Showing posts with label negeri sembilan. Show all posts
Showing posts with label negeri sembilan. Show all posts

5 sebab mengapa kita harus melawat muzium di Malaysia

5 sebab mengapa kita harus melawat muzium di Malaysia | Muzium merupakan sebuah institusi pendidikan umum yang menyebarkan maklumat mengenai sejarah, kebudayaan dan alam semulajadi. Kini dengan banyaknya tarikan pelancongan terbaru dan interaktif termasuk pusat membeli-belah muzium seolah-olah diketepikan daripada senarai lawatan sedangkan di situlah ladang ilmu sejarah.


Muzium-muzium di Malaysia boleh diklasifikasikan kepada:
1. Muzium Persekutuan
2. Muzium Negeri
3. Muzium Institusi/Jabatan
4. Muzium Swasta
5. Muzium Persendirian

Me personally lebih sukakan muzium bertema seperti Muzium Telekom, Muzium Tekstil dan Muzium Perang kerana lebih berfokus. Muzium sebenarnya menarik. Sangat!

Terdapat kira-kira 150 buah muzium di Malaysia dan pihak Jabatan Muzium Malaysia menerima sumbangan koleksi artifak daripada orang ramai/organisasi sebagai bahan kajian dan pameran. Jika kita tiada tempat untuk mempamerkannya atau tidak tahu menghargainya serahkan kepada pihak JMM untuk dilihat generasi akan datang.


5 sebab mengapa kita harus melawat muzium:
1) Untuk mengetahui tamadun manusia. #MuziumKitaTamadunKita
2) Untuk lebih mengenal diri sendiri
3) Untuk mengetahui apa yang berlaku di zaman tertentu melalui artifak yang dijumpai
4) Untuk elakkan mengulangi kesilapan lalu
4) Untuk mendapatkan pendidikan secara umum dan santai


Tema Hari Muzium 2018: Hyperconnectd Museum: New Approach, New Public

Bersempena dengan Hari Muzium Antarabangsa peringkat kebangsaan kami telah dibawa melawat beberapa muzium di Negeri Sembilan dan Melaka dan menghadiri upacara perasmiannya di perkarangan Memorial Pengiystiharan Kemerdekaan oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya yang baru, YAB Mohamaddin Ketapi. Tujuan sambutan ini dibuat untuk memberi kesedaran tentang kepentingan muzium dalam masyarakat. Without me knowing, sambutan ini kali yang ke-22 di Malaysia!

29 muzium dan agensi terlibat dalam pameran ini dimana mereka mempamerkan sesuatu yang menarik didalam bidang kepakaran masing-masing. Ai tertarik dengan gerai Telekom Malaysia, Muzium Geologi dan Bank Negara Malaysia. Boleh tengok video di instagram ruggedmom.

Image result for hari muzium antarabangsa 2018 melaka
Majlis perasmian pelancaran Hari Muzium Antarabangsa peringkat kebangsaan di Melaka. Sumber Berita Harian.

Salah satu sesi interaktif yang disediakan oleh BNM Museum and Art Gallery yang kemudiannya dipilih sebagai booth paling popular. Kita belajar cetak duit wak...

Program Media Challange 2.0 anjuran bersama Tourism Malaysia dan Jabatan Muzium Malaysia turut memasukkan aktiviti menarik seperti menjawab soalan berkaitan sejarah, meneka jenis herba dan bermain permainan tradisional seperti baling tin, congkak dan chapteh (sepak bulu ayam). Kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk melengkapkan task diberi. Nak tahu nama kumpulan kami? "Merecik hawau" ! hahahah.... giler betul bebudak hipster nih 😁😁

Antara task yang perlu kami lakukan, bermain congkak.

Okaylah, aku tak minat main congkak. Proses pengulangan yang membosankan. Lagi best baling tin/selipar/galah panjang.

Tangan memasing tak bedung, kumpulan kami semua baling tak kena 😃


Lawatan ke muzium Negeri Sembilan dan Melaka

1. Muzium Adat
Jalan Dato' Umbi, Kampung Jelebu Tengah
71600 Kuala Klawang
Negeri Sembilan

Pertama sekali kami dibawa ke Muzium Adat yang berada di pekan yang sangat tenang. Muzium ini ditubuhkan pada tahun 2005 cetusan idea Yang Berhormat Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia pada waktu itu dan perasmian pembukaan Muzium Adat telah diadakan pada 2 Februari 2008 oleh Undang Luak Jelebu, Dato’ Mendika Menteri Akhirulzaman Dato’ Musa bin Wahab. Muzium ini mempunyai empat buah galeri utama yang memberi penekanan kepada kegiatan menghimpunkan beberapa aspek kehidupan masyarakat Malaysia yang dikenali sebagai adat bersesuaian dengan imej dan identiti Negeri Sembilan sebagai "Tanah Beradat". Muzium Adat ini merupakan muzium pertama di negara kita yang menghimpunkan adat dari pelbagai etnik di Malaysia.

Tumpuan diberikan kepada pengenalan dan konsep adat di Malaysia. Ia meliputi sejarah awal tercetusnya adat terbesar di Alam Melayu iaitu Adat Perpatih dan Temenggung menerusi replika Batu Batikam dan Batu Baling, artifak atau peralatan upacara adat serta pakaian adat dari pelbagai kaum di Malaysia. Ia turut menghimpunkan beberapa aspek kehidupan masyarakat Malaysia yang boleh di anggap sebagai adat seperti adat menyemai benih, adat menuai padi, adat menyikat benih, adat berkhatan, adat perkahwinan dan sebagainya. 

Muzium ini turut mengkhaskan satu segmen khusus tentang Adat Perpatih bagi menonjolkan Negeri Sembilan sebagai sebuah negeri beradat. Segmen khusus tentang Adat Perpatih secara historikal yang bermula dari Sumatera (alam Minangkabau) sehingga bertapak di Negeri Sembilan yang disokong dengan artifak seperti keris, tepak sireh, peti kayu untuk merantau, lesung indik, bujam epok dan lain-lain. Selain itu, pada segmen ini turut memperlihatkan keutuhan Adat Perpatih dari sudut struktur sosial seperti Datuk Lembaga Berlapan, peranan Ibo Soko yang dimanifestasikan menerusi diorama dan artifak. Segmen Adat Perpatih turut menonjolkan tentang sistem tanah adat serta simbol ritual menerusi replika batu megalith, Pengkalan Kempas. Adat Perpatih ialah sistem demokrasi yang tertua di dunia. 


Undang yang empat. 

Adat pernikahan dan persandingan orang Negeri Sembilan. Sekarang susah nak jumpa pengantin perempuan memakai hiasan kepala seperti dalam gambar. Err... ini contoh bercinta dengan orang lain berkahwin dengan orang lain eh?😃

Cap mohor Sultan Suleiman Badrul Alam Shah ibni al-mahum Sultan Zainal Abidin, Terengganu.

Hanya kira-kira 36km dari bandar Seremban, muzium ini tidak berapa jauh dari Jeram Kenaboi yang terkenal dengan white water rafting tu. Jeram Toi pun tak berapa jauh juga. Kalau lalu Jalan Seremban-Kuala Klawang pepagi, berkabus je. Anak kata masa belajar di sini dulu memalam tak payah pasang kipas. sejuk nyaman.

Bagaimana untuk ke Muzium Adat?
Naik bas dari stesen bas Terminal 1 di Seremban ke Kuala Klawang. Jika menggunakan kenderaan sendiri boleh ikuti arah yang bersesuaian samada Jalan Seremban – Kuala Klawang, Jalan Semenyih – Kuala Klawang or Jalan Kuala Pilah – Simpang Pertang – Kuala Klawang. Jika ikut lebuhraya LEKAS selepas keluar tol terakhir tu ikut kiri yang ada tulis Seremban/Jelebu/Kuala Klawang.

Waktu lawatan: Setiap hari kecuali Eidul Fitri dan Eidul Adha.


2. Muzium Negeri
Lembaga Muzium Negeri
Jalan Sungei Ujong
70200 Seremban
Negeri Sembilan
Tel: 06 7631149
E-mel: muziumn99@gmail.com.my

Muzium ini telah ditubuhkan setelah Tuanku Abdul Rahman (Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan dan YDP Agong yang pertama) memberi kebenaran agar Istana Ampang Tinggi dipindahkan dari tempat asalnya di Kampung Ampang Tinggi ke Taman Bunga di Jalan Dato' Hamzah, Seremban.

Pada 1981 muzium negeri telah menerima bangunan baru iaitu bekas Astaka Musabaqah Al-Quran untuk dijadikan sebuah muzium yang dikenali Teratak Perpatih. Istana Ampang Tinggi pula dipindahkan sekali lagi ke Kompleks Taman Seni Budaya iaitu di sebelah Muzium Negeri Sembilan sekarang ini. Teratak Perpatih telah diisytiharkan sebagai muzium pada 1986.

Pihak LMNS juga menyediakn pakej makan beselo di dalam Istana Ampang Tinggi. Jika berminat merasai makan dalam istana lama sila hubungi mereka.


Image result for muzium negeri sembilan
Sumber di sini.

Tingkap Istana Ampang Tinggi. Ukiran indah yang sukar sekali ditemui di rumah moden sekarang. 

Pakej makan beselo (makan bersila) yang disediakan oleh Lembaga Muzium Negeri Sembilan.


3. Muzium Lukut
Lot 730, Jalan Besar
Taman PD Jaya
71010 Port Dickson
Negeri Sembilan
Tel: 06-6512954
E-mel: muziumlukut@yahoo.com

Menurut kata Ketua Muzium Lukut Encik Peterson Agustine, muzium ini diwujudkan kerana tanggungjawab untuk memulihara warisan sejarah negara dan memaparkan sejarah Lukut dari kurun ke-19 hingga 1880 iaitu sehingga Lukut dimasukkan ke dalam daerah Sungai Ujong, Negeri Sembilan. Penubuhannya juga signifikan dengan pembukaan Kota Lukut.

Sejarah Lukut adalah mengenai Selangor kerana di zaman dahulu ia adalah wilayah Selangor. Penduduk Melayu asal bekerja sebagai nelayan. Apabila Raja Busu datang barulah masuk bangsa lain termasuk Cina dari Melaka yang mengusahakan lombong. Pelombong ini juga datang bersama teknologi yang memudahkan kerja mereka.

Apabila Raja Busu memperkenalkan cukai yang tinggi sebelum hasil masyhul dieksport maka banyak pihak tidak berpuas hati lalu berlakulah perbunuhan Raja Busu sekeluarga di istana oleh pelombong, walaupun di zaman pemerintahan Raja Busu hingga Raja Bot lah Lukut maju. Namum di zaman Raja Bot jugalah Lukut diserahkan kepada Sungei Ujong (Negeri Sembilan) manakala Beranang kepada Selangor. 

Haa... ada persamaan tak dengan peristiwa yang berlaku beberapa tahun ini? Sama kan? Cuma kita ni lebih bertamadun, ada peraturan yang tidak memungkinkan kita mencabut nyawa manusia lain sesuka hati. Manusia ni kalau ditekan emosi dan kehidupannya dia memberontak. Sejarah tidak menipu cuma kita yang selalu alpa.

Sejarah Lukut banyak mengenai air mata akibat wang, wilayah dan kuasa. Kena pergi ke sana untuk bacaan lanjut dan merasai sendiri emosi mereka yang terlibat di waktu itu.

Muzium Lukut. Di tingkat atas ada galeri muzik dan galeri khas yang bertukar pengisian.


Tak sangka ramai juga anak muda melawat muzium ini. Mungkin mereka nak habiskan masa selepas melawat tempat-tempat menarik yang lain di Port Dickson. So next time I will do an educational tour with Geng Bas Sekolah bila ke Port Dickson. 

Muzium Lukut dibuka dari jam 9:00 pagi hingga 6:00 petang setiap hari secara percuma.


4. Muzium Istana Kesultanan Melaka
Jalan Kota, Bandar Hilir
75000 Melaka

Muzium Istana Kesultanan Melayu Melaka dibina berdasarkan ‘Sejarah Melayu’ yang menggambarkan keunikan seni bina istana pada zaman Sultan Mansur Shah. Pelawat berpeluang menambah pengetahuan berhubung institusi Kesultanan Melayu Melaka dan menerokai suasana dalaman sebuah istana melalui diorama Balairong Seni, delegasi pedagang-pedagang, diorama pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat serta bilik beradu Sultan. 

Replika istana besar ini berlantaikan kayu resak berbumbungkan kayu belian. Rekabentuknya cantik dan diisi dengan ukiran dan artifak berkaitan.

Nama Melaka dahulu harum ke seluruh pelusuk dunia. Pedagang datang dan pergi, pelabuhannya maju, negerinya makmur sampai kita tak perasan bukan semua orang datang mahu berdagang. Ada yang datang recce tanah jajahan. Yap Ah Loy dulu pun sebelum ke Lukut dan Kuala Lumpur, dia menjadi tukang masak di Melaka.


Senarai Sultan Melaka dan tempoh pemerintahannya
1. Parameswara/Iskandar Syah 1424
2. Seri Maharaja/Sultan Mohamad Syah 1424-1444
3. Parameswara Dewa Syah/Sultan Abu Syahid 1444-1445
4. Sultan Muzaffar Syah 1446-1458
5. Sultan Mansor Syah 1458-1477
6. Sultan Alauddin Riayat Syah 1479-1485
7. Sultan Mahmud Syah 1488-1510 
8. Ahmad Syah 1510-1513
9. Sultan Mahmud Syah 1513-1528

Sekarang Melaka negeri yang tidak bersultan sama seperti Pulau Pinang (tapi terhibur hati bila baca status facebook Sultan Melaka 😂)

Muzium Istana Kesultanan Melaka



Lama betul bunga, bila nak tikam? 

Balairongseri tempat mengadap sultan.

Tugu di depan muzium.


5. Muzium Senibina
Jalan Kota, Bandar Hilir
75000 Melaka
Tel: 06-288 1450 / 3599
Email: pr.msbm@jmm.gov.my

Penubuhannya adalah untuk mempamerkan keunikan warisan senibina yang terdapat di Malaysia. Ia menekankan aspek pendidikan dengan menyediakan pusat sumber sebagai tempat rujukan.

Bangunan yang dijadikan muzium itu sendiri merupakan sebuah bangunan yang dibina pada pertengahan abad ke-18 oleh pemerintah Belanda bagi menempatkan para pegawainya. Ia menjadi pejabat pentadbiran sewaktu penjajahan Inggeris. Sebelum diambil alih oleh Jabatan Muzium Melaka pada tahun 2000, ia digunakan sebagai pejabat pentadbiran Lembaga Air Melaka. Panjang sejarah bangunan ini.


Replika Masjid Kapitan Keling




Inginkan pengalaman "Night at a museum?"

Pakej muzium anjuran PERZIM.

Aktiviti-aktiviti yang di kendalikan oleh muzium-muzium di negara ini merupakan salah satu usaha yang diharap dapat membantu negara membina dan memperkukuhkan jati diri masyarakat di samping menjadi daya tarikan pelancong. Ia satu usaha yang sangat baik, memerlukan kos besar tetapi kebanyakan tanpa bayaran kepada pengunjung. Jadilah masyarakat yang berpengetahuan dan mengenali sejarah.


Pameran terkini di muzium Malaysia:
1) Pameran Khazanah Kapal Karam: Rahsia Yang Terbenam / Sunken Treasure Exhibition: The Underwater Secret
Tarikh: 10 Julai- 31 Oktober 2018
Masa: 9 pagi - 6 petang

Galeri 1, Jabatan Muzium Malaysia
Jalan Damansara, 50566, Kuala Lumpur.
Tel : (+603) 2267-1000
Faks : (+603) 2284-9103
Emel: info@jmm.gov.my


2) Pameran Madu & Racun / Honey & Poison Exhibition
Tarikh: Sehingga 15 September 2018
Masa: 8.30 pagi - 5 petang

Muzium Perak
Taiping, Perak.



Resepi Rendang Ayam Cili Padi Negeri Sembilan + Daun Puding

Resepi Rendang Ayam Cili Padi Negeri Sembilan + Daun Puding | Tak berapa lama lagi kita semua akan menyambut hari raya Eidul Fitri. Bila hari raya makanan semua menjadi istimewa. Maklumlah ada yang jarang jarang sekali kita buat contohnya lemang, ketupat, ketupat palas dan sebagainya.


Bila kita makan lemang atau ketupat palas, paling sedap kita "judukan" dengan rendang ayam pedas  berapi kerana pulut itu berlemak. Makanan berlemak ni kalau kita lawan dengan lauk pedas berapi memang tak ingat dunia dah hahah... serius beb. Kalau tak percaya cuba makan ayam/daging masak kurma + sambal belacan + ikan masin goreng dengan potongan cili dan bawang besar. Perghhh...

Okaylah kita nak bagi resepi. Ai guna ayam daging jer sebab itu yang mudah didapati. Kalau nak guna ayam kampung kena pergi ke pasar yang jauh. Tak kuasa ai setakat nak beli ayam seekor je pun.


Daun puding. Buangkan urat tengahnya tu.

Rendang Ayam Negeri Sembilan + Daun Puding
Seekor ayam daging
Santan daripada dua biji kelapa
Cili kering (optional, untuk membuatkan kuah menjadi merah)
Setangkai daun puding - basuh, lap, buangkan urat tengah.
1 sb kerisik
2 asam keping
Tiga batang serai -titik
Garam

Bahan kisar:
Dua genggam cili padi
10 ulas bawang merah
5 biji bawang putih
Seinci kunyit hidup/kunyit serbuk
Seinci lengkuas
*Resepi mak tak guna bawang*


Cara memasak:
1. Setelah ayam dibersihkan, toskan, gaul dengan kunyit supaya warna kuningnya melekat barulah nampak berseri.

2. Kecutkan ayam di dalam kuali. Bila banyak air ayam keluar, buangkan air tersebut.

3. Gaulkan bahan kisar kepada ayam, masukkan santan, asam keping, serai dan garam. Biarkan mendidih sambil dikacau sekali sekala supaya bawahnya tidak hangus. Raya hari tu blend dua genggam cili pun tak berapa pedas sebab banyak yang hijau daripada cili merah.

4. Bila kuahnya memekat, masukkan kerisik kemudian daun puding.

5. Biarkan rendang mereneh dengan api sederhana sehingga minyaknya berbuih.

6. Bila dah siap bolehlah dimakan dengan lemang/ketupat/nasi atau dijadikan toppings pizza.


Tips memasak rendang ayam:
1. Jika menggunakan ayam pencen, gunakan santan cair dahulu. Bila ayam empuk baru masukkan santan pekat.

2. Cara menyukat santan, seekor ayam bersamaan dua biji kelapa.

Tips mengeluarkan lemang:
Ai takde nak bersusah payah cari parang nak belah buluh lemang. Kekadang buluh tu pulak bapak tebal dah umur atuk atuk agaknya hehehh...

Senang je nak keluarkan lemang...hentak hentakkan buluh tu untuk melonggarkannya lepas tu terbalikkan hentak lagi sampai lemang tu keluar. Senang kan? See my level ! 😁😁😁











Resepi sedap dan mudah untuk berbuka puasa | Lempeng Ikan

Resepi sedap dan mudah untuk berbuka puasa | Lempeng Ikan | Hello.... hari ni marathon bagi resepi. Ai bagi resepi masakan orang Negeri Sembilan lah ya.. mana tahu nak cuba kan? Resepi ai ni memang guna cili api/padi sesajo...


Kali ini kita buat lempeng ikan menggunakan ikan sungai. Aku tak tahulah di tempat lain panggil apa. Why ikan sungai/darat? Mungkin semasa resepi ini invented ikan sungai tengah banyak atau memang paling sedap bila ikan sungai dijadikan bahan utama. Jom!


Resepi Lempeng Ikan
3 ekor ikan tilapia/lampam/baung/ dan yang sewaktu dengannya
Seinci kunyit hidup/kunyit serbuk
Segenggam cili padi
Santan pekat daripada sebiji kelapa (biar ikan tenggelam sikit)
Dua helai daun kunyit
Sekeping asam keping
2 biji limau kasturi
Daun pisang
Garam

Cara memasak:
1. Tumbuk cili padi sehingga hancur.

2. Lumurkan kunyit pada ikan. Tujuannya supaya warna kuning tu melekat, takdelah pucat lesi ikan tu nanti 😁.

3. Buat dua lapisan daun pisang di dalam kuali. Letakkan ikan, santan, cili padi, daun kunyit lalu dimasak. Bila mendidih masukkan asam keping dan perasakan dengan garam. Jika ikan tidak tenggelam, terbalikkan ikan tersebut bila sebelah yang satu lagi sudah masak. Jika santan banyak biasanya saya simbahkan santan yang mendidih ke atasnya saja.

4. Bila ikan sudah masak dan kuahnya menjadi pekat, padamkan api dan perahkan jus limau kasturi ke atasnya. Siap! Bau daun pisang dan kunyit tu hohoiii...terbuka selera!

Jemput makan...

Sumber facebook.

Resepi sedap dan mudah untuk berbuka puasa | Masak Lemak Cili Api Ikan Sembilang Salai

Resepi sedap dan mudah untuk berbuka puasa | Hari cuti ini marilah kita mak mak merajinkan diri memasak lebih sikit untuk keluarga tercinta. Cuba masak yang berlainan daripada biasa. Kita pelbagaikan, manalah tahu anak-anak suka. Ai pun tak sangka anak bongsu yang berumur lima tahun suka gulai ayam campur rebung. Terkejut mak!

Ramadhan kali ini heboh dengan kuih Kerbau Guling atau ore Klate panggil "kuba guling". Setelah aku baca resepinya, sama je seperti kuih kaswi, bezanya kuih viral tu menggunakan arang darpada tempurung kelapa sebagai salah satu bahannya. Ada orang kata arang boleh menyebabkan kanser, ada satu info lain menyenaraikan kebaikan arang. Mana satu yang betul eh? Sejujurnya aku tak sangguplah beratur sejam untuk makan arang. Terbaca komen seorang seorang wanita veteran berkata, dedulu susah dapat gula merah sebab tu guna arang. Yang korang sekarang ni kenapa pula nak guna arang? Make sense juga.

Okaylah, sila cari bahan di pasar tani kejap lagi.


Gulai/ Masak Lemak Cili Api Ikan Sembilang Salai
4 ekor ikan sembilang yang telah disalai
Santan daripada sebiji kelapa
Segenggam cili padi
Seinci kunyit hidup/serbuk
Gaun gelugur (diracik)/buah copu/kulit rambai/bacang (cincangkan)/belimbing buluh
2 keping asam keping
Garam

Cara memasak:
1. Tumbuk cili padi (orang Nismilan panggil cili api) dan kunyit hidup sehingga hancur. Segenggam tu kalau semua hijau tak pedas mana pun.

2. Campurkan cili tumbuk tadi dan santan kelapa dalam periuk. Panaskan dengan api sederhana sambil dikacau. Pastikan tak pecah minyak ya, nanti kuahnya tak sedap.

3. Bila santan dah masak masukkan ikan sembilang salai. Biarkan sekejap kemudian masukkan salah satu daripada bahan penyedap rasa iaitu daun gelugur/buah copu/kulit rambai/bacang/belimbing buluh. Jika tiada masukkan dua keping asam keping.

4. Garam secukup rasa. Siap! Ya Allah sedapnya makan dengan nasi panas!

Image result for ikan sembilang masak lemak cili api
Saya tiada gambar sendiri jadi guna gambar www.kakinakl.com


Jelajah Negeri Sembilan | Bila ai pun baru tahu banyak tempat menarik di Seremban-Jelebu-Serting

Jelajah Negeri Sembilan | Bila ai pun baru tahu banyak tempat menarik di Seremban-Jelebu-Serting | Negeri Sembilan ialah negeri di Semenanjung Malaysia yang bersempadan dengan Selangor di utara, Pahang di timur dan Melaka serta Johor di Selatan. Negerinya tidak terlalu besar tetapi mendapat limpahan ekonomi dari sektor pembuatan dan pelancongan dibawah pentadbiran cemerlang Menteri Besar,  Y.A.B Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan.


Negeri Adat Perpatih ini termasuk dalam greater Klang Valley. Segalanya ada di sini...termasuk Kuala Lumpur International Airport (KLIA dan KLIA2) yang secara fizikalnya berada di Selangor tetapi amat dekat dengan Negeri Sembilan. Menteri Besar juga secara terbuka menggalakkan orang yang bekerja di Kuala Lumpur untuk membeli kediaman di Seremban kerana lokasi yang tidak jauh, sistem pengangkutan awam yang boleh diharap dan kehidupan yang lebih relaks di sini. Akibatnya, harga rumah dua tingkat di Seremban 2 mencanak naik kepada RM600 ribu sebuah (lot bumiputera). Matilanakkk... camno la anak-anak den nak boli rumah ni lagi 10 tahun?


Sistem pemerintahan dan pentadbiran Adat Perpatih di Negeri Sembilan
Pasti ramai yang tidak tahu bahawa, Undang Luak di Negeri Sembilan turut menandatangai watikah pengisytiharan kemerdekaan 31 Ogos 1957 dahulu. Jika negeri-negeri lain mewakilkan seorang sultan, Negeri Sembilan menghantar Yang di-Pertuan Besar (Yamtuan) dan empat Undang Luak menurunkan tanda tangan. Kedudukan Undang Luak yang empat juga dijamin di dalam perlembagaan Malaysia. Lebih menarik lagi untuk dilantik sebagai Undang, keturunan raja bukanlah kemestian. Abah den pun boleh jadi Undang sekiranya layak dan disokong oleh "lembaga". 

Sistem pemerintahan dan pentadbiran Negeri Sembilan. Sumber di sini.

Banyak juga yang aku pelajari selama tiga jam mendengar penerangan En Hanafi yang pakar dalam sistem Adat Perpatih. Rasa bertambah cerdik pulak hahaha.... Yang sebenarnya makin banyak ilmu kita pelajari rasa semakin kecil diri kita ni. Betapa luasnya ilmu itu. Jika berhajat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Adat Perpatih eloklah panggil Encik Hanafi memberi ceramah di tempat anda. Beliau bukan bagi ceramah sekadar dengar-cakap (hearsay) secara turun-temurun tetapi thesis degree and master beliau memang dalam bidang berkaitan. Call beliau di nombor ini 013-2818981.

"Biar mati anak jangan mati adat?" hmm...jangan ambil ayat sekerat sekerat. Sila belajar lagi. Orang Minangkabau asalnya masyarakat yang patuh kepada agama Islam sehingga melahirkan ramai alim ulama dan umarak seperti Buya Hamka tetapi menjadikan ibu sebagai nasab dari segi adat. Mungkin disebabkan anak lelaki mereka yang digalakkan merantau maka ibu/isteri diwariskan harta supaya hidup tidak terkapai-kapai bila suami tidak pulang pulang. Harta keturunan je yang diberi kepada perempuan, harta sepencarian macam biasalah ikut faraid.


Ada apa di ibu negeri Negeri Sembilan, Seremban?
Seremban ni ibarat usherette, hang datang kami sambut. 

Berdekatan plaza tol Seremban tu (keluar tol terus ke kiri) terletaknya Muzium Negeri. Di sebelahnya ada contoh rumah dan istana lama Negeri Sembilan. Cantik untuk bergambar.

Bergambar di hadapan rumah Negeri Sembilan.

Di hadapannya ada @ChocsValley, pengeluar coklat premium. Sesiapa yang biasa makan coklat Godiva dan Patchi tahulah perbezaannya dengan kebanyakan coklat yang dijual di pasaraya. Sesuai sangat untuk dijadikan cenderahati atau hantaran. Kembang hidung mak mertua kau dik 😋😃. Mereka juga ada outlet di KLIA2.

Mereka juga membuka kelas mengajar membuat coklat kepada kanak-kanak dan dewasa dengan sedikit bayaran.



Selain itu Galeri Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara (JKKN) turut berada di sana. Setiap Sabtu bermula jam 10 pagi diadakan Bengkel Muzik Tradisional Caklempong dan Program Belajar Teater selama dua jam secara PERCUMA. Jika teringin bergambar dengan kostum tradisional Melayu silakan berbuat demikian bermula jam 12 sehingga 1 petang setiap Selasa dan Sabtu. Bayarannya hanya RM10 bagi setiap pasang baju. Dah tak payah pergi ke Istana Maimun di Medan atau Bukit Tinggi, kek Seghomban pun ado. #dekatje

Persembahan tarian tradisi Melayu sempena pelancaran Colours of Negeri Sembilan di Galeri Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara (JKKN), Seremban.

Apa lagi yang menarik di Seremban?

To those yang berminat dengan sejarah, do come and visit the city.

Seremban dibangunkan ketika penemuan bijih timah di tahun 1870-an. Seremban juga pernah dijajah Inggeris. Buktinya, bangunan lama seperti bekas balai polis seperti dalam gambar di bawah.

Related image
Bangunan perniagaan Ban Joo Lee Sdn Bhd yang pernah menjadi balai polis Seremban. Sumber di sini. Kawasan ni kami panggil Singapore Street.

Terdapat beberapa bangunan lama di Jalan Dato’ Bandar Tunggal yang dulu dikenali sebagai Birch Road diantaranya Bank Simpanan Nasional (BSN) yang dulunya pernah digunakan sebagai Majlis Perbandaran Seremban (MPS) pada 1920 dan Pejabat Pos Seremban Utara yang masih beroperasi di tapak asal. Masjid Jamek Seremban juga dikatakan antara masjid tertua di Malaysia dibina sekitar 1900. Stesen keretapi juga yang lama cuma dinaik taraf untuk keselesaan penumpang.

Kami juga ada White House 😁, bekas perpustaakaan negeri di lake garden. Kini ia dibiarkan kosong -tak tahulah kenapa- tetapi menjadi lokasi wedding photoshoot. Kekadang sampai 10 pasangan nak bergambar di situ serentak. Di hadapannya ada tugu pringatan perang dan di seberangnya ada istana hinggap. Tidak jauh dari situ ada Galeri Tuanku Jaafar. Aku dah pernah blogkan tentang GTJ ni dulu. Aku baru tahu ada sebatang pokok getah tertua di Negeri Sembilan di tepi jalan berhampiran GTJ. So far this is the oldest, yang bebetul tua dah arwah demi pembangunan. Biasalah kan...

Di Seremban juga ada street Art di belakang HSBC bank dan stesen bas Terminal One. But I think its not as interesting as in Georgetown dan Balik Pulau. Kedudukannya agak menyukarkan untuk bergambar kecuali yang di stesen bas tu, hasil 'contengan' Ujang- the famous cartoonist.


Tempat makan makan di Seremban?
Di Rahang ada dua kedai yang sedap masakannya iaitu Restoran Nelayan dan Wadi Raudah. Cubalah makan masak lemak cili api ikan sembilang salai. Perghhh...berair hidung. Gulai rusa pun ada. Di Oakland Commercial Park Seremban 2, try makan di Restoran Tradisi Sayang di belakang Hospital Columbia Asia. Makanannya secukup rasa! (Nota: ketia-tiga restoran ini tutup hari Ahad).

Jika merancang ke Kuala Pilah boleh cuba makan di kedai makan yang telah disenaraikan ni.


Dari Seremban ke Jelebu. Apa menariknya Jelebu?
Jelebu ni kan very laid back tetapi terkenal dengan durian. Jalan Seremban-Jelebu tu pukul 9 pagi pun berkabus lagi. Tak banyak aktiviti perekonomian di sini tapi lebih kepada eko-pelancongan. Jika anda sukakan sungai, jeram, memanjat gunung, white water rafting, motor cross... di sinilah tempatnya. Kurang popular kan? Hanya peminatnya sahaja yang tahu tapi akak dah bagi tau ni jadi marilah beramai-ramai ke Jelebu.

Aku berpeluang camping di Taman Negeri Kenaboi yang dulunya dikenali sebagai Taman Alam Liar. Taman Negeri ini dibawah pengawasan Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan. Ya Allah memang best camping, trekking dan tubing di sini sampai hilanglah handphone aku 😭😭😭 sedih sungguh la... Kawasan perkhemahan luas, ada dewan terbuka, ada dorm, surau, tandas yang disediakan juga bersih. Sesuai sangat untuk dibuat program team building. Nak buat family gathering pun okay. Aku memang sukalah tempat begini... nyaman dan tenang.


Tapak perkhemahan yang luas.

Revisited. Misi mencari handphone yang hilang 😭😭 sambil berkelah.

Set B. Set A membawa haluan masing-masing, tak nak dah ikut mak ayah.

Paling best kalau dapat pergi ke Jeram Berungut. Kita akan dibawa trekking di hutan selama 10 minit kemudian menyambung di sungai selama 30 minit lagi. Seeloknya aktiviti dimulakan dalam pukul 9 pagi atau selepas Zohor. Jika lewat seperti kami hari tu dah tak boleh sampai ke air terjun sebab dan mula gelap. Aku tak pernah menonton Lord of the Rings tetapi menurut kengkawan tempat tu memang seperti lokasi filem popular tu. Dengan batu condong yang hampir bertemu di atas...cantik sangat. Sayangnya gambar dan footage yang aku shoot telah lenyap bersama handphone ke dalam sungai. Frust sangat! Tapi aku masih berharap kepulangan handphone dalam keadaan yang baik. Segala notes soal jawab aku ada dalam tu. Sedih oihh...Harap harap Huawei boleh sponsor handphone baru 😘

Aktiviti di Taman Negeri Kenaboi perlukan permit yang dikeluarkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan. Mereka akan sediakan guide untuk membawa kita ke Jeram Berungut. Sumpah best mandi-manda, 'menghanyutkan diri' mengikut arus dan tubing di sana.

Dari Seremban ke Taman Negeri Kenaboi dalam 80km dan kereta boleh masuk sampai ke situ. Bas besar hanya boleh dipandu sehingga ke pejabat lama Felcra kemudian kita akan diangkut dengan van atau kenderaan 4x4 yang disediakan Jabatan Perhutanan. Selain taman ini, ramai juga yang ke Lata Kijang untuk mandi-manda dan kaki hiking akan ke Gunung Besar Hantu dan Gunung Kecil Hantu. Jangan kau tanya kenapa namanya begitu.

Sila hubungi pegawai berkaitan untuk memohon permit masuk ke Taman Negeri Kenaboi: (koordinat: 3.176783, 101.985441)

Pejabat Hutan Daerah Negeri Sembilan Utara
71600 Kuala Klawang
Jelebu
Negeri Sembilan
Tel: 06 6136500
Faks: 06 6136500

Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan
Tingkat 4, Blok B
Wisma Negeri
Jalan Dato' Abdul Malek
70503 Seremban
Negeri Sembilan
Tel: 06 7659875
Faks: 7623711


Dah taun dua ribu lapan boleh ni takkan nak anta snail mail lagi kan, stem pun dah maha...try lah emel kepada Penolong Pengarah Seksyen Hutan Lipur Puan Juliana di juliana.yahaya@ns.gov.my atau Puan Hidayah di hidayah.razif@ns.gov.my


Dari Jelebu ke farm in the park, Ladang Boden
Kambing spesis Boer + eden (aku)= BoDen.
Boer also means "farm" in Dutch so BoDen  equal to MyFarm!

Sesungguhnya ladang seluas 100 ekar ini sangat educational. Rasanya dokumentari mengenainya pernah disiarkan Majalah3 beberapa tahun lepas.

Ladang ini dibuka oleh pasangan Datuk Zainal Abdul Ghani dan Datin Fatimah Abdullah di Serting Ilir. Masuk ikut signboard Masjid Tuanku Puan Chik. Dari Jelebu kami melalui Simpang Pertang untuk ke Sering Ilir/Hilir. Jalan ini lebih dekat daripada berpatah balik ke Seremban kemudian ke Kuala Pilah-Batu Kikir. 

Cita-cita mereka mahu menjadikan pertanian/perladangan secara natural. Selain kambing sebanyak 800 ekor, di ladang ini juga ada tea garden, kolam ikan, stingless bee (kelulut), galeri informasi, plot sayuran dan kiosk jualan. Ladang teh tu bukanlah seperti di Cameron Highland tetapi jenis-jenis herba yang kaya anti-oksidan dan tanpa kafein seperti bunga telang (butterfly pea), roselle dan mulberi. Bunga telang tu yang biasa digunakan dalam penyediaan nasi kerabu.

What suprised me was, kandang kambing di Ladang Boden sangat bersih. Tiada seekor lalat pun berterbangan. Najis kambing digunakan sebagai baja tanaman. Jadi apa yang ada di ladang ini berpusing-pusing di situ juga, no wastage at all. Dan di sinilah baru ku tahu bahawasanya mata hitam kambing berbentuk segi empat dan kambing betina juga berjanggut. Selama ni aku bagi ajaran sesatlah kat anak-anak...😁 Kita juga akan diberi peluang untuk menyusukan anak kambing. Comelnya lahaiii...

Tempat kanak-kanak bermain. I wish I have this kind of farm too.


Segar dari ladang. Beli yang kecil sebagai souvenir.

They also plan to plant segala pokok lama yang biasa kita dengar dijadikan nama jalan atau tempat seperti pokok ipoh, tampoi, mahang, jelutong (terus teringat the late Karpal Singh) dan lain-lain. Mereka juga menyediakan tempat untuk sebarang acara dan kem bina diri dengan kapasiti 100 orang. Bayangkan kalau uols buat garden wedding or birthday party kat sini, very close and intimate. Ladang ni 100 ekar, takkan ada bau kambing tu semua... janganlah risau. I know what you're thinking.

Mereka sangat berbesar hati untuk menerima pelajar sekolah membuat lawatan di ladang ini. Murah je uols...kanak-kanak berumur 10-12 tahun kena bayar RM30 sahaja termasuk light meal. Mak pak yang sibuk nak ikut pun dapat harga kanak-kanak. Mak pak tu kawal sikit tangan, jangan nak petik itu ini. No walk-in okeh, kena book in advance kat sini. Dua jam di sini, kalau tak mahu berjalan kaki boleh sewa basikal.

BoDen Edufarm
Lot 167, Lorong BoDen
Off Jalan Menteri Besar
72100 Serting Ilir, Jempol
Negeri Sembilan.
GPS: 2.8256735,102.3613306

Phone: +603-8948 2171
Fax: +603-8941 9877
Mobile: +6012-207 5773
Email: inquiries@bodenedufarm.com

Selain Ladang BoDen, Batu Kikir juga ada teratak Zaaba dan inap desa terkenal, Homestay Lonek. Kalau datang time padi menguning lawa beb!

Marilah pulang ke Seremban!


Hiking di Gunung Angsi
Saja nak bagi tau, ai berjaya mendaki Gunung Angsi Sabtu lepas 🙌.... 10 minit je dari rumah but after 20 years living in Seremban baru berjaya naik. 

I took 2 hours and 15 minutes to reach the summit and two hours back to base. 825 meters not an easy task for a lazy bump like me. Latihan pun sekadar squat dan jumping jack dalam rumah. Aku hike berdua dengan anak lelaki yang darjah empat. Dia menonong je naik. Ko nak bersaing dengan budak bola memang taklah, dia training bola seminggu tiga kali, tiga kali lagi swimming...memang tak terlawan stamina. Nampaklah ciri-ciri penyayang dia tu sabar je tunggu mak dia yang lembs ni haa hehee..


Minggu ni 5 Mei akan berlansung Malaysian Super League di Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi diantara Negeri Sembilan dan JDT. May I suggest, uols bermalamlah di Seremban then the next day try to panjat Gunung Angsi dan diakhiri mandi-manda di Ulu Bendul. Jauhnya hanya 10 minit drive dari Stadium TAR Paroi. Park fee only RM5 per person. Dalam perjalanan pulang ke pangkal jalan tu nanti boleh minum Kopi Mansur atau makan mi udang di Pakar Paroi. Dedekat je dedua kedai tu, berhampiran Petronas.


Still thinking Negeri Sembilan takde apa apa? Think again. We don't need a lot of highrise building yang kesudahannya vacant. Fokus pelancongan negeri Sabah dan Sarawak sangat baik untuk dicontohi.

I'll post more pictures of Taman Negeri Kenaboi, Gunung Angsi and BoDen Edufarm later insyaAllah.

By the way, if you perlukan tour guide untuk melancong dalam semenanjung Malaysia, boleh bertanya di facebook Waris Guides


















Pendaftaran IJM Land Half Marathon 2017 kini dibuka!

Pendaftaran IJM Land Half Marathon 2017 kini dibuka! | Berita baik untuk orang yang suka berlari dan bersukan termasuk beberapa orang kenalan yang sangat aktif menyihatkan badan.

Image result for ijm land half marathon 2017

IJM not just build house, they build home. Jadi bila dikatakan membina kediaman mestilah ada aktiviti sihat di situ untuk penghuninya berkenalan dan mengeratkan hubungan. Lagipun acara larian ini salah satu inisiatif untuk memperlihatkan kepada bakal pembeli tentang lanskap tersusun dan indah projek Seremban 2 mereka. Dalam blog post Tempat-tempat Riadah Popular di Seremban ada aku masukkan tiga lokasi santai di Seremban 2. Dah pergi ke belum?

Larian pertama kali di tahun 2012 dahulu hanyalah acara berskala kecil 5km dan 7km. Participants yang datang pun bersama keluarga. Kira aktiviti hujung minggu yang menarik dan sihatlah. Tahun ini IJM target 7,000 akan berlari, naik 1000 berbanding tahun lepas. Kena daftar cepat sebab last year ramai yang terlepas.

Geng geng yang tak berlari seperti.... (isi tempat kosong) boleh buat aktiviti lain seperti bergambar dengan duta Yakult, Jack Lim di Yakult photo booth, free health screening, jualan harga diskaun di gerai penaja dan ambil tahu tentang Befrienders' awareness campaign. Eh macam-macam ada maklumlah program untuk keluarga. Nak makan pop corn free ke.. nak makan cotton candy, ada balloon clown dan sebagainya. Kalau tahun lepas meriah this year will be merrier!

Majlis pelancaran IJM Land Half Marathon 2017 telah dirasmikan oleh Dato Hoo Kim See, Pengarah Urusan Kanan IJM Land (kawasan tengah).


Dato' Hoo Kim See (empat dari kiri) bersama Pengarah Jualan & Pemasaran Yakult (M) Sdn Bhd Mr Minoru Osada, dan para penaja lain. (sumber IJM Land)

Mr Lim Khon Seng pemenang tahun lalu bersama Dato' Hoo dan Mr Osada. Beliau juga telah mendaftar untuk berlari pada tahun ini. Anda bila lagi? 

Sumber: IJM Land

3 Kategori dipertandingkan untuk larian 21km:
1) Lelaki Veteran
2) Terbuka Lelaki
3) Terbuka Wanita

3 Kategori dipertandingkan untuk larian 10km:
1) Boys Junior
2) Girl Junior
3) Fun Run


Ada bayaran ke?

Ofkos... sikit. Berbaloilah bila dapat Ultron Micro-dry Running Tee. Please refer here > www.ijmlandrun.com for more info on registration fee. Yang pastinya setiap RM5 dari kategori dewasa dan RM3 kanak-kanak akan didermakan kepada Pertubuhan Hospice Negeri Sembilan (Hospice) dan Malaysia Lysosomal Diseases Association (MLDA). Berlari dan beramal sekaligus.

Hadiahnya...
Goodie bag akan diberikan kepada setiap peserta yang melengkapkan larian, medal tempahan khas, sijil penyertaan dan custom made Ultron-dry Finisher Tee. Pemenang tempat pertama juga akan dapat RM1,000, tempat kedua RM800 dan seterusnya. Makin besar nombor yang kita dapat makin berkuranganlah jumlah wang kemenangan yang kita akan terima. Lucky draw yang bernilai RM10,000 juga ada! Berdoalah siang dan malam hahaa..

Jika pemenang tahun lepas Mr Lim Khon Seng (kategori lelaki) menang lagi tahun ini dan tahun hadapan, beliau akan dihadiahkan IJM Land Half Marathon Challenge Trophy. Kalau tak nak beliau menang lagi silalah berlatih dari sekarang.

Dengan sponsor besar seperti Yakult, TDK, 100 Plus, Ice Mountain dan lain-lain lagi mesti best isi goodie bag tu kan?


Bila bila bila.... IJM Land Half Marathon 2017??
13 Ogos 2017. Kali keenam dah.


Bagaimana hendak mendaftar?
Zaman internet ni tak payah angkat punggung pun. Sila ke website ini www.ijmlandrun.com .



"Run together, bond stronger"



***

Aku tak pastilah kenapa kengkawan suka ajak aku pergi PC marathon ni... Adakah mereka nak suruh aku turunkan berat badan sebab badan macam dipam atau mereka sayang kat aku dan nak tengok aku sihat? Yang kedualah kot, berbaik sangka gitu. Konon... walhal kami makan tak hengat juga lepas PC tu.

Aku ni pula sebenarnya was more interested to see model rumah IJM Land di Sales Gallery tu. Tengok je... kita tak beli boleh recommend kepada kawan-kawan sebab design dan kualiti rumah yang baik. Ramai lagi kengkawan yang belum ada rumah sendiri, kan? Kalau bercerita tentang hartanah ni esok pun tak habis sebab aku minat. Basuh kereta aku tak minat sebab tu aku bersyukurrrrr sangat bila hujan, dapat kereta aku mandi 😁😁😂



Seremban 2 City Park merah bercahaya sempena Chinese New Year

Seremban 2 City Park merah bercahaya sempena Chinese New Year | Taman ini menjadi kesukaan anak-anak di waktu petang kerana mereka lepas bebas beraktiviti. Sudah berkali-kali kami ke sini melayan "the Boys", set sekolah rendah. Set yang lagi satu dah remaja, tak mahu dah nampak berjalan dengan emak kecuali ke shopping complex. Materialistik sangat.



Aktiviti yang paling menyeronokkan mereka di Seremban 2 City Park ini ialah memberi ikan makan. Ada beberapa spesis ikan di tasik buatan ini seperti tilapia merah, keli, kelisa, koi dan kura-kura. Ikan-ikan tu kemain besar dah sekarang ni... kalau digulai seminggu baru habis makan agaknya. 

Roti dan palet yang menjadi makanan ikan banyak dijual oleh penjaja di sana. Empat paket kecil roti dijual RM3. Palet RM1 sepeket kot. Aku pernah senaraikan City Park dalam Tempat Riadah Menarik di Seremban.


Berkeluasan enam hektar taman ini turut dilengkapi dengan gelanggang futsal, bola keranjang, badminton, alat-alat senaman ringan dan taman permainan kanak-kanak. Masjid Hussein pun dekat situ juga. Aku suka masjid tu nampak lapang dengan hiasan yang tidak keterlaluan. Ruang untuk muslimah bersiap juga disediakan.


Kali ini kami datang agak awal selepas meraikan pengantin di dewan berdekatan jadi belum ada bebudak yang bermain layang-layang ataupun giant bubbles.. Ketika itu jumlah pengunjung boleh dikira dengan jari. Terkejut kita dengan hiasan sempena Tahun Baru Cina... menarik sangat! Laluan seperti terowong tu macam yang ku lihat di Central World, Bangkok, sempena sambutan Krismas tahun lepas. Cuma yang ini berwarna merah darah, berseri-seri.

Ada pintu gerbang berbentuk hati, ada tanglung di jambatan dan pokok-pokok dihias lampu untuk menyerikan malam. Kalau terus balik hari tu memang rugi betul.



 



 





Google+ Followers

Followers

Ping Blog

Blogged.my

Blogged.my

blogr.my

Auto Ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free