Tebaloi dan world cup berpisah tiada



Bola..bola bola bola...bola..bola...bola bola bola bola..bola..bolaaaa...!!

World cup dah start dah yeop! Takkan nak minum kopi sampai kembung kot? Kalau wife join sekali mengadap tv dapat la merasa cekodok ke kopok lekor ke kan? Ni nak cerita tentang tebaloi, kraker rangup buatan Sarawak yang sodap dimakan begitu sahaja. Kalau berminat boleh beli, kalau nak banyak try tanya diorang untuk order. Hat ni traditionally made, peghasap dengan dapoq kayu.


Tebaloi atau sago cracker setakat yang aku tau hanya dibuat di Sarawak disebabkan oleh banyaknya pokok rumbia di sana. Batang rumbia yang telah dipotong dengan saiz 31-33 inci digolekkan ke sungai dan diikat. Gambarnya kat sini. Kemudian dibawa ke tempat memarut, ditoskan airnya dan dikeringkan untuk dijadikan tepung sagu.

Kilang pembuatan tebaloi secara tradisional ini telah dimulakan operasinya bermula tahun 1990 lagi bermakna orang kampung yang bekerja di sini adalah generasi ketiga. Kilang ini bukanlah milik persendirian tetapi projek FDU Kampung Tutus Hilir dibawah bimbingan Pertubuhan Peladang Kawasan Mukah. Di kawasan ini ada tiga kilang yang menghasilkan tebaloi tetapi cuma yang ini sahaja masih mengekalkan pembuatan secara tradisional. Kilangnya biasa saja almaklum dah lama...katanya tunggu upgrade, proses menunggu dan menunggulah tu. Kalau kat tempat kita ni cepat je dapat bantuan terutama bila nak pilihanraya heheh... ko tak bagi aku pun tak bagi undi, power gituh! Kalau milikan sendiri seperti kilang yang lain semestinya tempat ni berlainan wajah. Staf yang bekerja pun yang itu jerrrr... susah nak mendapatkan orang yang berminat duduk di dapur panas sekarang ni. Hanya yang minat dan sabar saja akan bertahan.

Dalam sehari mereka menggunakan 50kg tepung sagu untuk membuat tebaloi. Bahan-bahan lain adalah gula, kelapa dan telur. Kalau nak buat untuk 2 orang ko agak agaklah sendiri :)) . Kesemua bahan ini digaul dan dibubuh perisa kunyit, milo, pandan atau asli lalu dijadikan pes sebelum dileperkan di atas daun pisang lalu disalai. Bab menyalai ni yang tak tahan nih, paneh. Aku berlegar sekejap pun dan berpeluh siap dengan bau asap. Selepas itu kraker yang separuh siap dan masih lembut ini akan dipotong mengikut saiz tertentu seperti di bawah ini.

Ko tengok adik ni senyummmm je buat kerja, tu yang sedap tu.

Selepas dipotong tebaloi perlu disalai semula sampai masak kemudian dihimpit dengan pemberat untuk meratakannya.



Proses packaging dengan riang gumbira.... hahahaa ramah betul mereka ni

Mereka hanya menggunakan plastik lutsinar biasa sebab tidak dihantar ke pasaraya, tak cukup tenaga kerja nak buat banyak lagi. Stok tebaloi di sini tak pernah lama tersimpan disebabkan permintaan yang tinggi. Memang sedap la wehhh... sodap dikonye konye sambil tengok bola. Oleh kerana masa ke sini perut dah kenyang so aku telah membuat pertimbangan bahawa beli banyak kang takut tak habis tapi akhirnya bercakap dalam hati kenapa tak beli sekotak??? Dahlah murah je beli kat kilang ni rm1 sepeket, di bandar Mukah rm1.50 bila sampai Sibu dah rm2, tu belum lagi yang dah dipakejkan dengan cantik huhuhuuu....

Bila korang melawat Sibu bolehlah datang coastal town ini juga. Ada orang tanya, apa yang ada di Sibu? Mesti ada yang special punyer kalau tak takkan airlines sampai ke sini, ingat sikit ke nak invest duit dan tenaga untuk mendapatkan lesen. Apa ada hal, tambang promo pun baru RM39. Aku ni kalau pi Kolumpo pun habis 50 hengget untuk minyak dan tol.

Ini alamatnya:

Pusat Pemprosesan Tebaloi Tradisional
9, Jalan Tutus Hilir
Kg Tutus Hilir
96400 Mukah
Sarawak

Tel : 084873619 / 013-8210565








Post a Comment

1 Comments

  1. Pertama kala dengar nama Terbaloi. Harap dikomersialkan dengan repack yang lebih berkualiti. Boleh pergi jauh Terbaloi ini.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.