Beautiful Bali...day 2 part 2



Tradition in modernization. Orang-orang seperti aku melihat Bali begitu menarik antaranya disebabkan oleh faktor di atas. Walau ke mana pun you pergi you'll see how these Hindu peoples begitu percayakan agama dan tuhannya, mereka sangat mempercayai karma. Mereka ni kalau nak bercuti senang je, bagi tau ada upacara agama. Penduduk Bali ni rupa dan warna kulitnya sama je macam orang Melayu cuma agama berbeza. I think 95% of Bali's population are Hindus. So, ladies and gentlement kalau you bawa motor tanpa lesen jangan gabra bila kena tahan dengan polis. If you're lucky terlepas. If not, pepandai ler..... aku bukan nak ajar ye but it's so rampant. Kalau aku nak buat 'gitu' mesti tangan terketar-ketar. Eiii.... apa hal la pulak blog aku ni tak boleh buat paragraph kat atas nun? Dah la nak upload gambar pun terkemut-kemut.
We continue our journey to Pura Ulun Danu di Danau Beratan. Aku rasa gambar pura ni ada pada duit 50k rupiah. Sejuk di sini and kalau nak sewa sampan pun boleh. Kami banyak ambil gambar romantik di sini. Memasing berlagak ala ala gi honeymoon walhal anak-anak tak dibagi enterframe hahahahah.... Please take note di kebanyakan obyek wisata foreign tourist harus membayar harga tiket yang lebih tinggi malah ada yang berkali ganda. Kali ni aku terlepas semua tempat dengan local rates hmmm.... kena naik hargalah lagu ni, naya beb. Aku perasan jugak ada dua tempat yang dah dikenakan tiket masuk yang mana tahun lepas takdak pun. Kalau kena bayar harga pelancong asing nangis den. Tak termasuk dalam calculation tu.

Actually in the prepared itinerary aku ada masukkan Uluwatu Temple dan pantai Dreamland but unfortunately oleh kerana mereka telah 'tersangkut' di kedai tempah barangan kulit tu dari siang sampai ke malam kami tak jadilah pergi. Yang bagusnya didalam hati depa berkata mintak mintak la tak jadi pergi temple hahahhaha.... selamat akak. Elok jugak tak jadi pergi tu bimbang ada budak kecik ni kan, time senja gi temple pulak dahlah monyet kat situ very naughty, suka ambil barang kita. You all kalau ke sana jagalah sunglasses yang beli kat Pavilion tu or your latest edition camera or your cap signed by Hamilton. Nangis nanti.

 Cantik dan bersih tempat ni. Opposite to this temple ada masjid di atas bukit. Muslims di kawasan ini kebanyakannya berasal dari Lombok. Lombok? Sensitif sensitif..... tapi Lombok cantik tau (aku pun nengok dari gambar je, belum ada rezeki nak ke sana). Mau berseorangan ke sana gwe nga berani dong.


 Temple yang ini tak perlu pakai kain yang seperti di sesetengah pura lain. Sama seperti kita masuk masjid, takkan nak pakai baju kemban kot? agak-agak la


Nyamannya di sini ..............

Post a Comment

2 Comments

  1. Salam.

    Bali..sangat menarik, tak habis explore lagi, pergi dua hari full, dah macam Amazing Race..

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.