Istiadat Pertabalan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong | Daulat Tuanku!




 ti




Watikah Titah Diraja


P


Istiadat Pertabalan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong | Daulat Tuanku! Raja menjadi simbol kedaulatan dan keamanan sesebuah negara. Malaysia diantara 43 negara di dunia yang masih mengamalkan sistem raja berpelembagaan. Di Asia Tenggara, empat negara masih mengamalkannya iaitu Malaysia, Brunei, Cambodia dan Thailand. 


Hari ini 24 April 2017 (27 Rejab 1438H) Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah dimasyurkan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 di Istana Negara menggantikan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah. Tugas sebagai Raja Berperlembagaan ini akan disandang baginda selama lima tahun bermula 13 Disember tahun lalu, 

Daulat Tuanku !

Long Live the King!

Sumber di sini.

Makanya hari ini sejak awal pagi lagi aku berteleku di depan tv menanti majlis pertabalan yang jarang berlaku. Payah nak tengok aku tabah duduk di depan tv sejak banyak berita tak cerdik yang disiarkan TV3. Pilihanraya dah nak menjelang ni 8.30 malam baru tengok berita, meluat beb.

Majlis pertabalan yang sarat dengan adat istiadat raja Melayu itu dilansungkan di Istana Negara dengan kehadiran 800 tetamu kehormat termasuk para sultan negeri-negeri, Yang Dipertua Negeri, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan diplomat asing. Hampir kesemuanya hadir bersama pasangan. Yang hadir solo YDP Agong jer. Ketibaan baginda disambut oleh PM kesayangan awak, TPM awak lalu baginda memeriksa perbarisan tentera oleh Royal Malaysian Air Force.

Yang menarik perhatian aku di majlis begini ialah muzik tradisional iringan yang dimainkan ketika ketibaan, berangkat dan selepas YDP Agong menyampaikan Watikah Titah Diraja. Alunan muzik dari Gendang Besar D’Raja Kelantan berkumandang di Balairong Seri. Selepas bertitah tu, Datuk Paduka Maharaja Lela (Grand Chamberlain) Mejar Jeneral (Bersara) Datuk Mamat Ariffin Abdullah pun melaungkan "Daulat Tuanku" sebanyak tiga kali diikuti 21 tembakan meriam. 

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan menyampaikan Watikah Titah Diraja pada Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong. Sumber Harian Metro.

Sumber MyNewsHub.

Ketibaan baginda ke Balairong Seri telah didahului oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dengan para pengiring yang membawa alat kebesaran istana. Pakaian kebesaran baginda yang dipanggil Muskat diperbuat daripada benang bulu hitam bersulam benang emas. Banyak nau kalau nak ditulis, pi tengok sendiri at youtube lah noo...

Pemilihan Sultan Kelantan sebagai YDP Agong ke-15 disambut dengan gembira oleh kebanyakan rakyat. Berpenampilan sederhana dengan sifat baginda yang tidak terlalu berprotokol dan menghormati allahyarham Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat menyentuh hati rakyat. Dalam kekecohan para poliTIKUS mengecamnya dengan pelbagai gelaran, beliau dihormati oleh seorang pemimpin yang berkuasa. Baginda juga sering singgah di masjid-masjid terutama yang berada di tepi jalan menyebabkan Ahli Jawatankuasa Masjid sentiasa bersiap-sedia untuk menerima kunjungan baginda secara mengejut. Baguslah macam tu kan? Takdelah kecoh naik basikal siap bawa reporter atau naik LRT penuh segerabak press photographer, drama sangat!

Gambar whatapps ini menunjukkan DYMM Sultan Muhammad V memberi laluan kepada Dato' Nik Aziz Nik Mat di dalam sebuah masjid. (Sumber Topeng Perak Unmasked).

Related image
Pakai selipar sendiri je haa... takdelah main hulur kaki orang lain tolong sarungkan. Gambar whatapps.

Dengan latar pendidikan, pengalaman dan pengamalan agama baginda, ramai yang menaruh harapan tinggi kepada baginda. Baca je lah di comment section atau foum internet, rakyat mengharapkan sesuatu. Kita tunggu dan lihat sahajalah dalam lima tahun ini, mungkin ada perubahan di sana sini. Alangkah bagusnya kalau kita boleh vote mana-mana bangsawan yang humble, bijak dan adil untuk memerintah. Yang peliknya di Malaysia ni Agong confirm bertukar setiap lima tahun, ahli politik boleh memerintah sampai kerepot. Unik eh? Diharap Agong dushhh... kan je mereka tu. Kami tak suka level paling tinggi dah kat mereka tu.

Semoga DYMM Tuanku Sultan Muhamad V menaungi Malaysia dengan adil dan saksama. Paculah negara ini ke jalan yang benar. Perambatlah mereka yang sesat lagi menyesatkan dan menindas lagi zalim. Kami rakyat ni ni dah tersepit terhimpit dengan segala hal yang melemaskan. Please make Malaysia great again, Tuanku! 


Post a Comment

0 Comments