Hotel Management Yang Boleh Buat Kita Meroyan



Hotel Management Yang Boleh Buat Kita Meroyan | Salam sejahtera dan selamat pagi. Kisah yang nak ku ceritakan ini dah hampir setahun dalam draft folder. Saja je nak cerita pengalaman 'manis' ini sebagai peringatan kepada pelancong lain.


Semasa ke Hong Kong - Macau - Hong Kong kami bertiga jadi aku dapat task untuk book hotel. Berdasarkankan gambar dan rating aku book Reliance Inn. Walaupun hotel bajet, boleh tengok sendiri gambar-gambar yang dipertontonkan kepada kita di booking site. Not bad. Tak banyak budget hotel yang offer room for three pada tarikh tersebut. 

Kami berjalan kaki dari Tsim Tsa Tsui pier dalam 10 minit. Ramainya manusia kat HK, butik barangan branded pun bersusun di kiri kanan jalan.

Chungking Mansion tu besar tapi lifnya sangat kecil tak sepadan dengan bangunan. Jadi kenalah tunggu giliran beberapa batch. Yang bagusnya ada cctv dalam lif jadi kita yang sedang menunggu ni dapatlah melihat apa yang berlaku di dalam sana. Lokasi Chungking Mansion sangat strategik, berdekatan dengan Arena of Stars, boleh berjalan kaki ke clock tower, islamic centre dekat, nak makan shopping dan naik bas/metro pun senang, banyak entrance. Ada je hotel yang lebih bagus dedekat situ seperti Peninsular Hotel. 

Sesampai depan pintu utama... mak aihhh... sempitnya ruang berjalan. Ia sebenarnya sebuah apartment yang diubahsuai menjadi hotel room/guesthouse. Ada banyak budget hotel dalam bangunan tu dan kebanyakannya mendapat review yang bagus. Aku booked room for three persons tapi si pengurus bagi 2 bilik. Okaylah. Aku pilih yang lebih kecil. Yang bagusnya semua bilik ada attached bathroom, flat screen tv, air cond dan peralatan mandi tapi tiada jug kettle. Payahlah nak makan Nestum 3 in 1 dan Maggi :-))  Tanah di HK memang mahal jadi keluasan bilik tu tidaklah mengejutkan sangat. At least we still have privacy dalam bilik sendiri. Sesuai untuk short stay dan tidak banyak shopping hehe..

Rasa bengang rasa nak luku kepala jantan berlipstik pink tu bermula pada hari kedua. Balik dari berjalan, beg aku diletakkan di luar bilik. Dahlah ada tablet dalam tu grrr... mamat tu (katalah nama dia Ali) cakap bilik aku dah ada orang. Aku mengomellah. Kalau barang aku hilang macam mana?

Kami dipindahkan ke hotel lain di blok lain. Bila ditanya mana tripple room dia cakap ada orang yang sepatutnya check-out tak jadi keluar so reservation dah kucar-kacir. Masalah aku ke?? Nak kena "dusyum" betullah. Sabar je lah.

Masa dalam lif sempat lagi dia cakap walau ada orang komplen mengenai CKM tapi bos dia tak kisah sebab occupancy rate tinggi. Ye lah, HK mahal. Mineral water saiz kecil pun dah RM5. Generally kawasan ni bersih cuma ramai imigran dari Pakistan dan Arab selain ada juga terjumpa orang Afrika. Eh, ramai juga dari Indonesia, Filipina. Aku agak ramai owner asal telah menjualkan apartment mereka berdasarkan banyaknya small hotel dan guest house di situ. 

Ada seseorang tu bertanya, are you from Malaysia? Eh eh pandainya... Camana tau ni? Ramai je orang bertudung keluar masuk dalam bangunan tu. No no, different. Hah Tourism Malaysia, meh la lantik ai jadi maskot duta kecil secara rasmi, bawa ai promote Malaysia di luar negeri, tolong edar pamphlet gittewww... dah ada cop di dahi tak boleh nak tipu... di mana-mana pun semua tekaan betul, Well.... ehem (sorry kalau rasa nak muntah hahah...)

Dia bawa kami ke hotel lain di blok C. Tak ingat namanya.. tersalah tulis nanti jatuh fitnah pula.

I give you bigger room, katanya. 

Okaylah. Kita pun ikutlah bontot dia. Sekali dia bawa ke bilik ni....


Yang berwarna biru muda tu bilik air.

Macam harem!! Kecik besar kecik besar je aku pandang dia. 

Si Ali cuba mengambil hati kami dengan memberi buah dan air kotak. Dia tu yang patut disumbat ke dalam kotak. Dia kata esok dia akan cuba dapatkan bilik lain yang sebenarnya hanyalah janji manis samata. Malam yang kedua dia lansung tak muncul walaupun kita call berkali-kali. 

Cuba bayangkan, tilam yang ada beg tu untuk dua orang, lihat pula jarak pintu ke katil tu. Kami ni rakyat Malaysia bersaiz M, L dan XL jadi seksa sangatlah rasanya. Bila dok dalam bilik air kena tutup lampu. Kalau tak karang buat tiger show pulak hahahah... adeh. Aku duduk di toliet tu pun ya ampun kemain sempit kawan yang lebih besar entahlah bagaimana. Nak marah sangat pun di negara orang, sedang melancong pula tu... spoil mood betul. Owh, kami terpaksa solat subuh di luar bilik. Solat maghrib/isyak di atas katil double tu lah.

Kalau sesiapa nak ambil barang di bawah katil yang dua orang lagi MESTI berada di atas katil. Giler! Nak buang angin pun tak boleh hahahah.... 

Aku tidur satu selimut dengan Yan di bawah air cond. Kami ni tak tahan kalau suhu rendah sangat tapi kawan lagi seorang jauh sikit jadi dia perlukan air cond yang kuat sejuknya. Bertabahlah.

Aku akhiri malam itu dengan pesanan kepada Yan, Yan jangan raba eh! hahahah...

Kesimpulannya seperti review yang pernah dibaca, jika kita tak berpuas hati dengan satu satu bilik tu mereka akan tukarkan kita ke hotel lain dibawah management yang sama atau yang diurus kawan mereka. Bisnes mau banyak kabel maaa....

Mujur hotel di Macau sangat selesa dan strategik lokasinya.


**Jangan kecam kami!

There are some peoples yang tak tahu hak sendiri. Kepada mereka kalau membeli barangan atau perkhidmatan murah tak boleh komplen apa apa. Kita membayar harga yang dipersetujui bersama untuk produk atau perkhidmatan yang juga dipersetujui, tak kira murah atau mahal. Kalau dah janji nak letak sebilik dua orang sama jenis haruslah kau meroyan kalau diletakkan dalam bilik bersama lelaki bukan muhrim lebih lebih lagi kau tak kenal dia lansung. Kalau dah janji "kami masakkan breakfast dan dinner for participants" tetiba ko suruh aku masak pulak mau tak naik darah aku. Hari hari aku masak time melancong pun nak suruh aku pegang sudip jugak dalam trip berbayar? Ini contoh.

Macam kes kami bilik tu seratus lebih RM juga semalam. Aku pilih kerana convenient untuk semua perkara yang kami perlukan. Dalam gambar kemain lagi boleh tahan selesa. Nak makan sonang jang. Metro pun melintas jalan je. Bas berderet.

Jika kita naik budget airlines atau community airlines - whatever they call it - airlines tersebut still MUST adhere to strict aviation regulations. Jika ditempat duduk kita tu safety belt dah hilang kenalah tanya atau minta duduk di tempat lain. If they refuse BOLEH komplen. Bukan diam saja sebab ko bayar murah. Ngerti?





Post a Comment

2 Comments

  1. Mak aihhh! Biar betul ke besar gitu bilik dia!

    ReplyDelete
  2. Single room yg di Reliance Inn tu lagi besar dari ni. Nak solat pun senang.

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.