Hari Guru 2016 | Bila Cikgu Jadi Pendekar

Tags

Hari Guru 2016 | Bila Cikgu Jadi Pendekar | 16 Mei setiap tahun ialah hari guru yang disambut meriah terutamanya di sekolah-sekolah rendah.


Di sebuah sekolah agama harian di Seremban, tahun ini Hari Guru disambut berlainan daripada sebelumnya. Jika selalunya murid-murid sahaja membuat persembahan, kali ini lebih menarik bila para guru lelaki ini berpakaian bertemakan kepahlawanan manakala guru wanita bagaikan gadis desa dahulu kala.

Sporting giler cikgu :D


Control ayu gituh.


Anak-anak happy kerana hari ini tak belajar hehehh... sukalah tu kan? Kita dulu pun macam tu juga kan? Sekali sekala dapat pergi sekolah dengan berbaju biasa rasa bebas sangat :-) Banyak juga aktiviti menarik yang dilakukan hari ini tapi si abang (pengawas) kepenatan kerana terpaksa menjaga dua buah kelas.

Cikgu cikgi yang menjadi kegemaran anak murid jenuh mengangkut hadiah. Ada yang penuh dua plastik sampah! Bertuah badan cikgu sekolah rendah ni. Yang mengajar di sekolah menengah tu biasanya tak dapat banyak hadiah. Mengajar anak remaja yang dah tahu segan, berlainan. Naik hairan pula aku bila bebudak rumah ni nak belikan hadiah untuk cikgu disiplin. Biar betik?

Pendidikan adalah usaha dua pihak, ibu bapa dan guru. Mak ayahlah guru pertama yang mengajar dan akan tetap mengajar hingga ke akhir hayatnya. Masa anak banyak dihabiskan di sekolah, namun begitu perhatian mesti terus diberikan ketika di rumah. Dari rumahlah anak-anak belajar agama dan adab tetapi jika anak-anak kurang adab janganlah terus disalahkan ibu bapanya. Kekadang mak ayahnya macam ulama tapi anak-anak terutama yang lelaki tak mewarisi sifat-sifat mereka pun (atau belum lagi?). Pengaruh kawan-kawan SANGAT kuat. Itu belum lagi 'hiburan' yang masuk ke dalam rumah. Zaman kami dulu lainlah. 

Bertindaklah dengan adil, jika perlu menghukum lakukannya mengikut peraturan dengan tujuan mendidik dan bukannya mengikut perasaan. Kalau anak cikgu sendiri pula yang kena tibai penuh perasaan amarah oleh ibu bapa bagaimana rasanya? Sanggup nak tengok? Anyway aku bersetuju sangat hukuman rotan akan diadakan semula tahun hadapan. Bila guru-guru tak 'berkuasa' para pelajar akan pijak kepala.

Terima kasih lecturer, mualim, mualimah, guru mengaji  serta guru tuisyen yang telah mengajar kami. Jasamu dikenang. Semoga Allah mengampunkan dosa guru-guru saya dan guru-guru anak saya serta orang-orang yang berbuat baik kepada mereka. Amin.

HAPPY TEACHER'S DAY CIKGU !!


Please don't say stupid lar teacher... Maybe u can just write wrong or wrong but creative. Kalau aku cikgu aku akan tulis, "nak rotan ker..??"

Bertabahlah kalau dapat murid cenggini ya cikgu hahahah.... adeh


**Dulu aku pernah bercita-cita mahu menjadi guru Bahasa Inggeris atau guru tadika. Kenapa tadika? Aku rasa mengajar bebudak kecil ni penat tapi kurang stress. Macam manalah agaknya kalau aku kena cebokkan budak yang terberak dalam seluar? hahahahah.... time tu confirm stress haha..

I appreciate your comment so let s say something
EmoticonEmoticon

Artikel Terbaru

Google+ Followers

Followers

Ping Blog

Blogged.my

Blogged.my

blogr.my

Auto Ping

Ping your blog, website, or RSS feed for Free