JAGA kad debit/kredit baru anda dengan baik. Wang dicuri semudah ABC!



JAGA kad debit/kredit baru anda dengan baik. Wang dicuri semudah ABC! 

Semasa orang dok kecoh tukar kad ATM kepada jenis paywave yang baru ni, aku ada tengok video bagaimana mudahnya data dicuri hanya dengan mendekatkan satu alat elektronik kepada poket seluar atau beg tangan kita. Video tu dibuat di luar negara dan agak lama jadi aku beranggapan mesti some improvement has been done before being implemented here.

Malangnya cara nak siphone duit dari akaun bank orang lain lebih mudah hanya dengan menggunakan handphone saja melalui satu video terbaru seperti link di bawah. Mengapakah ciri-ciri keselamatan tidak dipertingkatkan oleh pihak bank? Tiadakah garis panduan daripada Bank Negara Malaysia?

In 90s dulu juga ada kes kehilangan wang yang banyak di bank-bank. Menangis-nangis customer datang ke bank. Bukan sikit ooii yang hilang, main ribu je. In genuine case bank akan bayar balik tapi it takes time. Ingat senang ke nak check satu satu journal ATM tu nak compare dengan daily report, compare dengan report from HQ? Buat police report lagi. Berumahtangga kat office habaq hang.

Kalau duit hilang berlaku time travel camner?? 😶 

No automatic alt text available.


Lihat sini:


Dari fb Hajar Majid.




Post a Comment

0 Comments