Motivasi | Jauhi Manusia Berfikiran Negatif



Motivasi | Jauhi Manusia Berfikiran Negatif | Hidup akan menjadi lebih mudah bila kita membuang orang-orang yang berfikiran negatif. Siapa mereka yang negatif ni?


Diantaranya jenis...

1) Suka maki orang.
Sesetengah orang bila dia update status di facebook ke twitter ke kerjanya marah orang je. 95% status dia memaki orang. Orang tak sependapat dengan pandangan politik dia dimaki, orang drive slow dia maki, orang overtake kereta dia dia tanpa bagi signal dia hamun siap nombor plet kereta orang tu dia pos, dia marah kat rakan sekerja pun nak up status... secara tak sedar dia menggambarkan situasi di tempat kerja sendiri. Orang sebegini perlu menghadiri kursus anger management. Kalau selalu sangat mengata orang lain tak pandai buat kerja doubtful lah juga kita kan, pandai sangat ke dia? 

Kalau tak sampai hati nak unfriend, scroll lelaju tak payah baca status dia. Pepagi tak elok terima negative vibe.
Image result for anger management


2) Serba tak kena.
Dulu ada seorang office mate aku ni semua tak kena di mata dia. Bila HQ bagi hadiah towel as a consolation prize kepada kami dia komplen, "kenapa tak bagi t-shirt eh?". Tak kena dengan saiz ko kang ko komplen juga.

Bila orang buat open house di malam hari dia tanya, "kenapa tak buat siang?". Macamlah ko nak datang. 

Banyak sangat kenapa begini tak begitu. Jadi disebabkan sikap dia tu kita mestilah ada high expectation bila dia jemput datang open house di rumahnya... masak beriyani gam katanya. Rasa? hmmm... tapi kita takdelah komplen, orang bujang diajak makan free kita makan je lah hahah... rezeki kan?


3) Orang yang tak senang hati dengan apa yang orang lain buat.
Ada je yang nak didengkikannya. Orang memanggil pasangan dengan manja diperli, berpegangan tangan dengan suami/isteri diejek, pakai tudung dengan bergaya sikit dia tak puas hati.. sindir orang macam orang muda.

Orang sebegini aku agak kurang kasih sayang. Ibu bapa kurang memberi sentuhan sewaktu dibesarkan tak pun laki dia dah lama tak peluk ni. Aku agaklah.


4) Orang yang suka mencaci rezeki.
Apa orang masak ada je yang tak kena, ikan bilis keras macam dawailah.. mee goreng kurang bahanlah... pulut lembiklah...orang tu tak pandai masaklah bla bla bla... 


5) Orang yang tak sesabar nak mengumpat.
"Dia kahwin muda, perut dah besar!", berbisik kuat walhal tuan badan yang diumpat berjarak 1 1/2 meter saja. Kot ye pun tunggulah orang tu beredar dulu. 


6) Suka menyalahkan peniaga (dalam penjualan barangan kehendak)
Contohnya bila syarikat tertentu menaja selebriti terkenal di majlis perkahwinan. Orag begini akan berkata daripada taja artis lebih baik taja anak yatim. Kalau tak percaya baca je lah di bahagian komen atau forum.... Melayu.

Kita sama-sama faham serba sedikit mengenai pemasaran boleh? It's free advertising. Jika pereka baju menaja baju kahwin Che Ta, berapa juta orang yang akan menonton? Katalah 3 juta, dari Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura. Daripada 3 juta orang tu mugkin 10% daripadanya berkemampuan dan berkenan dengan hasil kerja si pereka, tidakkah itu akan membuka peluang perniagaan yang lebih besar kepadanya. Berapa kali ganda untung berbanding baju kahwin Che Ta yang berharga (mungkin) RM30,000 tu? Nampak? Nama pereka yang tak berapa terkenal itu pun tiba-tiba meletop.

Contoh lain, bila orang jual telekung atau jubah dengan harga tinggi RM200... RM500...RM5000 sepasang dia akan komen, confirm masuk syurga ke? Geramnyalah aku dengan komen macam ni. Simpan sikit ketidakcerdikan tu boleh? Dia ingat kalau pakai telekung RM30 sepasang tu nama dah ada di syurga ke? Membeli barangan mahal hanya akan menjadi masalah kepada orang biasa biasa, orang "have have" no problem.

Kalau masih tak tahu sebenarnya ramai orang kaya di Malaysia ni tambahan pula pasaran pakaian muslimah tidak terhad jualannya di sini. Ia sampai ke Brunei, Singapura, Indonesia, negara timur tengah malah ke Eropah! Biarlah golongan terlajak mampu ni berbelanja sakan, duit dia. Kadar kesederhanaan tidak sama bagi semua orang. Kadar sederhana aku tak sama dengan Siti Nurhaliza. Aku bersederhana dengan membeli handbag Bonia je, Siti Nurhaliza dengan handbag Balenciaga. Takkan aku nak hidup macam dia yang berpendapatan RM40,000 sejam? Nak beli Bonia tu pun jenuh menyimpan. Cuba letakkan diri tu sebagai peniaga pula amacam?

Aku minat hangbag begini, kulit lembut, ringan dan boleh sling. Kalau ada yang rasa nak hadiahkan beg kepada ai bagi yang camni eh? heheh... manalah tahukan ada makcik kayo yang tengah baca blog aku ni haa...😃 (Sumber di sini.)


Lebih elok jika dijarakkan pergaulan dengan orang negatif ni. Jika berpeluang nasihatkan, kalau tak mau dengar tak perlu rapat sangat. Otak kita ni fitrahnya bersih tapi kalau hari hari disumbat dengan cerita negatif kita pun boleh jadi macam dia juga.

Post a Comment

0 Comments