Resepi Kerepek Popia Keju Pedas @ Wonder Cheese



Resepi Kerepek Popia Keju Pedas @ Wonder Cheese | Hello.... selamat pagi! Hari Sabtu kita cerita hal lainlah ya. Ai pun tengah cari apa lagi cerita travel yang belum dibuat. Since kita masih dalam mood raya ai nak share bagaimana untuk membuat Wonder Cheese versi pedas sket. Kat rumah aku ni semua pedas... dari nasi goreng, sambal ikan/ayam, gulai, rendang... hampir semualah. Tart nanas dan tuan rumah je manis 😛



Okaylah, resepi mudah jer... Sedap dibuat kudapan sambil membawang dan menonton FIFA World Cup Rusia. Kalau makan tak boleh berhenti oih. Letak atas meja rumah terbuka sure kosong balang kuih. Jom start!

Bahan-bahannya:
Sebungkus kulit popia
Nestum perisa original
Serbuk keju
1 sudu kecil serbuk cili (jangan guna chili flakes, terbersin kau kang)


Cara penyediaan:
Sangat senang!

1. Memula potong kulit popia jadikan saiz 1"x1" atau 2"x1". Nak senang belah dua belah dua belah dua sampai dapat saiz yang dikehendaki. Lepas tu... sambil tengok drama Suratan Takdir 2 leraikanlah bahan yang telah dipotong tu. Buatlah macam mana cara pun asalkan terlerai. Buat berjemaah cepat siap dan tak rasa terdera.

2. Goreng sebentar dan toskan minyak berlebihan. Goreng asal masak je... jangan goreng sampai rentung pahit kang dik.


Cara menyalut dengan cheese powder:
1. Blend empat cawan nestum. Ai sukat dengan blender kering je... 2 blender kemudian masukkan dalam bekas agak besar yang berpenutup.

2. Campurkan nestum tadi dengan 1 blender (kira-kira 2 cawan) cheese powder dan satu sudu kecil serbuk cili. Gaulkan.

3. Masukkan kulit popia yang sudah sejuk ke dalam bekas di atas, tutup dan goncangkannya tunggang terbalik supaya kesemua popia bersalut dengan sekata. Siap!


Nota:
1. Bila serbuk dah berkurangan blend lagi nestum dan ulang proses 1 dan 2.

2. Nestum tu berfungsi untuk mengurangkan rasa masin cheese dan membuatkannya rasa lemak. Sebungkus kulit popia akan menghasilkan dua balang penuh Wonder Cheese sedap yakmat! Macam rasa keropok Super Ring dan Twisties.



Post a Comment

0 Comments