Jungle trekking di Hutan Rekreasi Tanjung Tuan



Ramai orang yang kukenali berkata Port Dickson tu tak ada apa apa selain mandi laut. Betul ke? Sebenarnya ada beberapa tempat menarik, yang semulajadi ada di sana. Diantaranya adalah aktiviti selam skuba (scuba diving) dan jungle trekking di Hutan Rekreasi Tanjung Tuan yang menempatkan Rumah Api Tanjung Tuan atau Cape Rachado Lighthouse.

Kawasan ini adalah dibawah pentadbiran negeri Melaka tetapi dipromosikan sebagai salah satu tempat pelancongan di Negeri Sembilan. Terletak kat sempadan begitulah jadinya. Lokasinya betul betul sebelah Ilham Resort Port Dickson. Aku cuba mendapatkan sedikit info dari forestry department tapi poning kepalo den membaco eh, macam guna google translate :D

Hutan ini telah diwartakan sebagai hutan simpan kekal pada tahun 1921 dengan nama Hutan Simpanan Cape Rachado. Walau bagaimanapun pada tahun 1969 pewartaan sebahagiannya telah ditarik balik untuk kegunaan awam. Pada tahun 1971 pula 607,000 meter persegi telah digazetkan sebagai santuari hidupan liar yang dikawal selia oleh PERHILITAN (forestry and wildlife protection department). Hutan ini merupakan kawasan persinggahan burung hijrah setiap tahun dan Malaysian Nature Society aktif mempromosikan konservasi hutan ini.

Untuk masuk ke sini pendaftaran dan bayaran RM1.00 dikenakan. Kami tak terus ke rumah api tu tetapi meredah hutan sejauh err... lebih 1 km jugaklah naik turun bukit. Penat tapi seronok pergi beramai-ramai. Untuk aku yang tak biasa masuk hutan ni sungguhlah berbaik sangka ingatkan keseluruhan jalannya bertar hahaa... 




Orang tua tua kata jangan cakap besar bila masuk hutan. Juga, jangan suka suki ambil apa apa dari hutan. Betullah nasihat tu kan sebab hutan tu bukan kediaman kita, masuk rumah orang takkan nak main ambil saja mana yang berkenan di hati; tapi nasihat yang tak boleh blah kalau nak masuk hutan kena cakap, assalamualaikum tokkkk cucu tumpang lalu... hahahha.... bak kata seorang ustaz tu,

datuk tu siapa? setan?
abih tu ko cucu setan? hahahha...

Kalau kita orang islam ada cara yang islamik, mulakan dengan Bismillah dan bacaan ayat Kursi lalu bertawakal. As simple as that. Sila bawa air ya... haus bila peluh banyak keluar.

Yang pertama kami temui adalah telaga Belanda yang digunakan sebagai sumber air bersih di waktu itu. Dah sobun dah perigi ni. Ada juga beberapa peralatan besi yang kami jumpai di dalam hutan tu.


Kemudian kami berjalan lagi hingga ke pantai nak menjejak tapak kaki Hang Tuah. Gigih tuuu

 Pulau Masjid

 Inilah yang dikatakan tapak kaki Hang Tuah

Inilah yang dikatakan perigi keramat yang menjadi kawasan pemujaan. Puja nombor ekor kot. Syirik..syirik ..

Akhirnya sampailah kami ke tempat yang dituju iaitu Rumah Api Tanjung Tuan. Rumah api ini dikatakan yang tertua di Malaysia dan wujud semenjak kurun ke 16 lagi sewaktu penjajahan Portugis. Kemudian ianya diserahkan kepada Belanda seterusnya kepada Inggeris. Ramai betul yang menjajah tanahair kita ni. Dan, aku tak berapa percaya mereka datang menjual rempah.
 




Masa aku datang ni jerebu tebal tapi air laut di bawah tu sangat jernih. Cantik sangat! Di Port Dickson pun ada corals uollssss tapi taklah sehebat yang di Pulau Tioman tu.

Rumah api yang ada sekarang berbentuk bulat setinggi 24 meter dibina pada tahun 1863. Bangunan tambahan yang siap pada tahun 1990 digunakan untuk meletak radar MEASAT bagi tujuan komunikasi dan memantau keadaan trafik di Selat Melaka yang sangat sibuk itu.

Sebagai panduan tambahan, anda memerlukan 2-3 jam untuk jungle trekking dan sampai ke rumah api. Itu dah termasuk ko pancit dan sibuk bergambar.

 

Post a Comment

3 Comments

  1. macam mne nk buat tempahan kt hutan rekreasi tu? ker terus dtg sane jer

    ReplyDelete
  2. macam mne nk buat tempahan kt hutan rekreasi tu? ker terus dtg sane jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terus dtg sane je. Tak perlu tempah

      Delete

Feel free to leave your comment below. Thank you.