Menggarau ikan di Sungai Berang



Pernah dengar menggarau ikan?


Penangkapan ikan secara tradisional inÄ« masih dilakukan oleh penduduk kampung secara beramai-ramai di Kuala Berang ketika air sungai cetek. Aku tak pastilah sama ada menggarau ikan di Terengganu sama dengan mengoca di Negeri Sembilan sebab tak ponah poie nengok.
 


Bagaimana mereka melakukannya?

Untuk meggarau ikan, pancang buluh dipasang melintangi sungai yang cetek dan sedikit memanjang di tebing sungai. Kemudian pukat dipasang untuk memerangkap ikan.




Selepas pukat siap dipasang, kami beramai-ramai memegañg bahagian atas pukat sambil kaki memijak di hujung yang satu lagi. Tuĵuannya adalah supaya ikan ikan tak terlepas. Lebih kurang 300 meter di hulu sungai, sekumpulan lelaki berjalan sambil memukul air sungai dengan buluh untuk menghalau ikan supaya mudik ke hilir. Biasanya ikan tak melawan arus jadi mereka akan mengikut je lah ke mana arah kengkawan dia pergi. Penat kalau melawan arus ni weh...banyak guna tenaga.

Akibat diganggu, ikan-ikan ini akan berenang menjauhi lelaki-lelaki tersebut lalu terperangkap di dalam pukat. Penting untuk kita memastikan yang pukat tersebut berkeadaan baik iaitu tidak koyak kerana jika seekor ikan dapat melepasi halangan tersebut maka ikan-ikan lain akan menjejakinya. Pantangnya pula, ketika ikan-ikan itu dihalau kita yang menunggu ni kena berdiam diri.

Malangnya pukat kami koyak sebab sungai agak dalam dan berarus deras. Apa-apapun pengalaman in sangat mengujakan buat kami. Terima kasih kepada Tourism Terengganu dan Santai Travel kerana memasukkan aktiviti ini di dalam program di Kuala Berang. Menggarau ikan dan berkayak memang terbaik!

Agaknya ikan tu pun kasihan kat kami jadi adalah beberapa ekor yang sengaja menyerah diri. Selfie dulu untuk dijadikan bahan bukti hahaa...



Post a Comment

2 Comments

  1. Pernah jugak dulu-dulu menggarau ikan, tapi versi lain sikit.

    ReplyDelete
  2. Pertama kali mendengar menggarau ikan tetapi ia adalah aktiviti yang menarik.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.