Kad SIM Yang Boleh Digunakan Di Thailand



Kad SIM Yang Boleh Digunakan Di Thailand | Keluar dari Malaysia takkan larat nak roaming kan? Matilanakkk bila bil sampai ke rumah. Melainkan kalau kita ada bisnes dan perlu sentiasa berhubung dengan staf.


Bila tiba di Bangkok's airport tak kiralah Suvarnabumi ke Don Mueng ke.. atau di negeri lain, jenis yang tak boleh "putus nyawa" tu cecepatlah beli SIM card Thailand. Kekadang tu memang panjang queue. Kalau dapat staf yang kurang fasih berbahasa Inggeris pun taklah susah hendak berurusan. Promosi ada ditunjukkan dalam bahasa Thai dan Inggeris di leaflet dan buntings. Tunjuk tunjuk → bayar → minta tolong dia masukkan dalam telefon (uruskan mesej-mesej) awal tu → selesai. Dah boleh call mak/atah/husband/wife bagi tau dah selamat sampai. Call tau! Risau mereka nanti. Ala.. kalau nak buat sendiri pun bukan susah sangat sebab ada arahan dalam Bahasa Inggeris di kertas pembungkus tu.

Aku selalu nampak simpack daripada tiga syarikat: Dtac, True dan Ais. Harga pakej syarikat ni tak banyak beza pun dan setakat ni semua ok, laju je. Selalunya aku beli yang 3 atau 5 hari, lagi murah lagi bagus sebab most of the time guna wifi hotel je. Nak report dah sampai, hari tu ke mana, dah board flight/delay. Lelain kita gunakan yang percuma. Nak buat live update? ermm.. kalau trip ditaja bolehlah, yang jenis sendiri taja tu tunggu balik rumahlah baru kita show gambar kat orang. Takde keperluan pun nak update on time bila travel sendiri.

Untuk pelancong, ada Tourist Simpack yang menawarkan 7 hari unlimited internet. Dengarnya ada syarikat yang waive pendaftaran tapi ada pula yang lain perlu. Masa di Pattani dulu kena isi borang juga. Mengikut peraturan semasalah kot.

Boleh baca info atau offer Dtac di sini.

Yang ini TrueMove.



Yang ni Ais kot. Maklumat lanjut di sini.


Ingat pesan akak ni, dah sampai kat Thailand nanti, sila beritahu waris. Elok maklumkan sekali menginap di hotel mana. Kalau malam berikutnya pindah ke hotel lain maklumkan juga nama hotel tu. Lebih elok jika disertakan nombor telefonnya sekali. Manalah tahu ada hal penting kan?



Post a Comment

0 Comments