Guilin, China- part 1



Time to leave Guangzhou uhuk uhuk.... tak berasa terasing bercuti di sini sebab orangnya mesra walaupun english sepatah tak faham. Tambahan pulak diaorang suka tengok baby. Kali pertama di sini tak sama dengan kali pertama di Saigon, di GZ makanan halal mudah didapati, semua barang pun murah dan orangnya baik walaupun meludah sesuka hati heheh...

Yang kelakarnya, time nak bertanya arah dengan polis yang berada di bit polis tu. Katalah kat dalam tu ada 3 orang polis, bila kita bersoal-jawab dengan kawan dia yang dah tentulah terkial-kial nak menjawab, yang lagi dua orang tu buat buat pandang ke lain takpun tunduk. Takut kena soal lettewww.... walau bagaimana susah pun depa akan tolong bagi direction tapi dalam bahasa cinalah kak, tu yang nak tergelak tu...selupa ayam sama itik. Tapi selamat je kami di GZ dan sampai juga ke tempat-tempat yang ditujui...terrer tak? yakinilah saya sebagai guide anda..woha!

 Masa ni umur baby almost 3 months

 Dah sampai di Lianjiang Airport, Guilin. Siapalah yang shoot gambar ni ?? kelam

Plan asal nak naik keretapi petang ke Guilin tapi nak jimat masa kami naik China Southern Airlines. Lagipun kalau naik train petang/malam bukan boleh nampak pemandangan, furthermore it will takes 12 hours. Naik kapal terbang cuma 1 jam 10 minit. Lengang je airport ni tak macam Baiyun Airport.

 Tenang. Pemandangan yang mengagumkan dengan bukit batu kapur. Guilin ni terletak di sebelah utara daerah Guangxi. Banyak tempat menarik yang boleh dilawati kalau kita spend 4,5 hari di Guilin sahaja tapi mungkin bosanlah pulak kalau lama sangat.

Model di bawah dah keletihan lama sangat kena pegang. Kali ni kami stay di Guilin Oasis Inn. Lokasinya strategik berdepan dengan pasar malam cuma....kena request bilik yang ginilah. Kalau bilik standard yang mana bilik airnya lebih tinggi kedudukan daripada lantai bilik ada kemungkinan banjir macam bilik kami yang kedua. It seems like it always happen tapi diaorang akan cakap ok, we check first.. Plus point-nya staff are helpful and friendly. Minta tukar bilik dia tak bagi, apa yang dibuatnya...cleaner akan lap dan alas dengan kain. Sudahnya kami solat atas katil.

Bilik yang ini memang ngam!
 Barangan yang dijual di pasar malam ni kebanyakannya sama je dengan apa yang ada di pasar malam kita so tak beli apa-apa. Aku ada terjumpa orang jual segala jenis jeruk termasuk kaki ayam.



Malamnya kami makan si Endian Restaurant. Restoran cina muslim yang memberikan pengalaman yang tak menarik. Dahlah salah hantar makanan boleh pulak dia berlakon kata aku order benda tu siap tunjuk kat menu. Dia ingat aku lupa? Aku pun tunjuk la menu yang sebenar (kali ni takde gambar) yang aku order baru dia mengaku. Kami pun menunggu sampai ke akhirnya dapur dah senyap tukang masak pun keluar. Akhirnya confirm dia tak buat, minta maaf dan kata besok datang lagi dan order balik yang itu. Banyak cantik! Pangkah yang ini, lusa nanti kami nak cuba restoran lain. Setahu aku ada 7 restoran halal dekat dekat sini tapi aku jumpa 4 saja.

Yang bagusnya, restoran Endian berkembar dengan masjid dan selesa dan..... hidangkan seteko teh cina. Puas hati akak dapat minum teh o dik.

Post a Comment

0 Comments