Berkelana ke Malang mencari pesantren

Malam kedua kami tidur di Hotel Paviljoen (bunyinya pavilion) yang kami booked on the very first day sebab takut penuh. Hotel ni dibina semasa zaman Belanda lagi and no wifi. Untuk malam ketiga kononnya nak berpindah ke Sparkling Backpackers tapi dah penuh pulak so dok diam-diam kat sini.

Aktiviti malam ni panggil tukang urut mai hotel. Perghhh.... terbaiklah makcik tu, pandai dia mencari urat belakang aku yang sakit tu.

Di depan hotel ni ada beberapa gerai makan yang beroperasi di malam hari. On the 1st night di sini kami makan bebek goreng, punyalah sedap dan lembut tapi ngam ngam tinggal 2 ketul je, nasi pun akak tu beli kat gerai lain. Kat Surabaya ni aku minum air teh tak masuk angin pulak badan aku ni, heran. Tapi bab kebersihan kiranya kalau kat Malaysia ni aku takkan jejak gerai yang sebegitu. Macamanalah tak kotor, sisa makanan tak kira nasi ke tulang ke kertas tisu ke semuanya disapu ke bawah.
Lokasinya Jl Genteng Besar

Hari ni kami berpisah haluan, Jard ke Trowulan melawat candi kuno sambil ketemu ehem ehem dia kot :-) Aku pulak nak ke Malang melawat pesantren yang famous tu. Dua-dua naik public transport, adventure betul hahaa... Ko bayangkan dari 8.30 pagi kami keluar 10 malam baru sampai ke hotel semula itupun dapat pergi 1 tempat je.

Bila kita susah atau lapar biasanya otak akan menjadi lebih kreatif cuma yang membataskannya hanyalah perasaan malu. Aku kagum dengan kegigihan orang Indo mencari rezeki. Cara begini jauh lebih baik daripada menyanyi tak tentu hala lepas tu minta duit masa kereta berhenti kat traffic light yang biasa kita lihat semasa di Bandung.

Dari hotel kami naik bas dengan tambang 4k rupiah ke stesen bas antarabandar. Dah lupa pulak namanya (Probolinggo kah?) tapi rasa jauh jugaklah. Kalau naik teksi banyak jugak kena bayar. Then naik bas ke Malang dalam 2 jam. Masa aku sampai kat stesen bas tu bas dah nak bergerak dan penuh tapi dia boleh lagi sumbat aku sorang dan dibaginya aku duduk satu seat atas tangga. Tempat konduktorlah tu. Ada seorang penumpang lagi duduk sebelah driver, atas enjin hahahhaa..... teringat aku di zaman dulu masa naik bas SKS ke Seremban. Tak nak beratur lama punya pasal sanggup buat muka kesian kat drebar bas, dapat duduk kat tangga pun takpe walaupun bayar tambang full. Kekadang duduk kat enjin tu (ada seat macam kerusi malas yang ada getah panjang tu). Kenangan betul....memang muka sardinlah den ni.

Seat kat tangga tu walaupun berkusyen standard tapi tak berapa selesa sebab kaki terjuntai lagipun bahaya. Kalau eksiden sah aku dengan driver kena dulu. Nasib baiklah di pertengahan jalan ada orang turun. Yang bengongnya penumpang kat sini hisap rokok dalam bas aircond, rasa nak lepuk je.

Bila sampai Terminal Arjosari di Malang kena naik mikrolet (angkot) ke Terminal Gadang pulak. Mikrolet ni selagi tak penuh dia tak jalan. Penuh pulak dikira sampai ko berhimpit dan kat pintu ditambah bangku kayu supaya penumpang duduk kat situ. Yang hampeh dalam panas berkuap tu ada pakcik selamba badak hisap rokok. Lomeh den! Sepatutnya tambang 5k je dia tekan sampai 7k. Dari TG naik bis yang tulis Malang-Turen-Dampit dan turun di Gedok atau Pasar Turen. Aku turun di Pasar Turen sebab konduktor bilang turun di situ. Bila turun je dari bas berkerumun tuan ojek sampaikan aku tak boleh bergerak. Nak tak nak aku naik jugaklah ojek mamat neh yang aku yakin mahal cajnya- 15k ke pesantren tu. Tak pernah aku naik motor dengan jejaka lain selain my roomate. Bang, dia tak hensem.

Sampailah sudah ketempat yang nak dituju......... Pondok Pesantren Salafiyah Bihaaru Bahri 'Asali Fadlaailir Rahmah (bos siap mesej suruh gak aku pergi sini, macamlah dokek bona). Yang sebenarnya dia terkilan tak dapat pergi.
 Pintu masuknya. Gambar diambil dari dalam kawasan pesantren. Kat luar tu ada gerai menjual jajan dan buah-buahan segar yang aku rasa dari kawasan Batu.

Bangunan ni belum siap sepenuhnya. Dibina oleh pelajar/bekas pelajar dengan berdikit-dikit. Ada banyak ruang di dalamnya siap kolam mandi pria dan wanita. Bangunan ni unik, kalau rumah sendiri aku takkan design begini, takut sebab banyak sangat bilik.

Depan motor tu pintu masuknya

Ada warning yang berbunyi:
1) Ini pondok pesantren bukan tempat rekreasi. Muslim mohon berbusana muslim
2) Ini pondok pesantren bukan tempat wisata. Bagi pria dan wanita dimohon tidak bergandingan apalagi untuk bermesraan di semua tempat.

Aku rasa perkara ni sangat basic. Macam kita masuk masjidlah, kenalah tutup aurat. Kat rumah Allah pun tak takut apa nak jadilah dengan masyarakat muslim sekarang ni. Bab bergandingan tu kat masjid KLCC pun ramai buat gitu.

Tempat lepaking yang mengasingkan lelaki dan perempuan. Kenapa kat tempat kita nak kecoh bila Kelantan/Terengganu asingkan cashier lelaki dan pompuan? Kat Jepun pun ada buat macam tu. Sekarang KTM komuter pun dah ikut walaupun ada gak yang tak reti bahasa.

Di dalam pintu tu ada beberapa akuarium dengan ikan yang besar yang menghala ke toilet lelaki. Ada juga tangga ke tingkat atas. Apa yang ada di atas sana wo puche tau.

Aku ke sini memang tutup aurat dah tapi disebabkan aku berselipar aku lupa nak bawak stokin. Masa aku nak solat zohor aku try nak pinjam telekung sorang makcik ni tapi dia tak bagi sebab katanya dia ikut rombongan. Takpelah. Then aku try kat sorang makcik lagi, dia pun tak bagi. Ya Allah....marah dan sedih okay. Aku blah dari ruang solat tu nak sejukkan hati. Lepas beberapa minit aku datang balik and try my luck again kat orang muda baya aku jugak, kali ni berjaya. Mudah-mudahan si fulan tersebut dibalas segala kebaikannya. Takkanlah ketua rombongan nak tinggalkan orang yang sedang bersolat makcik ooiii...

Aku keluar time Asar. Wahhh....kali ni lagi suspens sebab takde transport nak keluar. Aku teragak-agak nak tumpang bas persiaran lokal sebab penuh. Dalam tercangak-cangak tu aku ringankan mulut bertanya, nasib baik brother jaga parking tu boleh hantarkan. 5k je sampai Gedok. Naik ojek sambil bersembang. Macam-macam soalan ditanyanya aku, dari mana tahu tentang pesantren sampailah tanya asal mana? Bila aku bilang orang Malaysia terus dia kata, "saya mikirin ibu orang sini...." hahaha....terus tanya aku kenal Ella ke tak ayolahaiiiii..... bayang ella pun aku tak pernah nampak.

Berulanglah kembali kerja bertukar-tukar angkot tapi kosnya lebih murah cuma 3k seiap kali. Kali ni kononnya nak balik ke Surabaya naik train tapi dahlah sampai stesen time senja tiket habis pulak adoiiiii.... bila dah malam hati mula cuak. Naik mikrolet yang lain pulak ke Terminal Arjosari. Bila sampai di stesen bas yang di Surabaya tu cuma 1 bas je yang lalu dekat hotel (katanyalah). Dahlah menunggu atas bas sampai sejam bergerak pulak slow motion. Yolah tu lalu dekat hotel, jauh menapak derrrrr.... kena menyeberang jalan, lalu rumah orang (kawasan yang macam kat Jogja tu), lalu bawah bangunan yang tak siap dan gelap (nasib baik ada orang kat gerai makan bawah tu), melintas jalan lagi baru sampai hotel. Perut pun dah lapar tapi gerai bebek akak semalam dah bungkus, meleleh air liur den teringat bebek muda tu.