berbelit-belitlah jalannya hahaa.. padahal boleh straight je ke depan. Sesampai di West Lake Goh terus nak naik bot ke tiga pulau. Ishh awalnya... kata nak catwalk dulu. Aku biarkan dia pergi dulu sambil terus berjalan kaki sampai rasa huh jauhnya!









Bila dah letih barulah aku teringin naik bot. Tiketnya 55 yuan. Ada cerita kelakar di sini hehe.. itulah, masa Goh ajak ikut sekali jual mahal sangat.
 
Bot tu akan membawa ke tiga tempat. Lepas Three Pools Mirroring the Moon akan ke dua lokasi lain. Jangan tanya ke mana, tulis cina weh. Memula tu aku ikut jugalah group pelancong Cina tu tapi disebabkan aku sibuk mengambil gambar mereka semua hilang dari pandangan.
 
Selepas bergambar aku pun beraturlah di satu waiting point ni kononnya nak ke lokasi seterusnya. Main beratur je hahaa... rupa-rupanya bot tu membawa ke 'tanah besar'. Krew tu kata aku salah bot. Yang aku naik tu untuk group package dan aku kena beli tiket lain kalau nak naik semula huhuu.. rugi je 55 yuan. Manalah aku tahu sepatah english pun tak ada.
 
Disebabkan kami diturunkan di jeti lain aku tak sure nak ke mana. I'm in the middle of nowhere. Takde lah takut ke apa sebab beribu orang sama-sama melancong. Kumpulan pelancong ini akan dibawa guide memasing mengikut warna bendera. Kebanyakannya warga emas. Ralit diorang memandang aku hehe.. 

Tips:
Kalau nak bertanya sesuatu sila cari tour guide yang membawa kumpulan pelancong Inggeris. Kalau tanya hok Cina tu jangan harap dapat jawapan. No english! No englsih! huhu
 
Memula aku nak berjalan kaki je mencari bunga tulip dan cuba bertanya arah kepada pekedai namum nan hado.. mujur ada seorang mat saleh menegur, .Are you from Malaysia? bla.. bla..bla.. huh lega. Dia yang suggest aku naik basikal ke Taiziwan Park sebab agak jauh. Syoknya berjumpa orang yang pernah ke Malaysia sampai dua kali. Dapatlah aku bercakap hahah... orang sini helpful cuma masalahnya kita tak faham bahasa mereka. Sewa basikal 10 yuan sejam so aku terus sewa 2 jam.
 
Berbasikal di sekitar West lake sangat menyeronokkan. Sungguh! Tengok je lah gambar-gambar di sini. Ada gambar lain tapi banyak muka aku pulak. Agak mencabar jugalah bila menggunakan ruang yang sama dengan beribu pejalan kaki dan tram selain terpaksa mendaki jambatan. Letih worrr... Pakcik makcik yang mengikut toour guide ni pulak kekadang kita bunyikan loceng pun buat dek je dia. Tram tu kita boleh naik dimana-mana saja rasanya tetapi ada bayaran.
 

Kalau orang tak ramai boleh je pecut basikal sampai atas jambatan ni

This is Goh, my new friend from central China.



Kapas berterbangan



 Yue Temple


Three Pools Mirroring the Moon
 

Spring merupakan peak season di sini. Cuacanya yang nyaman menjadikannya waktu yang sesuai untuk melancong. Oleh sebab negara China ini terlalu besar dengan penduduk berbilion orang, para pelancong yang aku jumpa pun 95% penduduk Cina dari negeri lain. Aku tak rasa sejuk sangat kecuali menjelang petang. Huishhh... tidur berbungkus dari kepala hingga ke kaki.
 
Aku mengayuh basikal hingga ke Taiziwan Park semata-mata nak melihat tulips. Nak tengok tulips tak??


Psstt...
Dan aku sampai ke sudah tak beli simcard sebab dijual 100 yuan. Kat hostel internet laju so takdelah perlu sangat rasanya.
 

Post a Comment

0 Comments