Melancong ke Guangzhou, China - part 2



Lepas makan kami mencari baju raya anak-anak pulak..wawawiiiiii.........banyaknya bajuuuuuuuuu.....
Kedai pertama yang aku masuk, amoi tu terus cakap one no sell! maksudnya kok nak solai yo den tak jua. Di GZ ni pusat wholesale setiap jenis barang berlainan tempatnya dan satu-satu tempat tu sangat besar. Hampir semua barang ada di GZ, yang tak dijual cuma mak ayah. Kalau nak beli sedikit carilah di sekitar kawasan wholesale tu. Dah cakap omputih dia tak faham ko cakap je melayu...last last guna calculator jugak.
Tulisan jawi di sini, juga ada di pusat elektronik. Mengapakah di Malaysia negara rasminya islam tulisan jawi tak diperkasakan? Tak pandai jawi macamana nak membaca al quran bang?

Selain motor jenis ni takde kapcai dan motor racing di GZ untuk mengurangkan/mengelakkan kes ragut.

Adoiii geram la tengok baju gegirl, beli jugak sehelai untuk anak buah yang hampir sebaya dengan my baby. Nasib baik ada anak saudara dapat jugaklah melepaskan gian. Untunglah si Husna tu....pergi kemana-mana pun teringat nak beli something untuk dia.

Selain bas biasa ada juga bas elektrik. Kalau bas jenis ni kena ikut jalan yang berwayar tu je lah. Bagusnya kurang pencemaran alam. Sistem pengangkutan awam di China sangat efisien, banyak dan menepati masa. Nak pergi sampai ke Beijing naik keretapi pun boleh tapi sanggup ke nak duduk sampai 21 jam? Plan asal aku ke Guilin naik train aje tapi bila ada baby aku think twice, 12 jam tuuu....

Perut dah kenyang tapi nak juga merasa roti ni. Makan masa panas sedaplah, kalau dah sejuk dengan polident sekali tanggal. Guna tepung gandum kot dicampur dengan daun sup dan garam. Makanan halal tak susah nak cari di GZ. Makan je apa yang ada asalkan halal. Aku rasa makanannya semua sedap kat sana. Kami tak loyal dengan 1 kedai je, dari Xinjiang, Uigur, Turki, Arab semua bedal. Asalkan ko tak cerewet benar nak makan macam yang omak ekau masak, semua akan ok. Review yang aku baca di sesetengah blog makanannya tak sedap tapi aku tengok gambarnya macam best jek, di restoran besar lagi. Kami makan di restoran biasa saja yang penting enak. Cuma, kesemua restoran yang kami pergi yang takdak jual minuman kecuali yang dalam botol.

Kalau beli yang ini anak aku boleh pergi ke tadika sendirian berhad hehehee....

Then kami ke Beijing Lu. Ya rabbi......ramainya manusia, di GZ saja entah berapa puluh juta sampai bergesel punggung bila masuk kedai. Dia orang tak heran pun dengan perempuan bertudung sebab kat sana pun ramai muslim tapi sangat suka tengok baby. Ada yang berbisik sambil tunjuk-tunjuk anak aku, ada yang cakap kuat-kuat babyyyyy....... aku senyum je lah. Seronok jugak dengan situasi tu tak macam kat Vietnam dulu, aku yang memboyot disuruh bangun dari kerusi sebab tak beli air daripada dia, hampeh. Apa nak buat, dah kerajaan depa benarkan satu keluarga satu anak saja. Tu yang suka sangat bila ternampak baby, sampai tertoleh-toleh.


Pintu masuk zaman dedulu yang dikekalkan sebagai bahan sejarah. Google lah sendiri ya zaman dinasti apa. Maleh acik.

Tentera sulu? Makcik ni jual mahal sangat

Ramai orang kata sate kambing di GZ sedap sampai termimpi bila balik Malaysia. Memang sedap pun, besar, lembut dan berempah tapi sedap lagi daging kambing yang di restoran. Dijual dengan harga 3 yuan secucuk. Tak tahulah aku kalau local people pun bayar harga tu juga ataupun lebih murah. Tempat pelancongan ni beb. Mamat yang jual kacang sebelah dia pun menjual lebih mahal daripada harga kat Malaysia walhal produce kat sana.

Pernah baca kartun A. Mamud dalam majalah Gila-gila tak? Bila tengok rambut mamat ni teringat kat kartun tu hehehh... putih dan berketul badan dia, kalau buat rambut macam Nuar Jen pasti meletops!
Last sekali kami pergi ke pusat barangan elektronik. Kononnya nak masuk New Asia tapi dah tutup pulak so singgah kat Nam Fang ni, itupun tinggal beberapa booth saja yang masih buka. Membeli barang di awal pagi dan time nak tutup kedai memang best. Rembat mp5 dan psp kat sini.

Dah puas hati dapat apa yang dihajatkan anak-anak kami pun pulang ke hotel. Owhhh time kami pergi ni berlansungnya Guangzhou trade fair so room rates pun berlainan. Berhajat benar nak ke sana...Tan Sri Syed Mokhtar dah pergi tahun 1970an lagi...apakan daya tidak pergi jua. Kali ni jadi tourist le noks bukan traveller so tak bolehlah kakiku melangkah sesuka hati.

Nampak tak tulisan kuning berlampu tu? Dia tulis...
aliens must register with the authority bla bla bla...

alien dia panggil kita, sungguh kurang asam!

Post a Comment

6 Comments

  1. terima kasih atas artikel ini. Saya dan isteri akan ke GZ esok, in sya Allah

    ReplyDelete
  2. sya first time nk ke GZ ni and sorang jea pg...any advice?orng sane mesra x dgn plancong?senang x transport?

    ReplyDelete
  3. hai suka suka,

    jangan risau sangat, di sana insyaallah selamat malah to me lebih seronok dari saigon. Makan senang, transport efficient, nak shopping semua benda ada, orangnya pun helpful cuma english sangat kurang digunakan. Amoi yang jual gadjet tu reti le sikit sikit

    ReplyDelete
  4. Salam..kalau saya nk beli sikit2 x boleh la ye beli dlm mall borong tu?
    Dkat mana tmpat yg boleh beli sikit2 ye?

    ReplyDelete
  5. Anon,

    boleh boleh. Kalau yang depan tak jual cari di belakang, takpun sekitarnya

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.