Semarang



Masa kami sampai di Semarang ada juga hajat di hati nak menyambung kembara ke Karimunjawa tapi malangnya hari tak kena. Maksudnya tiada perkhidmatan feri pada hari-hari yang tertentu. Ada hari ferinya ke sana saja ada pulak hari ke Semarang saja so sesiapa yang nak ke pulau tu plan elok elok. Elok jugak tak dapat pergi tu sebab aku takkan dapat dive, snorkelling pun belum tentu. Dari Semarang kalau nak ke Yogyakarta tak jauh mana boleh naik bas.

Pepagi hari menemankan Jard mengepos poskad. Mesti best kan terima poskad dari sesiapa yang sedang bercuti. Aku sendiri dah lama tak terima surat/poskad kecuali surat lawyer, maintenance company, cukai tanah, cukai pintu bla..bla...yang sewaktu dengannya.

Masjid Agung Semarang. Tak solat pun di sini sebab masih pagi lagipun aku mencari 'masjid nabi' sebenarnya. Bos mesej lagi dari Malaysia, pergilah masjid yang orang kata macam masjid nabi tu ... petang tu mesej lagi tanya pergi ke tak? wah wah wahhhh...

Inilah masjidnya- Masjid Agung Jawa Tengah

Payungnya akan dibuka waktu solat Jumaat dan sekiranya ada upacara di sini
Kagum aku dengan masji ni

Aku suka dengan open concept begini dan tak berkarpet

Kemudian kami ke Lawang Sewu yang bermaksud seribu pintu. LS, kediaman gabenor dan ada 1 muzium boleh berjalan kaki je dari hostel Imam Bonjol. Ia dibina di zaman Belanda sebelum diambilalih oleh tentera Jepun dan kemudian dapat dek Belanda semula. Masa zaman Jepun basement dibuat penjara. Kami tak turun ke basement yang dikatakan berhantu sebab kami tak ambil guide. eiii...tak berani akak!

Cuma blok B dibuka untuk lawatan pada waktu ni. Depa kata ada repair work di blok lain. Di bawah blok A ada terowong yang menyambungkan ke kawasan tertentu di Semarang. Sangat menarik bangunan ni. Memandangkan teknologi tahun 1904 yang tidaklah sebaik sekarang bangunan ni masih utuh dan tak runtuh macam stadium kita.

Kalau bergambar kat tengah-tengah pintu ni seolah-olah reflection cermin, sangat menarik.

Akak malu :p

Better to the hell than to be colonized again

Tingkat paling atas. Ada tangga ke loteng, kalau tak mengandung sure aku panjat.


Mereka ditaja oleh Apple

Esoknya free and easy, takde apa nak buat kami ke Pasar Johar membeli ole-ole sikit untuk askar yang tinggal then buat facial mengabihkan maso dan duit sebab flight 5pm. Bila balik ke hostel time makan maggi tak perasan yang tauke dok tengok dari cctv bilik dia.
 Dan dan tu dia keluar tanya, ibu sudah kehabisan uang ya?
eh ngakkkk...bukan begitu
habis mengapa makan instant noodle?
hahha...prihatin sungguh dengan mak buyung ni! yang sebenarnya maggi tu aku bawa dari sini kengkonon nak makan bila lapar tapi banyak pulak benda makan lain yang kami beli so takkan nak bawa balik semua sekali? aku taram sebungkus Jard sebungkus lagi. Lagi 3 bungkus tinggal je kat sana.

Bandar Udara Internasional Ahmad Yani, Semarang. Airport ni kecik je tapi ramai jugak passenger ke KL yang sama-sama dengan kami. Aku rasalah kan, sesiapa yang berhajat ke Semarang eloklah pergi segera sebab syarikat penerbangan biasanya akan menutup laluan yang kurang menarik pelanggan, senang cite tak untung. Kesimpulan yang boleh dibuat untuk trip Surabaya-Malang-Semarang ni, kos private transport di Surabaya adalah mahal.

Masa beratur kat imigresen ada orang tanya beg aku tu tak berat ke? yelah kan kat depan buncit kat belakang ada beban 9kg lagi (berat sebab bawak baju tebal untuk Bromo). Takde hal lah tu... ada lagi 2 trip lepas ni.


Post a Comment

1 Comments

  1. cet.. pemalu konon! abes tu gmbr gua tak di cover? hehehe..

    bila nk ngetrip bersama ku lagi kak? rindu la.. aisehh!

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.