Melancong ke Guangzhou, China - part 3



Kami breakfast dengan Nestum 3 in 1 saja lepas tu terus jalan. Hotel Guangzhou Minhong  tu cuma 2 stesen je nak sampai ke Guangzhou Railway Station tapi berjalan kaki dari hotel ke Xicun station dalam 8 minit. Agak jauh bagi kaki shopping.

Mereka ni tidur di sini agaknya, tak sejuk ke?

Hari ni misi mencari apa ek?? owh...all about bags. Dari GRS kami ke stesen bas ni..ala ala Puduraya tapi taklah terpengap kat bawah tu. Di sebelahnya ada pusat membeli-belah so dapatlah membeli t-shirt anak-anak jugak. ehh...kata nak cari beg? sebenarnya boleh je kalau nak berjalan kaki dari sini tapi merembes peluh jugaklah kan so lepas singgah di Meibo Sports kami naik teksi ke leather centre. Tak ada apa-apa pun kat Meibo yang terletak sebelah masjid Saad Abi Waqqas tu...macam office supplier barangan sukan je nampak gayanya...best lagi Pertama Complex.

Beratus/ribu kedai kat dalam ni, aku ke sini aje tak dayo nak jengah kesemuanya. Dah set kat kepala nak beli beg tarik so cari yang itu sajalah. Dah survey di KL harganya rm250. Nak beli masa kat Indo dan Vietnam sudahnya kat sini jugak harganya memuaskan hati. Tak payah nak tawar sangat macam kat Saigon tu...barang di sana pun dari China jugak. Yang ultra light tu lagilah murah tapi aku taknak yang berzip. Jom la ke sini kak ooiiiiiiii.....!!!

Then? Cari kain pasang. wallaweiiiii..........beribuuuuuuuu kedai kain, ko sebut aje jenis apa. haha...tipu...kena tulis cina tak main la sebut sebut, tak fahamnya dia. Yang di jalan utama tu tempat jual borong saja, nak yang dijual runcit kena datang sini dan di bangunan sekitarnya. Aku masuk satu bangunan saja dan di lantai atas juga di kebanyakkan kedai cuma ditunjukkan sampel, kain digunting di tempat lain. Aku order 4 pasang tapi lepas sejam dapat 2 pasang jek. Walaupun dia bagi resit masa kita bayar sebelum potong tu.....tulih cino mano den paham. Patutlah bayar sikit je huhuhuu.... Sempatlah aku berbual-bual dengan tauke kedai sementara menunggu staf dia amik kain. Aku ni yang lenguh tangan mendukung my prince baringkan anak atas gulungan kain. wahhhh...suka si mamat tauke kedai dan staf dia. Nak tahu macam mana kami berborak?

Guna google translate kat smartphone dia hahahah.... antara soalannya:
baby berapa bulan?
nak berniaga?
kenapa beli 4 meter? Nak buat baju kurung
dia pun tet tet..baju kurung. Tak tahulah apa yang di-translate dek google, berkerut je dahi dia hahah...

Jangan tak percaya..dalam bangunan ni...

Kedai kain lagi... jom la kak ke sini (racun! racun!) :)))

Seronok tengok suasana perniagaan di Guangzhou ni. Tak kira di pusat jualan kain atau barangan elektronik sentiasa sibuk dengan pergerakan manusia dengan basikal dan troli. Betullah kata Rasulullah, tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri China.

Kami sentiasa diberi keutamaan tempat duduk tapi memilih berdiri sebab turun lepas satu atau dua stesen je. Dalam metro, bas, menunggu lampu untuk melintas jalan semua orang guna telefon yang slide tu, yang sleek dan menggoda....takde sapa heran dengan norkiah tekan tekan aku ni ...norkiah torchlight husband aku laaagilah takde sapa pandang hahahah....eh, dia beli iphone5 lah, rm270!

wow! lagi dalam daripada lubang kubur...
ramainyalah orangggggg....

Malam ni kami makan di Narjes restaurant (resto Turki). Nak makan di Bosphorus tapi penuh pulak. Yang kuperhatikan tiada orang perempuan di kesemua 5 restoran di sana. Kami makan pizza dengan nasi, nasib baik order pizza small kalau medium sampai malam esok pun tak habis!

Post a Comment

0 Comments