Discover Selangor, Malaysia | #TSDayOut 2016 Ke Paya Indah Wetland & Sepang International Circuit



Discover Selangor, Malaysia | #TSDayOut 2016 Ke Paya Indah Wetland & Sepang International Circuit | Inilah kali pertama aku mengikuti program yang dianjurkan oleh Tourism Selangor yang ku kira aktif juga mempromosikan produk mereka. Selangor, walaupun dekat masih banyak lagi tempat yang aku belum sampai. #DekatJe tapi macam jauh huhu..

#TSDayOut 2016 edisi kali ini membawakan sekali selebriti iaitu Faiz Dickie, Ryzal Jaafar, Ainul Aishah, Gambit, Fezrul Khan dan Zack Zainefer. selain media dan blogger. Memasing ada penggemar tersendiri. "Kak Limah Bunting" tu followers dia ramai oi.


Paya Indah Wetland menjadi lokasi pertama lawatan kami. Kawasan eko-pelancongan seluas 3100 hektar yang terletak di daerah Kuala Langat ini hanya kira-kira 50 kilometer dari Kuala Lumpur. Ia menawarkan tarikan seperti kolam teratai, badak air, buaya terbesar dan pelbagai jenis burung. Dikatakan terdapat 213 spesis burung di Paya Indah Wetland.

Asalnya bekas lombong bijih timah yang dijadikan kawasan rekreasi pada tahun 1998, ditutup kepada umum selama tiga tahun bermula 2005 dan kini diselenggara pengurusan baru. Terdapat 14 tasik dengan tema tersendiri di sini.

Aktiviti yang boleh dilakukan di sini:
* memerhati burung
* merentas hutan
* fotografi
* memberi makan hippo/buaya/ikan
* berbasikal
* penerokaan tasik menaiki bot
* paddleboat/berkayak
* memancing
* lawatan berpandu alam semulajadi
* aktiviti kebudayaan di rumah Melayu
* pemerhatian hidupan liar malam
* berkhemah



Korang yang berbadan besar tu tak payah nak diet sangatlah. Cuba tengok hippo tu, makan buah je tapi badannya membadak jugakan? hahah... Gambar-gambar yang tiada watermark ni adalah dari group whatapps jadi aku pun dah tak pasti siapa empunyanya. Minta maaf dan terima kasih.

Gambar kiri: Menara tinjau. Kanan: Rumah Melayu taken by Ramble and Wander. Sorry, ter-water mark fulak.




Masuk adalah PERCUMA tetapi bayaran dikenakan untuk penggunaan peralatan seperti basikal dan bot. 

Kami membuat photohunt di sini. Setiap team mendapat soalan yang sama yang mana jawapannya hendaklah dalam bentuk gambar. Task aku mengambil gambar menara tinjau atau pemandangan dari menara tinjau. Lemau je lah gambar aku.... hijau sokmo.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :
Paya Indah Wetlands,
Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN)
KM4, Jalan Dengkil-Banting,
43800 Dengkil, Selangor

Tel: 03-8768 7616 / 03-8768 8726
Faks: 03-8768 8424
Emel: piw@wildlife.gov.my



Race Your Heart Out !


Kemudian kami ke Sepang International Circuit melawat hampir keseluruhan kawasan, menonton permulaan Sepang 1000km Endurance Race 2016 dan merempit dengan go-kart. Best habaq hang! Semasa di Litar Mozid Racing hari tu tak puas sebab cuma 500 meter, kali ini litarnya sepanjang 1.2 km. Ini baru race! (Iyelahkan litar dengan bajet RM100 ribu berbanding litar bernilai jutaan ringgit mestilah bezanya bagai langit dan bumi).

Kami ditempatkan di Perdana Suite dimana kebiasaannya hanya para sultan dan menteri sahaja yang diberi keistimewaan berada di sini sewaktu perlumbaan kereta atau motorsikal berlansung. Dapatlah feeling seperti permaisuri sultan eh anak menteri sekejap hahaa... perasan. Kami dibawa tour ke paddock, podium, commentators room, media room, media lounge, press conference room, control room, pit... dapat jugalah berada di litar sebelum perlumbaan Sepang 1000km Endurance Race 2016. Zizan Razak pun ada.. dia salah seorang pelumba dalam Proton Team bersama-sama nama besar Tjan Ley dan Keifli selain Faye Kusairi yang juga seorang artis. 

Gambar-gambar sekitar permulaan Sepang 1000km Endurance Race 2016.





Kemain selfie dengan Zizang






Litar (circuit) yang sepanjang 5.543 km ini memerlukan 181 pusingan untuk menghabiskan endurance race ini. Dalam satu tim maksimum empat pelumba dibenarkan. Jadi, perlumbaan yang bermula jam 12 tengahari akan tamat sekitar 9 malam. Fuhhhh...  Eh, jangan risau nak keluar masuk SIC ni, penonton akan diberikan pass/dicop tangan untuk membuktikan yang kita ni memiliki tiket.

Kemudian kami dibawa melawat kawasan dalam Sepang International Circuit tour.

 Dibawa ke sini. Pastikan anda memakai kasut bertutup ya kerana itu peraturan antarabangsa.

Ke bilik kawalan.

  
 Track Commentators' room. Dalam perlumbaan besar dua orang pengulas sukan berbahasa Melayu dan Inggeris disediakan.

 Media room ini mampu menempatkan beratus wartawan serentak.

 Encik Zulfakar dari Proton memberikan sedikit penerangan di pit Mayhem-FX Tune Racing.

 Kenal tak? Kenal tak? One of the professional racer, Keifli Othman. Macam pernah dengar je... tapi di mana ya? hahah.. cer teka?


Kami juga dibawa ke north and south grand stand. Tempat duduk ini berharga RM1,900 untuk tiga hari sewaktu F1 Race. Kelebihan duduk di sini ialah kita bertentangan dengan paddock/pit maka dapatlah melihat kereta MAHAL di depan tu. Kalau bawa tele-lens bolehlah zoom racer pujaan hatimu di seberang sana. Tempat duduk berhawa dingin di atas pit tiketnya berharga RM14,000 siap makan minum free flow dan akses kepada pelumba :-)

Kalau nak seat murah yang berharga RM200 nun di atas rumput yang saujana mata memandang... garing beb kena jemur hehehh...


Ini pula corporate suite yang sewanya RM140 ribu selama tiga hari untuk perlumbaan F1 dan RM70 ribu untuk Motor GP.

VIP dan selebriti.

Merasa jugalah bergambar di podium yang pernah dinaiki Michael Schumacher dan Lewis Hamilton. Sewaktu hari perlumbaan hanya orang-orang tertentu sahaja dibenarkan berada di kawasan ini, not even SIC staffs. Mak happy nak!

Kengkonon dialah racer saya. Kami sedang membuat press conference selepas memenangi perlumbaan bertaraf dunia.

Cerita belum habis dik. Kami pergi berlumba go-kart pula. Vrrooommmmm...!!



Phil membuat disclaimer kalau dia kalah adalah disebabkan tayar yang dah tak cantik lagi tu.


Lawatan ini sangat bagus. Agak sukar untuk aku pergi sendiri kerana tiada partner selain tiada kebenaran untuk berada di sesetengah tempat. Rasa macam VVIP sekejap heheh... Terima kasih kepada Tourism Selangor kerana mempelawa mengikuti program #TSDayOut 2016 kali ini.

Hey don't forget to book your ticket for 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix on 30th September - 2nd October 2016 and Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix on 28-30th October 2016. USHER mai buat after race concert uols...


Tips ke SIC:
1. Sila pakai topi, sun glass, payung, kasut bertutup dan lumur sun block ke tangan dan muka. Minum banyak air. Panas berdengung.

2. Kalau teringin nak merasa menjadi pelumba sehari, rajinkan diri semak facebook page SIC. Mereka akan update di situ.

3. Ada muzium kereta di SIC. Don't miss out, rugi dik.

4. Di hari perlumbaan penting suasana sangat meriah dengan pelbagai kedai dan kiosk perniagaan. Bawa duit lebih manalah tahu kan ada pula barangan limited edition yang bertandatangan pelumba pujaan.


Update:
Malaysia’s Drift King, Tengku Djan Ley Tengku Mahaleel led a combination team of professional and celebrity drivers to win the 2016 edition of the Sepang 1000 Kilometres Endurance Race at Sepang International Circuit (SIC) on Saturday night to earn his second overall crown. (Read more here)







Post a Comment

1 Comments

  1. Amboi! Boleh ter-watermarked pulak, haha! Apasal tak letak gambar panning yg I kacau tu? Hahaha!

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.