Cara Santai ke Maeklong Railway Market

Cara Santai ke Maeklong Railway Market @ Taladromhub | Banyak cara untuk kita mengenali budaya serta cara hidup sesuatu bangsa, salah satunya ialah dengan melawat pasar basah mereka. Di situ kita dapat mengetahui apa makanan yang popular atau menjadi ruji sesuatu kaum.

Di Bangkok ada beberapa pasar basah dan pasar malam yang menarik. Mereka ada pasar Chatuchak yang terbesar di dunia dan 'Umbrella Market' atau Maeklong Market yang terkenal di dunia. Terletak kira-kira 70km dari kota kosmopolitan Bangkok anda akan dapat melihat sendiri pasar yang berada di atas railway track!

Hanya sejam perjalanan dari Bangkok kita akan diperlihatkan suasana yang sangat menarik bila para penjual di pasar tersebut mengalihkan barangan dan menutup payung 8 kali sehari sewaktu keretapi melaluinya. Ia berada di daerah Samut Songkhram dan jalan ke sini adalah sama untuk ke Damnoen Saduak Floating Market. Syok wehhh rugi tak tengok. Dengar cerita orang tak best, kena tengok sendiri baru AUMMMM....

Aku biasa ler nak naik keretapi jugak walaupun hari tu juga nak nalik KL dah. Naik van dari Bangkok pantas sangat so i choose Cara Santai ke Maeklong Market. Dari de Talak Hostel tu aku kena naik MRT Queeen Sikirit ke Silom then tukar naik BTS skytrain ke stesen Wongwian Yai.

Keluar dari skytrain tu ko kena berjalan kaki di atas jejantas yang maha panjang. Rasanya inilah jejantas terpanjang yang aku lalu setakat ini. Terbakar lemak di badan. Jalan sampai ke hujung hingga nampak signboard Wongwian Yai dan turun tangga kat situ terus ke kanan. Jalan ke depan sikit dan belok kiri dan jaaaaaalannn lagi heheh... tak seswai sangat untuk yang sakit lutut.

Stesen komuter (bukan yang macam KTM punya tu yer) tersorok sket. Aku naik train pukul 7.40, lain-lain time aku tak sure. Maka bergeraklah train tersebut selama lebih kurang 45 minit untuk sampai ke stesen Mahachai. Oh ya, di Thailand para sami dilayan istimewa. Di railway station yang besar seperti di Hua Lamphong ada kerusi khas untuk mereka. Di dalam keretapi pun ada seksyen yang khas juga. Kalau sesaja nak duduk dengan diorang boleh tak ek? Kalau boleh berbahasa Siam boleh interview sekali.

Train berhenti sekejap di sini sebab berselisih dengan train yang lagi satu. Kasi can dia jalan dululah

Di stesen Mahacai yang letaknya di dalam pasar

Yang ni pun lalu di atas pasar juga

Sebelum ke sini aku dah buat research tetapi al kisahnya kajian aku tu setengah masak je, tak lengkap. Aku pun naik feri ke seberang sungai dengan bayaran 3b. 3 posen uolllsss.... payah dah nak jumpa bayaran sen sen kat tanahairku yang terchenta. Bot menyeberangi sungai Sarawak kat Kuching nun je yang masih murah, 5 posen.

Bila dah sampai seberang sana, aku dah tak tahu ke mana nak dituju. Si manis yang boleh bercakap Inggeris sikit sikit dalam feri tadi tumpangkan aku naik motor ke sebuah stesen keretapi tapi katanya train ke Maeklong pukul 12. Lambat lagi tu... aku kena berada di airport pukul 4. Dia bawa aku naik feri ke seberang sana semula dan hantar ke van yang menuju ke Maeklong Market.

Sambil berjalan tu kami berboraklah sikit-sikit. Kesian pulak aku menengoknya bersusah payah nak menerangkan dalam English. I speak english little. I afraid to travel. You brave katanya. Ya Allah baiknya... siap bayarkan tambang aku. Aku masukkan duit dalam handbag dia pun dia pulangkan balik. Itulah kan, sentiasa yakin janji Allah buat baik akan dibalas baik walaupun tak semestinya orang yang kita buat baik tu akan membalas kebaikan kita. Mesti ada yang lain. Oleh sebab itu selalulah bersangka baik dan berbuat baik. Hidup ini terlalu singkat untuk sentiasa mencari musuh dan mencaci maki orang. Sekian ceramah ustazah.

Maeklong railway Station. Di stesen ini ada orang berjualan souvenir. Air kelapa tu 25b sebiji.

Aku sampai just in time. Sempatlah melihat para penjual tu fold and unfold their umbrella. Sempat tengok diorang tarik barangan dari landasan. Sempat ditegur kerana dekat sangat dengan landasan. Pelancong yang exited kannn... kalau boleh nak gambar yang paling dekat dengan keretapi yang lalu sampai cecah hidung gituh.

Bermacam jenis barangan basah yang dijual di pasar ni. Yang paling menarik perhatian aku katak dan belacan. Belacan di pamerkan secara menggunung dalam bekas tak seperti kita di sini yang dibentuk empat segi memanjang. Belacan pun ada banyak kategori dengan harga yang berlainan. Mengikut kuantiti udanglah agaknya. Katak salai tu gulai podeh mo bacang sodap kut hahaa... makan dengan nasi paneh umangaiii.... hahah...

Gambar belacan yang tinggi menggunung to corrupt pulak

Ikan pekasam

Katak basah

Katak salai

Keretapi nak mai dah, semua pakat mengalihkan barang dan melipat khemah.

Nampak tray sayur tu?

Betapa dekatnya kan? Aku ni pun dok berhimpit dengan pelancong lain. Semua nak dapatkan the best spot.

Kepada yang berhajat nak pergi tu ini jadualnya. Aku dapat tengok yang 10.20am

Aku explore kawasan sekitar tu ajelah. Rasa belum puas tapi kalau nak tunggu train lalu sekali lagi tertinggal flight la aku karang. I wish I'll be in Thailand again soon. I wish...

Cepatnya masa berlalu... nak balik dah, tak sempat nak cucuk cuci muka kat Thailand ni.