Kembara Yogyakarta-Solo...Day 5 bergerak ke Solo



Bye bye Yogyakarta !

Kekadang orang kata poie hanimum laiii......takdo makno ea doh hanimum kalau sorang tercicir kek belakang hahahahha.... ni pasal nak amik gambar tu yang aku ada kat belakang kalau tak bos la behind sebab dia jalan lambat. Dalam lorong-lorong ni bercampur antara rumah persendirian, rumah yang dibuat homestay, hotel sederhana. Di bahagian luar laaagiiii la banyak hotel, yang bagus pun ada macam Ramayana. Kalau nak yang bangun pagi terus melompat ke dalam shopping mall stay kat Ibis.

Kali ni kami keluar ikut lorong lain terus ke Jln Pasar Kembang and 100m ke stasiun kereta api Yogyakarta. Kami mau ke Surakarta buk.

Ringkas je stesen keretapi ni tak payah jejantas bagai. Nampak tak tangga tu?  Kat situ je kita melintas. Aku suka style gini, definitely tak menggunakan tax payers money dengan banyaknya lagipun user friendly. Pernah dulu time pregnant 7 bulan kena naik jejantas KTM komuter nak ke sebelah sinun sebab laluan aku di sebelah sinun... azab betul. Pengguna keretapi di indo jauhhhh lebih ramai.

Dengan harga yang sama dengan Utar Losmen, kita checked-in kat Chakra Homestay. Agak jauh dari Stasiun Solobalapan tapi dekat dengan Masjid Ageng dan Pasar Klewer. Sekitarnya adalah kawasan wisata batik. Kiranya kalau nak membeli batik exclusive design ko rayaulah sekitar hotel ni.... masuk satu lorong ke satu lorong. Nak yang biasa boleh cari kat Pasar Klewer.

Sebahagian daripada rumah ni dah dibina semenjak 200 ratus tahun dulu. Jadi jangan terperanjat la rumah muslim tapi ada patung jugak, mungkin milik nenek moyang mereka dulu dan disimpan sebagai kenangan. haaa........tengoklah sendiri..... terbaik! tapi dapat handuk tarzan jugak hehehhe... tak kisahlah tu sebab kita memang ada bawak sendiri punya.


Bilik kami di tingkat atas


Balik dari berjalan malam tu kami lepak makan jajan kat atas sana. Best betul...... very inspiring tempat ni. Teringat dulu dulu time aku pergi course, faci tanya nak bukak bisnes apa? Aku terfikir satu je, nak buka small hotel and manage it. Selegho bukan main tajam hahahhaha...... orang lain nak bukak butik, bukak kedai komputer ....... but i did mention small hotel, hometstay pun termasuk la tu. Kalaulah ada modal hmmmm ...........

Luas kawasan ni dalam 1 ekar kot...ada berpuluh bilik di sini luas dan selesa. Sebelah kiri rumah tuan tanah, yang di depan tu tempat latihan menari. Tak sempat nak tengok.

Free breakfast coffee/tea with toast bread tapi yang kat Jogja tu lagi sedap siap potongan buah. Somemore, di sana bila-bila boleh sendiri buat kopi/teh.

Bilik anak tuan tanah. Barang antik ko......kalau dijual rumah ni entah berapa trilliar harganya


Kalaulah bawak anak memang aku berendam sekali nih. Kalau ada rezeki ke Solo lagi insyaallah akan stay di sini lagi, orang lain bolehlah gi Novotel.

aduhhhh.........nyamannya kat sini............

Post a Comment

0 Comments