Sarawak | Anda memerlukan van sewa di Kuching?



Sarawak | Anda memerlukan van sewa di Kuching? | Minggu lepas kami sekeluarga bercuti ke Kuching, Sarawak. Kali terakhir bersama keluarga ke bumi Kenyalang ialah pada 10 tahun yang lalu ketika anak keempat berusia dua tahun. Aku sendiri dua kali lagi ke sana selepas itu. 


Kuching istimewa di hati. Bagi pembaca yang sudah lama mengikuti blog ini pasti tahu sebabnya kan? Aku bersekolah rendah di sana sebelum pulang ke Negeri Sembilan. Biasalah keluarga sojar... dari Wardieburn Camp ke Penrissen Camp. Sehingga kini keluarga aku masih berhubungan dengan cikgu-cikgu tadika dan keluarga mereka. Dah macam saudara sendiri.

Kedatangan kami ke Kuching kali ini dengan jumlah ahli keluarga yang lebih besar selain badan mereka yang besar besar belaka. Tak sesuai naik kereta jadi van adalah pilihan terbaik. Berjalan dengan anak-anak ni safety and comfort are our utmost priorities. Disebabkan tempat yang ingin kami lawati tu agak jauh dari bandar Kuching, maka aku pastikan penyedia perkhidmatan sewa van tersebut mestilah berlesen. Sayang anak ooiii... separuh nyawa meneran, putus 70 urat!

Culture, adventure and nature is the main attractions in Sarawak. Jadi aku sewa van daripada syarikat GoTravel Holiday Sdn Bhd untuk ke pekan di sempadan Malaysia-Indonesia, gua dan Borneo Highland.

Van Kia Pregio ni 10 seater, kami bertujuh jadi selesa sangatlah walaupun yang bujang dua orang tu kerjanya membuli bebudak kecik. Mereka berdua siap baring sambil main handphone, bebudak kecik disuruhnya duduk belakang bertiga. Aku kan abang? ...katanya. Riuh rendahlah yang duduk seat belakang bergurau, bergumpal, menangis. Poning kepalo den 😂😠dengan lima budak lelaki ni. Gonna miss this moment one day.

GoTravel Holiday Sdn Bhd ada empat buah van lagi jenis Toyota Hiace. Nak self-drive boleh nak gunakan khidmat pemandu pun boleh. Nak senang sewa dengan driver terus tapi kena book awal sebab mereka hanya ada tiga orang pemandu. Yang self-drive tu mereka bagi jika Malaysian yang sewa, for foreigners hanya melalui recommendations sahaja. 

Biasanya kalau nak sewa kena book at least one week sebelum ke sana. Kami ke Kuching seminggu sebelum cuti sekolah okaylah, masih ada van kosong. Dah start school holiday ni pepaham sendirilah. But just try your luck lah kot kot ada rezeki.

Kadar sewa pandu sendiri:
RM250 sehari. Jika menyewa tiga hari atau lebih boleh minta diskaun. Caj RM30 dikenakan jika mahu van dihantar ke lapangan terbang (sewaan melebihi tiga hari tiada delivery fee).

Kadar sewa beserta pemandu:
Tambahan RM100 sehari untuk servis pemandu selama 8 jam di bandar. Jika ke luar bandar bayaran tambahan untuk pemandu dikenakan.

**Lingkungan Kuching city sehingga ke Serikin, Sematan dan Lundu.

Related image
Gambar hiasan.

GoTravel Holiday Sdn Bhd
43sf, Synergy Square, Block E
Matang Jaya, Jalan Matan
Petra Jaya
93050 Kuching
Sarawak
Tel: 016-888 9432 (Encik Malik)
Emel: gotravelholiday@gmail.com

Post a Comment

1 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.