Konsert "Let It Be" Yang Mengimbau Kegemilangan The Beatles



Konsert "Let It Be" Yang Mengimbau Kegemilangan The Beatles | The Beatles ialah sebuah band rock Inggeris yang bermula di Liverpool pada 1960. Kumpulan ini dikenali di seluruh dunia sebagai "yang paling terkenal dan berpengaruh dalam arena rock".


Dianggotai oleh John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Starr, mereka memulakan karier dengan rentak skifflebeat, 1960an dengan rock and roll, Beatles kemudiannya bereksperimen dengan beberapa stail muzik dari pop ballads dan muzik India kepada psychedelia dan hard rock. Selalu juga memasukkan elemen muzik klasik dengan cara yang inovatif. John Lennon menjadi penyanyi utama dalam tahun 1960-1969 sebelum diambilalih Paul McCartney (1960 – 1970).


Antara lagu-lagu popular The Beatles:

I Want to Hold Your Hand
Meet the Beatles!
Twist and Shout
Please Please Me
A Day in the Life
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Revolution
The Beatles
Don't Let Me Down
Imagine
Heu Jude

"Beatlemania", bermula pada awal 1960an. Kalau kita tengok klip video lelama kita boleh nampaklah betapa gilanya peminat-peminat band ini. Dan, kelakarlah juga bila kita tengok mereka menari hahaha... samalah gayanya macam dalam cerita P. Ramlee tu :D . Dah zaman dia kan... zaman sekarang lagilah sadis -raver- macam sotong hahaha.... (tapi bagus untuk tegangkan otot perut dan peha).

Lagu-lagu The Beatles banyak ditulis oleh John Lennon dan Paul McCartney. Sememangnya untuk terus diminati dan mempunyai stail tersendiri seseorang penyanyi itu sebaiknya boleh menulis lagu dan kalau boleh pandai bermain satu dua alat muzik juga. Di Malaysia, lihat sahajalah KRU, M. Nasir, Yuna, Najwa Mahiadin yang berada dalam kelas tersendiri. Raihan pun hebat juga.

The Beatles bermain muzik di kelab-kelab di Liverpool dan Hamburg selama tiga tahun bermula 1960. Lagu hit pertama mereka di penghujung 1962, "Love Me Do" telah menyebar luaskan lagi populariti mereka di United Kingdom dengan jolokan "The Fab Four" dibawah pengurusan Brian Epstein dan George Martin yang membantu dari segi rakaman lagu.

Band ini berpecah pada 1970 tetapi tetap aktif dalam karier muzik. Lennon telah dibunuh pada Disember 1980 manakala Harrison mati akibat lung cancer pada November 2001. Hanya McCartney and Starr yang masih hidup.

 Masa ni para penonton diajak turun untuk menari, untuk enjoy the music!



Pemain asal The Beatles
A square quartered into four head shots of young men with moptop haircuts. All four wear white shirts and dark coats.
"The Fab Four" Beatles line up in 1964. Atas: John Lennon, Paul McCartney. Bawah: George Harrison, Ringo Starr. Sumber google.

Rambut mop. Sumber di sini.


"Let It Be" A celebration of the music of The Beatles - tiada yang seumpamanya!

Diadakan di Plenary Hall, KLCC, persembahan ini mendapat sambutan luar biasa dari para peminatnya. Dibuat sebaik mungkin dengan props yang berbeza-beza mengikut apa yang di pakai pemuzik asal mengikut perubahan tahun. Pencahayaan juga sangat menarik.

"Let It Be" telah dipersembahkan selama lapan minggu di Amerika Utara dan Canada pada musim panas tahun lalu. Produksi asal yang telah menempatkan diri sebagai antara persembahan yang paling popular di West End, baru-baru ini meraikan persembahan yang ke 1000. Yang aku tengok ni konsep baru.

Semasa performer mengajak penonton menyanyi bersama baru aku nampak betapa ramaiiii...nya penonton di belakang. Gegak gempita uols.. dan mereka juga sangat sporting bila diajak menari. 

AC Music Entertainment dengan sokongan pihak-pihak berkaitan telah membawa persembahan hebat ini ke Malaysia.


Sedikit kisah pembunuhan John Lennon.

Beliau ditembak oleh Mark David Chapman December 8, 1980 di luar bangunan Apartment Dakota di bandaraya New York. Chapman menembak sebanyak lima kali dengan empat peluru mengenai belakangnya. Ketika itu Lennon dan isterinya Yoko Ono baru balik dari mesyuarat mengenai rakaman album.

Chapman yang mempunyai permit senjata api telah menyeludupnya ke dalam kapal terbang dari Hawaii. Dia tak lari pun selepas tembakan dilepaskan, relaks je tunggu polis sampai. Apabila ditanya kenapa nak bunuh John Lennon dia boleh jawab nak jadi famous. Macam macam! Sakit jiwa.

Post a Comment

0 Comments