Hotel Review | Resort di tengah kota kuno, Aureum Palace Hotel & Resort, Bagan



Hotel Review | Resort di tengah kota kuno, Aureum Palace Hotel & Resort, Bagan | Sehari dua ni orang tengah heboh dengan bilik underwater Neelofa di Maldives. Memang unik sepadan dengan harganya, hanya untuk yang "ada ada". Kita yang tak have have ni mampu tengok je lah hehee... but don't worry, jika mahukan resort yang selesa di tempat yang menarik pemandangannya di tempat lain pun ada.


Pernah cuba mencari lokasi belon udara panas di Asia tak? Bandar lama Bagan di Myanmar ialah salah satu lokasinya dan di tengah kawasan bersejarah itulah ai menginap menikmati keindahan bangunan ciptaan manusia zaman kuno.


Nampak tak pagoda/stupa yang berwarna coklat kemerahan di belakang tu? Beribu you... Sumber Aureum Palace.

Resort Di Dalam Bagan Archaeological Preservation Zone
Di zaman dahulu kala, orang Burma (kini Myanmar) percaya bahawa kerajaan Bagan ialah jambatan antara dunia dan syurga. Mungkin disebabkan itulah begitu banyak sekali stupa dan pagoda dibina di kota lama ini.

Aureum Palace Hotel & Resort berada dalam kawasan seluas 27 hektar di kota lama Bagan. Jejak je kaki ke resort ini kita dapat rasakan macam balik ke zaman dahulu, bukan sebab resort tu teruk tapi pemandangannya yang tiada di tempat lain. Kedudukannya di tengah beribu pagoda dan  stupa yang berusia ratusan tahun dengan warna asli, reka bentuk lama. Jika uols minat history and architecture Bagan ini salah satu destinasi wajib untuk dikunjungi. Beautiful. Asyikkkk...

Bilik aku Orchid Villa- Garden View seluas 90 meter persegi. Luas dah tu untuk dua orang tapi ada lima jenis bilik/villa lagi untuk dipilih. Owh mereka ada bagi complimentary chocolate and fruits too. Balkoninya walaupun menghadap ke bilik villa depan tapi masih ada privacy, bilik mandinya pula lengkap dengan bath tub, tandas berasingan dan ada ruang bersiap. Weighing scale pun ada jadi aku dok timbanglah sebelum dan selepas heheh... Ruang tandasnya diperbuat daripada bahan kayu, luas.


Photo of this room

Sumber Aureum Palace

Gallery image of this property
Sumber booking.com


Nyaman betul berehat di balkoni sambil minum petang. Sunyi dan damai. Ada juga yang sengaja baring atas rumput pepagi sambil melihat belon panas terbang kat atas nun. Mat saleh sukalah part berjemur ni terutama time musim sejuk tu. Elok ke sini selain bulan Jun hingga September, panaih oih. Kekurangan villa ini di mata aku ialah lampunya yang malap, ai is tak berapa suka.

Bila petang ramai pakat berkumpul di swimming pool untuk melihat matahari terbenam. Kolam renangnya luas jugalah dan bagusnya boleh nampak reflections di permukaan air. Cantik! Memalam ada je having their romantic dinner by the pool. Dari depan viewing tower tu boleh nampak stupa yang dipasang lampu. Pemandangannya macam...erm.. macam mana eh nak cakap? Stunning kot the best word.





Aureum Palace Hotel & Resort dilengkap dengan fasiliti lima bintang dibawah pengurusan Htoo Hospitality. Resort ini dilengkapi dengan segala yang patut ada termasuk kolam renang, gimnasium dan menara dimana kita dapat melihat 360 kawasan arkeologi Bagan. Setiap pagi ramai tetamu dan orang luar akan naik ke Aureum Viewing Tower ini untuk melihat belon udara panas terbang. Untuk guest free je... outsiders kena bayar USD5. Melihat sendiri perubahan warna cahaya dari malap ke terang sambil hot air balloon naik satu persatu rasa best sangat! Amazing! Pepetang pun boleh naik tengok sunset pula. Mujur sekarang guna kamera digital tekan je lah banyak mana pun, kalau zaman dinosour dulu habis dah Kodak ni.

Aureum Viewing Tower


  



Apart from hiring a tour guide kita boleh juga sewa e-bike dari resort untuk jalan-jalan. Ada tempat yang best untuk tengok hot air balloon pepagi. Sila rujuk entry lama untuk melihat lebih banyak gambar.

Dari segi makanan, aku boleh komen breakfast je lah sebab lunch and dinner makan vegetarian food di luar. Puas hatilah dengan breakfast yang disediakan, banyak bun cakes bread cereal semua. Hospitality? 5 bintang! Aku panggil techinician untuk adjust tv pantas dia datang. Camtu jugalah yang collect bag sewaktu nak check-out.

Resort ini hanyalah...

4.2km ke Nyaung U Airport
2.2km Bagan Nyaung U Golf Club
10km ke Ayerwardy River
Lain-lain pagoda/stupa.. rata-rata dalam 2km sahaja.



Bagaimana untuk ke Bagan menggunakan pengangkutan awam?
1) Pengangkutan udara
Naiki pesawat domestik dari Yangon dan mendarat di Nyaung Airport. Terdapat lima domestic flights ke Bagan. Perjalanannya 1 jam 20 minit.


2) Dari Yangon ke Bagan dengan bas.
Ada beberapa syarikat yang memberikan servis dengan dua jenis bas, VIP atau biasa. Bas VIP 2+1 seater lebih selesa dan ada leg rest yang boleh dinaikkan 45 darjah. Harga tiket bas VIP USD25, bas biasa yang seat 2+2 tu USD21 seorang. Semua bas ada air-cond.

Bas biasanya berlepas jam 8 malam. Perjalanan selama 10 jam dan kebanyakan bas will stop for half an hour at 115 miles on the Yangon-Nay Pyi Taw-Mandalay Expressway (2.5 hours north of Yangon). Kalau tujuannya ke tempat popular ni during peak season elok book sesiap bas yang hendak dinaiki.


Tempat menunggu bas: 
The Aung Mingalar Highway Bus Terminal (also known as Highway Bus Station). Stesen bas ini 7km dari Yangon airport dan 19km dari central Yangon di Sule Pagoda tu. Sejam jugalah dari tengah bandar Yangon tu.


3) Dari Yangon dengan keretapi (perjalanan setiap hari)
Tiket keretapi boleh dibeli online, melalui ejen atau pergi sendiri ke Rangoon Train Station. Kalau nak travel on the same day pun beli di train station.

Kalau nak buat advance booking kena pergi Advance Booking Office di Bogyoke Aung San Road di sebelah selatan trek bertentangan dengan Sakura Tower & 33rd street, and diagonally opposite Traders Hotel . Tiga hari sebelum bertolak dah boleh beli. Sila bawa passport ya. Pejabat jualan dibuka dari pukul 7 pagi hungga 3 petang. Kaunternya paling kiri.

Dari Yangon (nama lamanya, Rangoon) ke Bagan : Train no 61
Kelas : S, U, 2, O
Waktu berlepas: 4 petang
Waktu tiba: 9.31 pagi

Dari Bagan ke Yangon : Train no 62
Kelas : S, U, 2, O
Waktu berlepas: 5 petang
Waktu tiba: 10.30 pagi


S = upper class sleeping-car (tiada di musim hujan); U = upper class seats (tiada di musim hujan); 2 = 2nd class seats; O = ordinary class seats.
Harga tiket:
Upper class sleeper : MMK16,500 (USD17)
Upper class seat: MMK12,000 (USD12)
Second class seat: MMK6,000 (USD6)
Ordinary class seat: MMK4,500 (USD4)

Kanak-kanak dibawah 3 tahun PERCUMA
Kanak-kanak dibawah 10 tahun SEPARUH HARGA

**Tiada perbezaan harga antara locals and foreigners.


Aureum Palace
Near Bagan Viewing Tower
Min Nanthu Village
Nyaung Oo, Mandalay Division
Myanmar (Burma)
Tel: (+95 61) 60 046/ 047, (+95 9) 6502 963/ 964
Emel: aureumbgn.head@htoohospitality.com, aureumbgn.fo@htoohospitality.com


Kisah perjalanan dari Yangon ke Bagan ada di sini. Jemput baca juga perjalanan lain yang berkaitan. Terima kasih.

Post a Comment

0 Comments