Myanmar | 5 Lokasi 'shopping' paling mengancam di Yangon!



Myanmar | 5 Lokasi 'shopping' paling mengancam di Yangon! Aduduuu... cecantiknya kain di sana! Sebelumnya menulis dengan panjang lebar ai nak bagi tips shopping dulu.


Tips sebelum membeli-belah:
Silalah makan sampai kenyang dahulu supaya fikiran lebih waras dalam membuat keputusan. Bukan sahaja ketika membeli pakaian tetapi terpakai juga untuk lelain barangan. Usaha ini adalah cubaan untuk menundukkan nafsu berbelanja. Pakar kewangan yang ajar ni.


Sebenarnya ada banyak juga tempat membeli-belah baru dan lama di Yangon ni tapi kita fokus pada lima sahajalah. Itupun dah boleh buat poket roboh. Okay kita start dengan tiga lokasi yang banyak menjual tekstil dulu ya. 

1) Bogyoke Aung San Market @ Scott Gavin Market
Pasar ini paling terkenal di kalangan rakyat tempatan dan pelancong. Tekstil, pakaian, cenderahati , lacquerware dan batu permata dijual di sini. Reka bentuk bangunannya hampir sama dengan Cho Ben Thanh di Ho Chi Minh City cuma yang bagusnya si penjual tak agresif, tak main tarik tangan kita. They're nice.

Berdepan dengan Bogyoke Market selepas bangunan biru tu ada masjid. Sumber: Asiatrips

Sumber di sini.


Ya Allah cantiknya kain lace dan Thai silk kat sini.... tu yang aku nasihatkan makan dulu sampai kenyang sebelum shopping. Lace ada perbagai jenis dan warna. Nak yang glamour macam retis pakai pun ado. Mujurlah akak dah tak kerja pejabat lagi dan selalu pakai baju kurung je gi kenduri dik. Boleh ringan dompet datang sini.

Ada juga kedai yang menjual kain cotton cecantik tapi aku tak beli because I think I have enough. Tak ingat harganya tapi lebih mahal dari HCM.

Longyi (kain sarung) juga banyak yang cantik. Tak pastilah ori silk ke bukan. Ada longyi yang dijual sudah siap berjahit. Ada juga kain pasang yang siap dipotong 2 1/2 meter dipadankan dengan kain lain untuk blaus tetapi tidak sampai 2 meter panjangnya sebab baju mereka pendek je. Hari tu aku ada tanya kat satu kedai ni... cantik, corak bunga bersulam dipasangkan dengan baju (kain belum berjahit) block colour. Dia kata bidang 60 inch 4 yards usd19. Aku tak beli sebab nak tengok di kedai lain. 

Kami cuma diberi masa 45 minit je di pasar tu jadi bila beli di kedai lain aku assume 4 yards jugalah tapi harganya usd16. Sekali bila nak nak tempah panjangnya hanya 2 1/2m bidang 55 inci je, adoilaaa....stress gue. Kalau badan sebesar kelingking boleh juga dibuat sepasang kebaya pendek.

Thai silk ada banyak warna dan tone. Jenuh pilih. Geram betul melihat kain sutera Thai in different colour tone. Mengancam! Kalau nak merah dari yang pucat hinggalah yang paling garang. Kalau berkenan yang biru, ada biru Keadilan biru BN biru JDT dan sebagainya heheh... cantik oih, itu belum dijahit lagi tu...kalau dah siap? Pergh meletop kau dik di pagi raya nanti. Cantiklah sikit aku raya ni...kah!

Kalau berminat dengan batu permata seperti jade dan ruby elok beli dari kedai yang ada certificate. Walau bagaimana pun, Bogyoke Aung San Market is very touristy, haggle lah ye.


Waktu beroperasi: 9 pagi - 5 petang
TUTUP hari Isnin.

*Lapan minit berjalan kaki dari Park Royal Hotel, Yangon.


2) Min Ha Lar Zay (အဆိုပါ Lar-Z ကိုအဘယ်သူသည်) 
Tulisan ini didapati dari google translate, yang ditulis staf hotel lebih ringkas.


Local peoples shopping tekstil kat sini. Orang yang berniaga pun ambil bekalan di sini. Bangunan empat tingkat ini menjual pakaian, fabrik, mainan kanak-kanak dan sebagainya. Ada satu kedai tu jual longyi USD13 sehelai, cantik. Kalau tawar menawar boleh dapat kurang lagi kot. 

Kain batik Indonesia banyak dijual di sini. Pasaran kain sarung sangat meluas di Myanmar jadi kalau ada yang ingin mengeksport ke sana usahakanlah. Semua orang pakai kain.

Aku sempat ke sini di hari terakhir. Hanya 15 minit naik Uber dari Park Royal Hotel dan dia turunkan kita di Min Ha Lar Zay bus stop. Tak nampak pun bus stop nya cuma ramai orang sedang menunggu di situ dan kita kena berjalan kaki ke depan sikit dan masuk kiri. Ada ternampak restoran beriyani "Malaysia" kat tepi jalan. Tetiba rindu 😄 . Ramai juga muslim kelihatan di kawasan ini jadi aku rasa tak sukar untuk mendapatkan makanan halal selepas shopping. Masa shopping mana terasa lapar ye tak? Hotel pun ada di luar Min Ha Lar Zay ni.

Pergi ke sana naik Uber 1900 kyat, balik dengan teksi kena 3000 kyat. Memula dia nak 4000 kyat (aku nampak dia tanya teksi sebelah berapa nak caj) pastu aku cakaplah pergi tadi kena 1800 je. So dari 4k turun 3.5k bila dah sampai depan hotel, 3k okay? (dengan senyum manis hehehe...)

Tak payah datang awal sangat sebab waktu rasmi berniaga jam 9 pagi. Takkan nak tawaf dua tiga kali?


3) Yu Za Na Plaza (ယုဇ Na ပလာဇာ)
Banyardala Road, Mingala Taungnyunt Township, Yangon, Myanmar.

Image result for Yu Za Na Plaza

Yang ni pun tempat orang tempatan membeli-belah tak jauh dari Mingalar Shopping Mall dan Kandawgyi Lake. Bangunan lima tingkat ini terkenal sebagai pusat membeli-belah di Yangon. Bukan tempat baru tetapi banyak jualan pukal di tingkat bawah.

Di depannya ada Yuzana Plaza Bus Stop.

Waktu perniagaan 9 pagi - 5 petang tapi kedai-kedai di tingkat bawah tutup pada hari Isnin.


4) Taw Win Centre 
Pyay Road, Yangon (Rangoon), Myanmar.

Yang ini new shopping mall siap ada 3D cinema dan hotel sekali. Walaupun Myanmar nampak agak ketinggalan dari segi kemajuan prasarana tetapi golongan berpendapatan tinggi ramai. Malah regional prime office rental rates in 2014 menunjukkan Yangon berada di tempat teratas dengan kadar USD88 psf, yang tertinggi di rantau ini. Service apartment occupancy rates tahun lepas pun 87% dengan kadar sewa 1 bedroom apartment bermula daripada USD3,015. 

Ini menunjukkan ramai orang yang ada purchasing power berkumpul di Yangon. So expect normal price bila membeli-belah di shopping mall di sini.

Image result for Taw Win Centre


5) Junction Square
Yangon town centre, Yangon (Rangoon),Myanmar. (berdekatan dengan Bogyoke Aung San Market)

Image result for Taw Win Centre
Sumber di sini.

Sebelum shopping pergilah dulu ke Bagan dan Inle Lake. Jenuh memunggah barang if you do the the other way round.

Happy shopping peeps!

Post a Comment

0 Comments