Cambodia and Thailand | Gambar buat geli geli dulu...



Assalamualaikum.

Dah seminggu tak update blog walaupun ada je tajuk yang bersusun dalam draft. Kali ni my trip covering Cambodia and Thailand. Kemboja belum pernah sampai lagi sebelum ni, Thailand pula kita cover area lain pulaklah.

Oleh kerana tak sure bila nak start dengan keadaan aku sekarang ni, demam di sana membawa batuk dan selesema ke sini...the next two days selepas tiba di rumah sibuk pula dengan acara akuatik MSSMNS anak-anak aku tu sambil berkejar ke KL berjumpa dengan ejen yang menjual rumah aku di Pandan Perdana tu... hari Jumaat dok hospital semalaman menemankan my youngest son (best pulak wad kanak-kanak yang baru di Hospital Tuanku Jaafar), hari Ahad gi kenduri, hari Isnin nak ke KL lagi sign S&P hurghhhh....lotih acik !

Lagipun macam kekurangan mood dengan kematian Tok Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Akhirnya selepas tidak boleh bersuara lagi barulah ada cerita molek tentang dia di media termasuk RTM dan Astro. Barulah orang tahu bahawasanya beliau bukanlah lebai kampung yang mengaji pondok semata-mata... tinggi pelajarannya, dihormati kawan dan lawan, dikenali dunia luar. Orang yang taksub politik dan tak cukup umur je dok membantai tak sudah sudah. Semasa hidupnya sebagai Menteri Besar Kelantan beliau nak mengucapkan Selamat Hari Raya di radio dan tv pun tak dibenarkan, takut nau lah pihak tertentu. Dulu, kalau adapun cerita beliau di media yang buruk sokmo, yang dah di-edit sehinggakan hilang maksud sebenar. Yang mencaci-celanya sehinggakan cara beliau minum mengikut sunnah pun disamakan dengan cara binatang haram -nampak sangat kau tak belajar agama- bertaubatlah dengan bersungguh kepada Allah, kerana dosa sesama manusia kena manusia tu sendiri mengampunkannya.

Alhamdulillah pemergiannya di permudahkan dan ditangisi. Majlis pengkebumiannya pun mudah dan ringkas menurut islam bukannya adat. Dalam kubur tu soalannya sama jer tak kira pangkat ko botingkek tingkek ataupun gelandangan. Yang berziarah pun tak payah nak berbaju hitam bagai. Semoga Allah mengampungi dosanya jika ada dan dikurniakan syurga firdaus. Amin. iskkk...

Okay back to business!

Aku telah ke Phnom Penh-Siem Reap-ke Aranyaprathet melalui Poi Pet, Lopburi dan Bangkok. Kesemuanya menggunakan public transport dan tinggal di hostel je kali ni. Terputus duit aku dalam trip ni .. gila.

Apa-apapun aku tunjukkan sikit gambar buat geli-geli ... mudah-mudahan awak semua terasa geli-geli jugak nak membaca nanti.

Choeung Ek Memorial (The Killing Fields), Phnom Penh, Cambodia

Tuol Sleng Genocide Museum, Phnom Penh, Cambodia

Dalam perjalanan menuju Siem Reap

 Angkor Wat, Siem Reap, Cambodia

 Bekas perpustakaan di Angkor Wat, Siem Reap, Cambodia

Chatuchak Park, Bangkok, Thailand 

 Sunflower field, Lopburi, Thailand

 Maeklong Market, Samut Songkran, Thailand


Post a Comment

0 Comments