Setujukah anda jika cuti penggal persekolahan TIDAK serentak?



Setujukah anda jika cuti penggal persekolahan TIDAK serentak? | Panas panas panasssss....!!! Banyak betul isu panas seminggu dua ni. Dari cerita jenazah CEO Cradle Fund digali semula, kes MMC-Gamuda underground tunnel MRT2 dan hari ini Kementerian Pelancongan mencadangkan cuti pendek persekolahan dibuat secara berasingan. Memacam berita rakyat marhein kena digest hahaha...mujur ai positif.


So what say you on the latest news?

Menurut berita The Star Deputy Minister at Tourism, Arts and Culture Ministry Muhammad Bakhtiar Wan Chik berkata mereka sedang meneliti cadangan untuk meminda cuti persekolahan bulan Mac, Jun dan September secara peringkat sebelum berbincang dengan Kementerian Pendidikan. Tujuannya ialah untuk meningkatkan sektor pelancongan dan mengurangkan kesesakan di lokasi yang menjadi tumpuan para pelancong.

Ini komen peribadi aku:

Setuju kerana...
1) Betullah kata beliau bahawa pusat pelancongan, penginapan dan tour guide boleh cari makan secara berterusan. Kekadang kita nak stay kat satu satu hotel tu tapi penuhlah pula time cuti sekolah. Itu belum cerita kadar sewa kereta yang naik because of high in demand. Time tu lah nak pulun buat duit katanya.

2) Ada lokasi menarik yang menghadkan jumlah pelawat. Jadi ini sebagai penyelesaian.


Tak bersetuju kerana...
1) Niatnya baik tetapi sebagai ibu yang pernah ada anak belajar di Kedah tapi ai duduk di selatan ni, dahlah adik-beradik jarang berjumpa, kalau cuti pun berasingan susahlah... lagilah tak berjalan sebab anak tak cukup. Macam aku dulu rumah kat Kuala Pilah tapi bersekolah di Perak. Kalau cuti pun tak sama bilalah nak bergaduh 😄😄 Family first will you?

2) Bagaimana pula pasangan guru suami isteri di berlainan region? Jenuh menunggu Disember hahahah... 

3) Janganlah samakan Malaysia dengan orang di United States dan Australia sana, bukan semua kita boleh tiru kerana cuaca dan culture tak sama. Mereka tu anak seorang dua je dan tak biasa dengarlah anak mereka duduk asrama unlike us yang berebut nak hantar anak ke SMKA SBP MRSM. Betul ke di Australia tourist spot over crowded? Bukan biri-biri lagi banyak daripada manusia ke kat sana? #sistanya je... Pelancong asing kot yang bagi penuh.

4) Satu ketika dulu KPM pernah tukar cuti hujung tahun seminggu atau dua minggu awal untuk mengelakkan banjir yang biasa berlaku di negeri pantai timur. Tujuannya mulia supaya pembelajaran tidak terjejas tetapi parents tak setuju... alasannya sama seperti nombor 1. Bila sentiasa tak puas hati tu lelama diubah semula kepada asal. Kalau mak mak tak puas hati ko jangan buat memain oih.

Memang cadangan mengubah cuti ini tidak melibatkan cuti panjang hujung tahun but I don't think most parents will agree. 

5) Seeloknya dalam website pelancongan termasuk Tourism Malaysia mention dengan jelas jadual cuti persekolahan. Kabor ke deme, "uols tolonglah jangan tambah kesesakan di waktu tersebut. Kasi can lah family bonding".







Post a Comment

1 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.