Mencanting batik dan keropok lekor



Apa lagi yang ada di Cherating?

Kalau kita biasa beli saja baju batik, apa kata kali ni mung belajar pulok the whole process membuat batik? Dari mencanting, mewarna, mematikan warna, merebus dan mengeringkan batik semuanya boleh dipelajari di Limbong Art yang berpengalaman luas dalam hal-hal berkaitan batik.

Kalau nak cuba mencanting sendiri kita boleh beli kain di sini yang berbeza harga mengikut saiz. Selain batik Limbong Art juga ada menjual ukiran kayu yang menarik. Macam kat Bali pulak barang-barang dalam kedai ni. Limbong Art terletak di Kampung Cherating Lama tak jauh dari Hafiz's Cherating Activities, boleh jalan kaki aje.


Pantai timur dan keropok lekor berpisah tiada. Tak sah kalau pergi Pahang, Kelantan dan Terengganu kalau tak mencuba kepok lekor. Kami singgah di Keropok Cap Intan di Kemaman. Terbaiklah keropok ikan kat sini....lembut dan banyak isi ikan tak macam yang selalu anak aku beli tu... banyak tepung dari ikan. Tuan kedai siap jamu kami makan keropok lekor dan keropok goreng + teh O. Selain keropok, belacan dan ikan masin pun ada dijual. Kalau nak bawa balik dengan banyak, boleh je kita tempah siap dengan bayaran dan minta dihantar ke hotel hari kita check-out. Selesai masalah fridge comel yang tak muat di bilik hotel kita tu. Lagipun kita akan dapat keropok lekor yang baru. Jangan lupa beli sosnya sekali.

Bahan-bahan nak buat keropok lekor ni senang je....ikan, tepung sagu, garam dan mak aji. Makcik tu kata secawan isi ikan, secawan tepung sagu. Campurkan semua dan uli sampai jadi doh. Selalunya kita makan keropok lekor yang digoreng tapi sebenarnya yang dah direbus di kedai tu boleh aje terus dimakan.

Ni yang saiz kecik come lote

Yang ini pulak untuk dibuat keropok kering. Setiap batang ditimbang seberat 1 kg. Direbus, hiris nipis dan jemur sampai betul-betul kering sebelum dibungkus.


 Kedai keropok cap Intan ni terletak di:

Lot 301, Hadapan Masjid Kuala Kemaman
26400 Kemaman, Terengganu
Tel : 09-8684678

Selain keropok lekor, satar dan otak-otak juga terkenal di pantai timur. Otak-otak yang dijual di sini agak berbeza dari segi rasa daripada otak-otak Johor. Hok ni boh kelapa dan manis sikit.
Murah dan sedap!

Kalau nak makan hasil laut dengan sepuas-puasnya atau nak buat barbecue, bolehlah beli ikan di jeti Kuala Kemaman. Rasa nak bawa balik semua ikan fresh tu.

Post a Comment

0 Comments