A Visit To Fukushima Exclusion Zone | Ada Berani??



A Visit To Fukushima Exclusion Zone | Ada Berani?? | Ada orang berani, ada orang SANGAT berani. Awak yang mana?



Pernah tak terfikir untuk melawat kawasan merbahaya seperti tempat yang pernah mengalami letupan loji nuklear seperti Chernobyl dan Fukushima? Impian gila kan? Sah sah mak kau tak bagi pergi. Yang pergi tu hampir pasti pula akan menghidap kanser jika menyedut debu bertoksik di sana.

Tetapi, untuk penyebaran berita perlu ada seseorang yang 'gila' yang sanggup menggadai nyawa sendiri untuk mengkaji sesuatu perkara. Samalah seperti pakar hidupan laut atau jurugambar bawah laut yang perlu mengambil risiko tinggi demi menghasilkan sesuatu yang berlainan serta bernilai tinggi. Tanpa keberanian mereka tiadalah rancangan seperti National Geographic tu, pakat pakat tengok sinetron dan drama pukul tujuh di TV3 tu sajalah kita ni. Berangan balik dari belajar di obersi kerja makan gaji pangkat tinggi drive Mercedes terkini padahal PTPTN dok cari.

Keow Wee Loong dan temannya adalah golongan berani tersebut. Tak dapat cara betul mereka main 'rempuh' saja. Beliau dan Koji telah melawat Fukushima Exclusion Zone iaitu kawasan yang ditutup akibat letupan loji nuklear selepas gempa bumi kuat diikuti tsunami pada March 2011. Dah lima tahun, rasa sekejap je. Salah satu perkara yang aku ingat sangat tentang tragedi ini ialah betapa bertamadun dan beradabnya orang Jepun. Dalam keadaan darurat begitupun masih beratur dengan tertib dan senyap membeli barangan keperluan di kedai runcit dan pasaraya. MasyaAllah hebatnya!


Gempa bumi Tohoku 2011

Ia berlaku pada 11 March 2011 jam 2.46 petang waktu tempatan di Hamadori, Fukushima, Jepun, dengan magnitud 9.0 pada skala Richter. Kedalamannya hanya 30km dan berpusat di daratan 36km barat Iwaki yang menyebabkan gegaran kuat. Gempa kuat ini juga telah menghasil ombak tsunami setinggi 40.5 meter di Miyako, Tohoku Iwate perfecture, dimana di kawasan Sendai ia merebak sehingga 10km ke darat.

Ia juga digelar The Great East Earthquake yang menyebabkan kerosakan teruk di utara Jepun khasnya di Fukushima, Miyagi dan Iwate. Ia juga menyebabkan kemalangan nuklear terburuk selepas Chernobyl apabila loji nuklear Fukushima Daiichi mengalami kerosakan sistem paip, fasiliti janakuasa luar dan sistem sokongan janakuasa. Kebocoran radioaktif dikesan pagi keesokannya di hadapan pagar utama. Wap beracun memenuhi bangunan loji nuklear tersebut kerana kegagalan sistem penyejukan. 

Kerajaan Jepun pada mulanya mengeluarkan arahan perpindahan bagi penduduk yang berada 3km radius dari kawasan tersebut kemudian meningkat kepada 20km dan yang berada sekitar 20-30km radius diarahkan untuk berada di dalam rumah. 30km jauh dah tu... tengok betapa bahayanya kesan nuklear. Pada 10 Mac 2015, Agensi Polis Kebangsaan mengesahkan 15,894 kematian, 6,152 kecederaan dan 2,562 masih hilang selain 228,863 orang berpindah dari kediaman asal.

Kita ni beriya juga nak bawa industri berbahaya masuk Malaysia. Negara kita ni taburan hujannya tinggi jadi bukan semua industri kimia di negara luar tu sesuai dengan negara kita. Mungkin kita rasa takkan ada gempa bumi kot walhal kalau gempa di Indonesia kita pun menggigil juga turun tangga pejabat menyelamatkan diri.

Sumber di sini.


Pengalaman Keow Wee Loong di Fukushima Exclusion Zone 

Mengikut peraturan yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan, untuk masuk ke kawasan ini memerlukan permit khas dan kelulusan akan diberikan 3-4 minggu selepas permohonan diterima. Oleh sebab dia tak kuasa nak melalui proses birokrasi ini jadi dia menyeludup masuk melalui hutan untuk mengelakkan sekatan polis di jalan raya. Sungguh mencabar berjalan dalam hutan pukul 2 pagi hanya menggunakan GPS dan google map untuk masuk ke pekan Okuma, Futaba and Namie. Adventure betullah dia ni. I loikee...

Menurutnya sebaik menjejakkan kaki di kawasan merah, beliau dapat merasai panas di matanya dan bau bahan kimia yang kuat di udara (pakai penutup muka tetapi boleh bau bahan kimia..hmmm... petanda kurang bagus tu).

Nak tahu tak bagaimana keadaan Fukushima Exclusion Zone sekarang? Cuba bayangkan hanya anda seorang berada di sebuah bandar asing, mengembara di dalamnya dan boleh masuk ke mana-mana kedai. Seronok atau ngeri? hohohoo...

Kesemua barangan masih berada ditempatnya. Selepas gempa bumi kuat tersebut penduduk yang terselamat mula mengosongkan kediaman masing-masing selepas amaran tsunami dikeluarkan. Tak lama kemudian loji nuklear meletup yang menyebabkan kebocoran radiasi nuklear.

Kadar radiasi sangat tinggi di zon merah yang meyebabkan kawasan ini ditutup. Sangat sedikit manusia yang datang ke sini sejak lima tahun lalu. Macam-macam barangan dijumpai di sini termasuk yang berharga seperti duit, laptop, emas (wow....). Yang mengagumkan si Keow Wee Loong ni tiada sesiapa pun menjadi penyamun di sini. Elok je terletak di situ. Berbanding Chernobyl yang mana kesemua barangan berharga atau tidak habis licin di curi. Kalau hendak melihat peradaban Islam dalam sistem masyarakat boleh datang ke Jepun dan bukan di negara Arab sana. Japan, the nation with manners overdose!  

Fukushima TIDAK AKAN sama seperti dahulu lagi. Kebocoran nuklear di Daiichi Power Plant telah merosakkan alam semulajadi dan kehidupan marin. Kesannya SANGAT BURUK kepada manusia dan alam semesta. Mesti bimbang nak mengandung kan? Takut sangat kesannya seperti "agent orange" di Vietnam.
Mari lihat gambar-gambar yang belum pernah disiarkan oleh mana-mana media. Gambar yang tersebar sebelum ini mungkin diambil menggunakan helikopter atau drone tetapi yang ini di dalam 'ghost town itu sendiri.

Kredit fb: Keow Wee Loong
Waktu terhenti sejak 2.46 petang 11 Mac 20111 di Namie, Futaba dan Tamioka.

100 meter away from the Fukushima Daichi nuclear power station that exploded back in March 2011

Shopping in a abandon super market ..the abandon supermarket since 2011, a lot of wild animal came into the mall to look for food because some owner abandon their animal when the tsunami hit back in 2011.

Beraninya dia pakai camtu je kan? Walaupun kajian memang ada menyatakan debu yang melekat di pakaian dan badan boleh dibuang dengan cara pencucian biasa tapi kalau aku lah kan, aku bungkus elok elok dari kepala ke kaki.

Paling penting kita jangan menghidu secara terus, mesti pakai protective mask to filter radioactive dust and particles. Kawan dia lagilah just pakai topeng biasa tu saja. Mencari penyakit betul.

Ini komen yang aku baca:
Post when you discover you have cancer due to radiation. This is stupidity at its finest. You wont feel anything for the next several years but.. it will come.. surely..I work with this stuff so I know what I'm talking about.- Miharu Kago

Radiographer aka X-ray technician here. Covered clothing have minimal protection against radiation. What will be more of use is lead protection clothing to prevent maximum dose of radiation entering one's body- Stephanie Lin

Bahagianya dapat baca buku free hehehe...

Laundry left behind in Fukushima red zone since March 2011. People left so quickly they forgot their laundry... 5 years later it is still here, i found alot of 100 yen coin all around this shop.

Another huge super market in Namie.

So many item still in place......AMAZING

Magazine in the super market and is stated clearly "March 2011"

Stesen keretapi yang ditinggalkan.

CD shop......who on earth use CD this days, but well there is a lot of limited edition collection in this music stall.

Abandon car lot, this car is here since 2011. Elok lagi kereta-kereta ni. Kalau kat negara kita 'selesai' dah ni.

Abandon Family Mart

Radioactive waste can be found everywhere in the exclusion zone.

The empty ghost town of Fukushima.


Building destroy due to the earthquake.

Abandon home in the yellow zone.

Eerie feeling in this ghost town, even there is no car in this town but the traffic light is still working. 


Seram seh orang takde tapi traffic light still functioning. Siang pun seram, malam lagilah... apalah bunyi-bunyian yang keluar agaknya? Ada yang berminat ke sini? 

Berkawan dengan orang berani ni best, berhubung sel-sel otak heheh... I salute you bro!


**Aku teringin nak melawat DEMILITARIZED ZONE, sempadan antara Korea Utara dan Korea Selatan. Nama je 'demilitarised', tapi DMZ ni merupakan sempadan antara negara yang paling 'heavily militarised' dalam dunia. Harap harap sampailah ke Korea Selatan suatu hari nanti. 







Post a Comment

0 Comments