Dikemaskini | Senarai Menteri Baru Malaysia Pasca PRU 14 2018



Senarai Menteri Baru Malaysia Pasca PRU 14 2018 | Still in PRU mood, yang mencipta sejarah Barisan Nasional bertukar menjadi pembangkang selepas mengetuai politik Malaysia selama 60 tahun.

Pakatan Harapan yang sepakat melantik Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri kali kedua di usia 92 tahun, telah mengemukakan nama-nama menteri yang telah dilantik seperti di bawah selain Council of Eminent Person/Council of Elders yang dilantik Perdana Menteri untuk membantu mempercepatkan Malaysia keluar daripada kemelut dan ketirisan ekonomi.


Ahli Council of Elders:
1) Tun Daim Zainuddin
Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1984 hingga 1991


2) Tan Sri Zeti Akhtar Aziz
Gabenor Bank Negara Malaysia dari tahun 2000-2016. Dinobatkan sebagai gabenor bank terbaik asia selama 10 tahun berturut-turut.

3) Tan Sri Hassan Marican
Presiden dan CEO Petroliam Nasional Bhd, Petronas dari tahun 1995 hingga 2010.
 
4) Tan Sri Robert Kuok
Pemilik Kuok Group yang membangunkan hotel, hartanah dan komoditi. "Raja gula".

5) Professor Jomo Kwame Sundaram
Pakar ekonomi dan Penolong Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Jabatan Hal Ehwal Ekonomi dan Sosial Bangsa-Bangsa Bersatu (2005 hingga 2012).


Kita sangat berharap mereka bertugas dengan amanah, bersih dan cekap.

InsyaAllah we will be great again!


EDITED.
Maaf yang sebelum ini belum rasmi. Senarai dibawah yang diumumkan pada 18 Mei 2018.


Rasanya yang paling menarik perhatian ialah perlantikan Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan yang sebelum ini dikatakan akan disandang oleh Tun Dr Mahathir dan Dato' Seri Amzin Ali. Siapakah yang akan menggantikan beliau sebagai Menteri Besar Selangor? haa... DIva AA? Kau biar betul.


Post a Comment

0 Comments