Ingin membeli rumah di Seremban?



Sekarang ni ramai golongan muda dah mempunyai kesedaran tentang perlunya membeli rumah di kala masih aktif bekerja. Terima kasih kepada sistem hebahan yang meluas melalui akhbar, seminar dan internet.

Tapi ...... kalau dilihat harga rumah di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang ko rasa mampu ke nak membayarnya kalau starting salary rm2,000 sebulan? Flat yang sekangkang kucing di Setapak yang dulunya <20k bandar="" berkemampuan="" br="" dah="" dalam="" di="" diberi="" dikatakan="" johor="" laaaaa....="" malaysia="" mati="" melayu="" membeli="" miskin="" orang="" paling="" price="" pun="" rm130k="" rumah="" sampai="" sebab="" tag="" tidak="" utama.="">

Well.... walau macam mana pun sesaknya kita to make ends meet, usahakanlah membeli rumah sebab kita bekerja pertamanya untuk makan. Kedua, kediaman. Harga rokok sekarang RM12 sekotak, kenapa ko nak hisap jugakkkkk?? Lepuk kang... Pendatang dari seberang pun boleh beli tanah dan buat banglo lagi tau!

Kerajaan Negeri Sembilan memang menggalakkan orang-orang yang bekerja di Kuala Lumpur untuk membeli hartanah di Seremban. Dok Somban kojo KL. Bas SKS-KL tu 120 kali sehari berulang alik ke KL. Ada yang direct ke Damansara, Jalan Semarak, KLCC selain yang pick-up di Puduraya dan Central Market. Dedulu kalau aku nak balik Seremban hari Sabtu aku akan tunggu di bangunan MARA yang sebelah Pertama Complex tu. Kalau tak jem sejam dah sampai. Komuter pun ado tapi mak aihhh lombap la pulak sejam setengah baru sampai bukannya ada traffic jam pun.

Banyak taman perumahan baru di Seremban ni. Diantaranya yang aku ingatlah kan Seremban 2 dan sekitarnya, Seremban 3, Taman Bandar Senawang, Sendayan, area Gadong, dan Sikamat. Kalau nak kat Nilai/Labu pun ada.

Highway Lekas merentasi kawasan Sikamat. Taman Bandar Senawang bandar terancang dan tak berapa jauh dari tol Senawang tapi of course ko kena keluar sebelum bebudak sekolah merajai jalan raya. Dari segi harga rumah-rumah di sini masih lagi murah berbanding KL. Rumah 2 tingkat di sini sekarang dijual sekitar 400k berbanding KL dah sampai 700k. Murah-murah pun kalau nak beli rumah yang berharga 400k tu income pun kena banyaklah juga...... dan bayaran bulanannya ko faham sendirilah. Laku je rumah-rumah kat sini aku tengok, kaya kaya belaka orang sekarang gamaknya. Tu yang buat aku rendah diri tu.

Yang buat akak terperanjat sangat bila menerima pamplet di bawah nih..... maju dah Seremban dik, rumah setingkat pun dah 325k! Sebesar rumah yang aku duduk ni je pun. Apalah nasib anak-anak aku 10 tahun lagi ...... kena ke atas langitlah agaknya aku nanti kalau nak ziarah deme.




Post a Comment

0 Comments