Women's Journey Thailand | Thailand Through HER Eyes 2016



Women's Journey Thailand | Thailand Through Her Eyes 2016 | Setelah persiapan rapi dibuat bulan Ogos pun tiba untuk direalisasikan program menarik khas untuk wanita yang melancong dan mengembara di "land of smiles". Seperti yang pernah aku pos sebelum ini, Tourism Authority of Thailand telah memperkenalkan lima konsep promosi selain applikasi telefon pintar untuk memudahkan pelancong wanitanya.



Rasa bertuah terpilih dalam program ini yang melibatkan 84 journalists, bloggers and social media influencers yang dibahagikan kepada enam kumpulan untuk melihat sendiri projek diraja yang telah dijalankan selain menikmati budaya asli Thai. Kumpulan aku cover Bangkok-Ampawa-Hua Hin-Kanchanaburi. Semua perempuan, best!  Kami dibawa ke tempat-tempat menarik untuk dirakamkan gambarnya. Thailand Through HER Eyes 2016 - memfoto apa yang menarik perhatian kami. 84 perspektif.

Sawaddikaa..

Dari lapangan terbang kemudahan telah diatur dengan tersedianya kaunter imigresen "women's only". Sayangnya aku terlupa... pi beratur kat kaunter biasa yang barisannya seperti ular kena palu. Nasib baik servis pantas. Bukan di Suvarnabhumi Airport sahaja, Don Mueang (Bangkok), Chiang Mai, Phuket and Hat Yai juga memberikan servis istimewa yang sama sepanjang Ogos ini.

H.E. Mrs. Kobkarn Wattanavrangkul, Menteri Pelancongan dan Sukan sendiri teruja menyokong kempen ini sambil menggalakkan wanita di luar sana menyeimbangkan kerja-gaya hidup dan memberi ruang kepada diri sendiri untuk travel to recharge our life. Tambahan pula Thailand sesuai dilawati sepanjang tahun

"To enhance Thailand’s positive image as one of Asia’s most female friendly destinations, TAT is inviting 33 professional lady photographers from around the world to join the Thailand through Her Eyes 2016 activity from 2-7 August.

Some of the participating photographers are USA’s Alison Wright, Qatar’s Andrea Buenafe, China’s Zhang Xiao Mei; Japan’s Asaoka Megumi, Australia’s Heather Marie Udy, and India’s Deepti Asthana."


Lady Golf Challenge turut diadakan dengan pakej istimewa. Ini bukan my line.. tak reti ai. TAT juga menganjurkan Lady Celebrities to Thailand familiarisation trip dengan kerjasama Thai AirAsia. Itu baru sebahagian aturcara sahaja dalam usaha memperkuatkan imej positif Thailand dalam menerima serta memenuhi keperluan pelancong wanita selain menyakinkan khalayak bahawa Thailand ialah salah sebuah negara yang paling mesra pelancong wanita di Asia.

Walaupun aku dijemput sebagai one of the lady photographer selain Lim E-Ling dari PCP Publications tidaklah sekelumit pun aku merasa termasuk dalam kategori professional. Cuma aku rasa jika ada orang tidak menggemari masih ada yang meminati dan menghargai hasil kerja kita. Visual mampu mempengaruhi fikiran manusia. Gunakanlah apa jua jenis bahasa BM ke BI ke bahasa pasar ke.. bahasa mat rempit ke.. asalkan pengalaman dan maklumat yang ingin kita kongsi sampai kepada khalayak. Saya hanya ingin bercerita bukannya nak menjawab paper BM dalam SPM.

Banyak kali juga berharap untuk mengembara bersama dengan photographer lain, yang tak perlu diberi arahan nak gambar begini begitu... sekali hamik kau Tuhan bagi lapan orang terus untuk jadi jurugambar peribadi hahah...sampai naik takut nak tidur dalam van sebab ada yang tak tidur, kerjanya klik klik sesajor. Nak menguap pun toleh kiri kanan hahha... nak sangat kan?


THE GRAND WELCOME RECEPTION

The Tourism Authority of Thailand (TAT) secara rasminya melancarkan kempen yang ditunggu-tunggu Women’s Journey Thailand dalam sebuah majlis makan malam yang hebat di Royal Thai Naval Convention Hall, Bangkok. Majlis dirasmikan oleh H.E. General Tanasak Patimapragorn, Timbalan Perdana Menteri Thailand, and H.E. Mrs. Kobkarn Wattanavrangkul, Menteri Pelancongan dan Sukan.

Selain Mr. Kalin Sarasin, Pengerusi Lembaga Pengarah TAT, para eksekutif TAT dan pemain industri yang turut hadir, lebih daripada 150 selebriti ternama, blogger dan jurugambar dari seluruh dunia juga dijemput untuk terlibat sama dalam kempen ini.

H.E. General Tanasak Patimapragorn, Deputy Prime Minister of Thailand (back row, 5th from right), H.E. Mrs. Kobkarn Wattanavrangkul, Minister of Tourism and Sports (front row, 3rd from right), and Mr. Kalin Sarasin, Chairman of the Board of TAT (front row, 4th from right), along with TAT Executives and representatives from leading players in Thailand’s tourism industry as well as celebrities and bloggers from around the world.


Nampak cantik je baju kemban berbunga pink tu.


 Ai makan sayur je haa.. tapi balik tak kurus juga.


Ramailah VIP yang hadir pada malam tersebut termasuk Miss World Australia 2016 bersama empat runner-ups dan Ms. Chalita Suansane, Miss Universe Thailand 2016. Cantiknya Ms Thailand ni..(kulit orang Asia memang lebih cantik). Majlis sangat meriah dengan kehadiran wanita cantik dan gorgeous. Lain sangat tau penampilan malam tu ber- evening dress berbanding hari-hari kemudiannya hehe..

Esoknya bermulalah acara sebenar. Kami diuruskan dua orang tour guide iaitu Ms Wanna dan Mr Thana manakala Khun Beng dan Khun Kif dari TAT Bangkok mengiringi. Aku bagi teaser dulu, nak tunggu aku pos satu persatu entah bila sudahnya.

Day 1 : Bangkok
Hari pertama penat giler weh, banyak lokasi dengan ramai orang... dengan panasnya lagi. Ada dua tempat yang kami tak pergi sebab dah malam dan kami rasa tak sesuai untuk diambil gambar ketika itu (actually takde dalam itinerary pun) tetapi bersetuju untuk dibawa ke lokasi misteri. Misteri sangat oit. Perasaan aku masa tu macam sedang beraksi dalam scene kejar-mengejar dalam filem Hong Kong. Naik tuk tuk the Fast & Furious way keluar masuk lorong! Laju giler.. hehe..enjoy Thailand!


Tak sangka di lokasi misteri tersebut ialah River Vibes Restaurant & Bar menghadap Sungai Chao Praya yang penuh dengan omputehs. Dari atas tu boleh nampak both sides of Bangkok, old and new.

Selepas sarapan kami terus menuju ke ....



Wat Pho | Temple of the reclining Buddha

Pelancong punyalah ramai di sini. Jangan haraplah nak bergambar dengan clean background. Jika ingin mengambil gambar Buddha yang mengiring tu dari kepala ke kaki memerlukan super wide angle lens.

Kami ke sini siang dan malam. Gambar malam cantik weh. Wat dibuka sehingga pukul 10 malam.





Aku akan tunjukkan lebih banyak gambar dalam entry khas nanti.

Bangkok Canal Tour

Dua kali ke Bangkok sebelum ini tak sempat mencuba canal tour.





Yodpiman River Walk & Yodpiman Flower Market
Ada lebih banyak bunga di waktu pagi. Pasar yang dibuka 24 jam ini menjual bunga dan sayuran. Murahnya bunga.... kalau last day di sini mungkin nak beli untuk dibawa balik.




Klhong San Market - Jam Factory (kafe hipster)
Kami menaiki tuk tuk ke sini. Do like locals, feel like locals.




Wat Prayun




Wat Arun
Kuil Buddha ini masih dalam proses pengubahsuaian.


Minum di River Vibes



Pemandangan malam kota Bangkok dari River Vibes.


Day 2 : Bangkok-Ampawa

Rom Hub Market
Jam 7 pagi dah bertolak ke daerah Samut Songkran menunggu keretapi lalu di 'umbrella folding market'. Di Thailand saja ada ni.




Baan Rim Klong Homestay




Wat Bang Kung



Foot Massage di atas Hatthara boat.
Bersantai menaiki bot sambil berurut kaki selama 45 minit. Pengalaman yang hebat! Selama ni berurut di kedai saja. Hanya 3000 baht untuk 6 orang sebot. Kalau kita naik dua orang pun tetap kena caj 3000 baht.


Day 3 : Ampawa - Hua Hin
Pepagi bersantai naik basikal hingga ke King Rama Park. Tak masuk sebab masih awal pagi. Ampawa Floating Market pula hanya beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Thai Silk Village Factory

Hua Hin Night Market


Day 4 : Hua Hin - Kanchanaburi
Pukul 5.30 pagi aku dah menunggu sami yang akan lalu untuk menerima sumbangan makanan dari orang ramai. Duduklah dalam gelap tu sensorang hehe.. walhal monk tu pukul 6.00 - 6.30 baru lalu.



Taweechai Elephant Camp



Menaiki Death Railway Train menyeberangi River Kwai. Dua tahun lepas aku naik keretapi untuk pelancong yang membawa hanya beberapa kilometer sahaja. Kali ini keretapi yang beroperasi secara normal. Di Thailand koc kelas ketiga boleh dinaiki secara PERCUMA oleh penduduk Thai. Pelancong asing pula perlu membayar tambang yang sangat murah.



Day 5 : Kanchanaburi
Menaiki bot menyusuri Kwai Noi (Sungai Noi) melawat Mon Village. Selepas makan tengahari berendam di 'onsen' dan mud spa di Hot Spring Rock Valley.


Day 6 : Kanchanaburi - Bangkok
Kembali ke Death Railway di River Kwai untuk mengambil gambar. Dua hari lepas tak sempat sebab kami menaiki keretapi tu. Untuk mengalami pengalaman menarik ini kita kenalah tahu waktu ketibaan keretapi. Datang awal lagi bagus.

Membeli-belah di Asiatique



Day 7 : Bangkok
Lawatan rasmi sudah tamat. Aku memilih untuk ke Forensic Museum di Siriraj Hospital sebelum dihantar ke airport jam 1.45 petang. Dari tahun lepas lagi nak pergi. Dalam brosur tulis waktu operasi jam 9 pagi tapi.... 10 pagi baru buka! isk..


Berada sembilan hari di Thailand tidaklah terasa seperti tak sabar nak balik. Mungkin disebabkan kemesraan mereka dan sudah terbiasa makan makanan Thai seperti tomyam, phad thai dan tomyam gung. Kalau makan di restoran Malaysia ni itulah juga yang aku makan. Di rumah pun masak tomyam.

Diharapkan blog post selepas ini dapat membantu anda yang ingin bercuti di Thailand. Jadikan Bangkok sebagai base untuk explore kawasan lain. Setakat perjalanan dua tiga jam dari Bangkok tu bukanlah jauh mana pun.. 


Penting ni...

To support the Women’s Journey project, the special deals from the Amazing Thailand Grand Sale will be extended to 31 August, 2016. Shopping sampai rebah kak!

Untuk maklumat lanjut sila lawati website di bawah:
Visit www.tourismthailand.org/womensjourney for further details on Women’s Journey Thailand.

Visit http://atgs2016.thailandshoppingparadise.com/ for details on Amazing Thailand Grand Sale 2016. See More


Nota:
Walaupun ada kes letupan bersiri terbaru, secara amnya Thailand masih negara yang selamat untuk dilawati. Nanti aku cerita tentang public transport di Bangkok yang pelbagai dan MURAH.




Post a Comment

0 Comments