Melancong ke Bandung lagi

Assalamualaikum. Sihat readers semua?

Baru ni iolls sempat la melancong ke Bandung lagi. Dah dua tahun tak ke sana…rindu pulak tapi unintentionally actually.

Adalah seorang perempuan ni tahun lepas beriya-iya dia bilang mahu melancong ke Bandung sekeluarga dan suruh aku belikan tiket, siap ajak aku sekali kunun minta tolong tunjukkan jalan, sampai ke petang tak di confirm-kannya. Yang aku ni pulak seronoklah nak beramai-ramai ke Bandung, beli tiket dulu sebab nak dapatkan value for money alih alih dia tak jadi grrrrr…..nasib baik tiket murah dan nasib baik juga gi Bandung panjang akal aku ke sini. Kalau dia plan ke tempat-tempat yang aku tak minat sakit juga hati. Yang paling nasib baiknya aku tak dahulukan duit beli tiket diorang. Lesson learnt.

Aku sampai malam and for sure nak hotel termurahlah sebab dah nak tidur je pun. So this time aku cari tempat baring yang lain- Unique Guest House 1. Bilik sempit tapi ok…katil queen, tilam empuk, flat screen tv, meja kecil, kerusi and breakfast. Bilik ayaq di luar tapi kat sebelah je. Malam yang ketiga aku tidur sini lagi dan bayar cuma 70 ribu rupiah ! 😊😈

Eh lupa nak cerita, dalam flight aku duduk sensorang. Kat belakang aku ada tiga jantan yang berborak macam kat kedai kopi, gelak tak hengat. Aku agak mereka ni rombongan parti politik (tahu pun masa queue kat imigresen). Yang seorang tu mungkin pernah bekerja dengan badan beruniform. Haaa….tajam telinga aku ni 😉. Agak-agaklah kalau nak berborak pun….sekali tu kan masa nak take off, senyap sunyi kat belakang. Aku intai kat tepi, lelaki yang bekas kerja ehem ehem tu  pandang ke arah lain wakakkaaa….kecut perut lettewwww….ingatkan berani. Lamaaa…baru berbunyi balik kikikiiii….menghabiskan bacaan surah ke bang?

Lepas tu aku keluar balik untuk makan. Masa dalam teksi sebelum tu aku nampak banyak banner tulis SWIKE. Apekebendenye nih? Aku berjalanlah dari satu stall ke satu stall akhirnya nampak gambar ni..

huahuahuaaaaaaa….patutlah bila aku terjenguk-jenguk orang yang mata sepet pandang je kat aku hahahhaa…. Kalau aku main order je mesti kruk krak kruk krak tulang katak dalam mulut aku 😝. Arnab pun den tak lalu nak makan inikan pulak katak.

Lepas tu jalan lagi sampai jumpa bebek goreng (ya Allah teringinnya) tapi rupanya macam tak bergoreng je…sejuk, bulu-bulu halus itik tu pun ada lagi. Tak jadi makan terus balik dan nak jadi malangnya stall yang jual nasi goreng depan guest house tu pun dah bungkus. Tu lah memilih sangat. Lapar jugaklah perut ni….dalam flight dah la tak dapat makan roasted chicken.

Masa aku meronda di jalan besar tu terus nampak signboard pesantren dan Hotel Trio. Laaa……dekat je dengan hotel By Moritz yang aku selalu stay dulu. Tu yang buat aku book Unique GH untuk malam ketiga nanti sebab sangat dekat dengan Pasar Baru. Aku dah plan nak beli telekung travel, swimming suit, shawl, dvd. Dvd ni memang rajin dibeli sebab sangat murah walaupun kekadang selepas beberapa bulan baru ditonton dan kali ni kamera akan di boh dalam beg jek takut jugak kena perhati dengan tauke kedai. Pandangan dia fuhhh! Seram mak.

Hari kedua aku ke pasar kaget depan Gedung Sate. Memang dah tahu kena naik angkot St Hall-Dago dan dengarnya kena turun di traffic light lepas tu berjalan kaki. Konon takmo jalan kaki so aku cuba cari angkot lain, naik yang tulis SD Serang yang dikatakan lalu depan Gedung Sate. Hah amik kau! Angkot yang ini pun kena berjalan kaki dah la jauh sikit nak naiknya tapi tak menyesal……walaupun jenuh jugaklah berjalan …….sambil jalan sambil shopping, puas hati aku. Nak ke Gedung Sate jalan macetnya pulak…setengah jam pertama baru satu kilometer. Sebabnya hanyalah ada pemberian ais krim percuma brand apa entah, promosi produk baru kot. Gilalah…punya sesak sebab nak makan ais krim free, sama je macam orang kat sini, nak dapat burger telur free sanggup beratur panjang. Kok dapek bigmek takpo lah jugak..

Rupa-rupanya pasar pagi yang di depan Gedung Sate tu dah tak ada, para penjual bertebaran di sepanjang jalan. Leceh sikit la…nak tengok jalan belah sini sat pi belah sana pulak. Selesai beli baju untuk aku dan 2 anak plus seorang anak buah gegirl. Baju budak perempuan banyaknyalah haiiiii…untung anak buah aku. Macam nak beli semua yang berkenan untuk dia. Anak aku boys, pesen yang itu itu jo lah yang ado..kemeja dengan t-shirt. For girl gaun team bola lah, skirt ropol lah, gaun cottonlah…itu baru aku, kalau mak bapak dia datang sendiri harus beli luggage maximum kg. Di sini banyak dijual branded reject item so baju kanak-kanak ada banyak design. Puas hatilah membeli-belah pakaian yang harganya berpuluh ringgit sehelai di tempat kita kat sini dalam rm10-12 aje. Baju anak-anak yang besar cadangnya nak beli di FO.

Bermacam benda dijual di sini sahaja tu belum ke FO dan Pasar Baru lagi, how to stick to RM500 budget including all? Sangat seksa menahan rasa okay... macam kasut tu RM18 sahaja, skirt rm15, blouse rm15... eh, ada sesiapa nak pergi Bandung tak? jom!!

Sebelum aku datang aku dah buat itinerary sendiri macam ni:

Day 1- check-in, meronda dekat-dekat

Day 2- pasar kaget, Garut- tempah beg/jaket kulit

Day 3- Gunung Papandayan, balik kota Bandung, malam FO

Day 4- Pasar Baru, check out

Since I came alone so aku guna public transport ajelah. Nak sampai ke Garut ni kalau dari GS kena naik angkot Ledeng-Cicaheum, kemudian naik bas di terminal Cicaheum sampai Terminal Guntur di Garut, lepas tu naik angkot lain then aku turun kat satu roundabout tu, akhirnya naik angkot no 4 warna coklat ke resort air panas di Cipanas. Aku tak terfikir pun nak ke Cipanas tapi bila sampai Garut di petang Ahad tu suasana macam sepi je so ada seorang mbak ni cadangkan ke Cipanas. Jalan ke Garut tak berapa elok, yang di Cipanas lagilah teruk. I think pejabat tourism Indonesia kena fikirkan sesuatu. Itu belum dikira macetnya lagi nak sampai ke Garut. Sayang tempat pelancongan yang bagus tak diselia dengan baik.

Di Indonesia ni bukan sahaja orang boleh naik bas ya... tapi kali ni takdelah

Terminal Guntur di Garut. Kalau tak pasti nak ke mana, naik bas apa, angkot yang mana... buka mulut dan bertanya. Ramai je orang orang yang baik baik di sekeliling kita

Aku stay di Hotel Antralina. Ada banyak resort di sini. Kalau sesaja nak mandi air panas tanpa bermalam pun boleh. Bilik yang aku duduk ni ermmm…tak best tapi bolehlah sebab lepas subuh esoknya dah nak ke Gunung Papandayan. Breakfast takde, towel free dan dia bagi satu flask. Kalau korang datang sini cari resort yang ada private pool, ada yang boleh stay sampai 12 orang dalam satu chalet. Air panas you. Ada banyak resort di sini kiranya kalau datang di non peak season boleh walk in aje. Dalam bilik aku pun air panas dari gunung jugak.

Sebahagian daripada hotel-hotel kecil di Cipanas

Gigih mencari rezeki. Suka aku tengok diorang ni berniaga, apa apa saja boleh dijual

Kolam air panas yang dibuka untuk public