Bila Teknologi Menggantikan Interaksi Manusia



Bila Teknologi Menggantikan Interaksi Manusia | Bila bermusafir ke tempat baru, aku akan membawa cetakan komputer yang mempunyai segala data yang diperlukan termasuklah jalinan subway. Mungkin tak lengkap tetapi membantu melancarkan perjalanan.


Data-data lain yang diperlukan termasuklah attractions di sesuatu tempat, restoran makanan halal, nombor telefon polis dan nombor telefon kedutaan Malaysia terhampir. Old school? Memang. Aku tak terlalu bergantung kepada internet sangat kerana:

1) Nak berjimat duit daripada membeli data 

2) Kekadang loading lambat.

3) Tak perlu, tak ada sesiapa pun yang membayar untuk live update. Wifi di hotel pun laju... memalam boleh update di social media. Update location kang ada pulak yang mengirim.. tak suka.. tak sukaaaa...! hahah...

4) Lebih senang bertanya dengan local peoples jika ada kemusykilan

5) Break the ice. Nak berbual dengan locals. To be with them talk to them, eat like them, live like them. Kalau tak bergaul kita mungkin akan assume orang tu begitu begini sahaja.
 



Time raya ni simpan sekejap smartphone, tab dan segala mak nenek gadjet tu. Lupakan sekejap girlfriend dan boyfriend, Tak ada untung pun melayan mereka. Layanlah ahli keluarga dan tetamu yang datang sebaik-baiknya. Tetamu yang baik datang bersama rahmat Allah.


***Pernah sekali kami pergi beraya di rumah seseorang. Biasalah duduk makan sembang-sembang dalam rumah. Lepas tu si tuan rumah suruh kami duduk luar. Memula aku diam je, aku fikir dia saja cakap macam tu. Si polan ni berulang kali pulak mengayat suruh keluar, kata kat luar beranginlah... bla.. bla..

Kami pun ikutkanlah maka duduklah di meja luar sambil dilayan bebudak. Oh rupa-rupanya ada orang lain yang istimewa nak datang ke rumah si mata duitan tu... Sejak tu aku tak sebut lagi nak beraya ke rumah dia. Husband aku pun tak tanya - tersinggung. Rugilah dia menghalau tetamu. Kita pergi beraya pun sebab masih ada rasa hormat walaupun lidahnya bercabang.  Selama ni kita layankan je cakap besar dia walaupun apek prebet sapu tu pun mengumpat sebab menyampah hahah... handphone lebih dari satu tapi top up minta kat orang. Huh!

Tunggu dia matilah baru tunjuk muka. 









 

Post a Comment

1 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.