8D 7N in Marvelous Myanmar | Bagan - Kalaw - Inle Lake



8D 7N in Marvelous Myanmar | Bagan - Kalaw - Inle Lake | Selesai di Bagan, kami menuju ke Inle Lake tetapi berhenti untuk makan tengahari di Kalaw.

Dalam perjalanan panjang ini kami berhenti sekali lagi di sebuah stesen minyak besar di Hein. Alaa... yang ada tandas terbuka di belakang tu heheheh.... Kawasan ini di luar Kyauk Pa Daung. Kemain lagi memasing shopping air dan kerepek. Masa first singgah hari tu baru bangun tidur jadi semua menuju ke toilet je.

Di beberapa tempat sedang dijalankan projek pembesaran jalan. Jika di negara kita semua kerja kasar mengorek tanah dan mengeluarkan batu dilakukan jengkaut, di sini banyak yang masih manual. Ya Allah, terasa diri dibawa mengundur ke belakang. Susahnya orang-orang terdahulu bekerja.... bebetul menggunakan tulang empat kerat mencari rezeki buat keluarga. Tar jalan pun gunakan penapis. Insaf sekejap. Pekerjanya pula lelaki dan wanita tua serta muda yang masih cantik. Bayangkanlah uwan atuk mak ayah kita dulu bekerja begini. Di kawasan tertentu ternampak juga mesin pemecah batu manual untuk dijadikan batu kerikil.

Dari dalam bas kawasan kering dengan lalang berwarna perang, pokok yang meranting, pokok berbunga merah sangat cantik dipandangan mata. Mengembara di negara orang ranting pun nampak cantik 😀. Sungguh! Dengan langit biru tak berawannya... Manakala di kawasan lain pula ada beberapa ladang bunga matahari yang tak berapa besar. Menurut TG kami Win Ko, ada ladang yang lebih luas on the way ke Pindaya.

Di waktu pagi para sami akan berjalan dari satu tempat ke satu tempat untuk menerima sumbangan makanan. In Buddhism, giving of alms is the beginning of one's journey to Nirvana.




Pukul 11.30 pagi kami lalu di pekan sibuk Meiktila. Menurut TG kami before 2010 there was no capital road so mana mana kenderaan yang nak ke selatan negeri Shan seperti Yangon, Inle, Bagan kena melalui persimpangan di Meiktila. No short cut at that time. Kebetulan hari tersebut ialah hari terakhir exam jadi ada lah nampak bebudak yang dah balik dari sekolah. Kebanyakan pelajar berjalan kaki. Tak ramai yang berbasikal apatah lagi dijemput parents. Yang menunggang basikal ke sekolah tu pun nampak macam anak orang have have. Mungkin situasi di Yangon berbeza sebab taraf sosio ekonomi yang berbeza juga.

Di Myanmar sekolah satu sesi bermula jam 9 pagi-3 petang. Yang dua sesi pula samada 7-12 tengahari atau 12.30-5.30 petang. Pertengahan Februari hingga penghujung Mei cuti semester - summer holiday. Faham faham sendirilah cemana ramainya orang di kawasan pelancongan. Rakyatnya 54 juta oih! Tolak yang beratus ribu di Malaysia, masih berpuluh juta lagi tinggal di sana.

Pekan Meiktila.

Mujur anak-anak bujang ai reti pakai kain pelekat. Tiga yang kecil selalu pakai memalam, kekadang pegi makan di luar dan mengaji pun berkain aje. Maknya saja yang jarang berkain batik.

Aku pernah merasa berjalan kaki pergi dan balik sekolah di Kg Haji Baki dulu. Masa tu takde rasa takut, mak ayah pun senang hati lepaskan anak. 

Ada beberapa universiti dan kolej di sini. Student U ramai yang dah diresapi kemodenan, secara amnya rakyat biasa, pekerja kerajaan atau swasta dan pelajar sekolah masih memakai pakaian kebangsaan mereka, longyi. Pelajar sekolah memakai longyi hijau. Nampak seragam je semua. Sebelum revolusi pelajar besar-besaran dulu, di Myanmar hanya ada Yangon University.

Dari Yemape jalan dah mula bengkang-bengkok naik ke kawasan pergunungan. Jalan ini lagi banyak bengkokan berbanding naik ke Mount Popa hari tu. Dulu British buat jalan yang muat satu jip saja melaluinya sebab tiada bas waktu tu. Mereka hendakkan tempat sejuk sebagai lokasi istirehat, tak tahan dengan cuaca yang panaih lit lit di Yangon. Sesungguhnya hendakkan benda cantik, berkualiti atau kawasan yang best seringkali harus menghadapi dugaan dulu. Aku memula tu ada rasa riak sikit. Ala... dulu selalu lalu Bukit Putus ok jer... riak! Lama kelamaan mula rasa loya terus tutup mata hahah..

Kalaw ni 273km dari Bagan dan 50km dari barat Inle Lake. Perjalanan ke sini 7 jam termasuk dua kali "pee stop". Kalaw berada pada kedudukan 1320 dari paras laut di negeri Shan,  Inle dibawahnya digelar "sea of a mountain" kerana turut berada di tempat tinggi. Erghh... Myanmar panas walaupun bukan di musim panas tetapi ada tempat-tempat sejuk yang cantik. Sekarang ni pun suhu tengahari di Kalaw 22C sahaja. Sejuk-nyaman-tenang.

Kalaw masih mengekalkan bangunan kolonial British. Ia lebih dikenali sebagai Myanmar Tekking Mecca di kalangan penggemar outdoor activities. Yang suka trekking dan hiking tu elok try di sini pula. Ada banyak pakej ditawarkan, nak yang sehari atau trek bermalam ke Danu, Danaw, Palaung, Pa-O, Intha, Shan village dan Taung Yo villages.

Tempat yang paling happening di sini ialah Kalaw Market. Banyak restoran, tempat lepak dan hotel bajet di sekitarnya. Ramai Gurkha Nepal dan India yang asalnya dulu bekerja membuat jalan dan landasan keretapi dengan British berada di Kalaw. Samalah di mana-mana negara jajahan British... education and technology wise Britain secara amnya kan kekal lebih maju daripada kita hingga ke hari ini. Dua golongan ini juga ramai yang berniaga makanan, membawa makanan tradisi mereka untuk melengkapkan hidangan Myanmar di sana. Contohnya Everest Nepali Food Center makanan asli Nepal dengan pilihan makanan vegetarian yang banyak. Ya Rabbi sambal bawang dan cili goreng punyalah sedap siap minta tambah 😁😁. Terasa kenyang betul makan nasi tengahari petang tu.


Di hadapan Everest Nepali Food Centre. Banyak syarikat yang mengiklankan aktiviti hiking dan trekking di sini.

Masjid di Kalaw.

Terhenti sekejap sebab ada aktiviti mengebom batu.
Masa nak naik bas baru ternampak ada sebuah masjid berdekatan. Menyesal lepak lelama, kalau tahu awal boleh solat di sana. Bila ada masjid sahlah ramai muslim di sini jadi mendapatkan makanan halal pastinya bukan masalah besar. Bagus bagus...malas aku nak memunggah segala makanan kering dari rumah.

Di penghujung Oktober atau awal November ada Tazaungman Full Moon Festival di Kalaw. Jika berhasrat nak tengok adjust bebetul your travel time.


Bagaimana untuk ke Kalaw dari Bagan?
1) Penerbangan domestik.
Turun di Heho Airport. Kecik je airport ni, 26km dari Kalaw. Perjalanan ke Kalaw akan mengambil masa kira-kira sejam menggunakan teksi dengan tambang 45,000 kyat. Nak murah sikit naik pick-up truck atau bas tetapi kena naik dari pekan Heho, 3km dari Heho Airport. Kalau ada banyak masa I lebih suka yang ini. Selalunya pengalaman yang best kita dapat daripada slow travel.

2) Bas
Ada bas bertolak pukul 7.30 pagi dan tiba di Kalaw jam 3 petang. Perjalanan 10 jam dengan tambang 11,000 kyat. Bas VIP selesa dengan recling seat dan leg rest.

3) Keretapi
I love train ride! (itupun kalau tak lama sangatlah). Naik keretapi memacam dapat dipandang dan dipelajari. Datang awal ke stesen keretapi sebab tiket tak payah beli advance.

Train dari Heho ke Kalaw pukul 9 pagi. Kalau terlepas naik je teksi/bas/trak ke sana.

Train dari Yangon bergerak jam 11 pagi dengan perjalanan selama 26 jam termasuk 5 jam berhenti di Thazi. Train akan bergerak dari Thazi jam 7 pagi dan sampai di Kalaw 1.15 petang. Kalau bercuti dua minggu hanya di Bagan-Inle Lake saja bolehlah buat gini kot. Tambang pun jauh lebih murah, 3550 kyat aje.


Sambung lagi...

Dari Kalaw ke Inle lagi 2 jam menaiki bas. Lama juga maklumlah naik bas... kalau naik kereta lain cerita. Menariknya di sini lapangan terbang dan stesen keretapi di tanah tinggi. Ada landasan di tepi gunung, ada yang perlu melalui jambatan macam laluan Bandung-Jakarta tu.

Masuk je ke Inle Zone setiap pelancong yang berumur lima tahun ke atas dikenakan yuran masuk sebanyak 13,500 kyat, yang mesti dibayar di Inle Zone Entrance Fee Gate di Nyaung Shwe. Tiket yang dikeluarkan boleh digunakan selama lima hari. Samalah macam di Bagan tu. Sepanjang perjalanan ke sini nampak gunung dan tasik tetapi bukan Tasik Inle, dan reflections rumah di permukaan tasik/terusan/longkang besar pula sangat cantik. Sayangnya bas tak boleh berhenti sesuka hati. Kalau naik private van memang kena buat photo stop ni.



Sebelum sampai ke Aureum Palace Resort and Spa, Inle, kami singgah minum petang di A Little Tree House Restaurant. Ahh sedap betul air strawberry + susu segar tu. Aku memang sukalah benda gituh. Selain restaurant on a tree, di sini juga mereka ada spa dan boutique accomodation. Mereka juga menenun kain untuk jualan dan bercucuk tanam untuk kegunaan sendiri. Restoran baru dua bulan beroperasi. Very relaxing lah, berangin je dengan pemandangan indah gunung dan ladang. Indah sungguh hidup kalau hang tak takut pada ketinggian hehehhe... Di simpang nak masuk ke A Little Tree House Restaurant tu ada satu kiosk. Aku ingatkan jual top-up atau rokok rupa rupanya jual sireh. Bagus betul bisnes sirih berkapur pinang di Myanmar ni.

Duduk bersembang sambil minum air stroberi dengan pipi ditampar angin sepoi sepoi bahasa. 

A Little Tree House Restaurant

Kami tiba di resort awal malam. Sejuknya lahaiiii...5C! Itulah kan, kalau  teringin apa apa mintalah pada tuhan. Macam aku tahun lepas nak sangat pergi ke tempat sejuk sekali Allah bagi tiga bulan berturut- Disember ke Chiang Mai, Januari ke Da Nang, Februari ke Myanmar. Alhamdulillah. Mac? Mereput kat rumah hahahahah... belum mampu main salji lagi. Partner bilik masih dikekalkan. Aku stay dengan @lilyriani , bagus dia ni sentiasa bawa beg Doraemon. Sebut aje nak apa semua ada 😄😉

Perjalanan hari ini sahaja 385km. Tempat baru pengalaman pertama jadi sentiasa rasa exited. Esoknya kami explore Inle Lake. MasyaAllah luas dan cantiknya! Nanti ai cerita lain ya, kang panjang sangat pula blogpost ni.


Bagaimana untuk ke Inle Lake?
Jika mahu ke Inle Lake menaiki keretapi dari Kalaw, sila turun di Shwenyaung. Jauhnya 50km je tapi perjalanannya 3 1/2 jam. Kelas biasa USD1, upper class USD3. Murah kan?

Lepas tu sila naik teksi atau local truck (trak pikap) dan kita akan diturnkan di Nyaungshwe Market. Tambang trak tu 1,000 kyat tai kena tunggu penuh. Teksi caj 10,000 kyat manakala tuktuk tiga roda 3,000 kyat. Kereta kuda untuk membawa barang pun ada.


Jemput baca juga blogpost lain mngenai trip Myanmar ini. Tq. 



















Post a Comment

1 Comments

  1. Inspiring story there. What occurred after?
    Good luck!

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.