Menyampah Dengan Status Facebook?



Let's stop being annoyed with everything and start lifting each other up!

Thank you Amy McDermott for writing this. Bosan jugak kalau semua tak boleh. Kena check semula hati kita, cara kita menerima berita/cerita.




Contoh terbaru kes Dr Harlina.

Apa yang dia cakap tu betul, nasihat dia kepada strangers terlebih lagi kepada peniaga. Panggil saya puan atau Dr Harlina. Sebab? Gelaran "Puan" tanda hormat lebih lebih lagi kepada orang yang tidak dikenali. Di sekolah pun cikgu akan panggil Puan. Di hospital pun. Kan dah belajar masa di sekolah dulu... ponteng kelas ker....?

Kenapa dia suruh si peniaga panggil Dr Harlina? Sebab dia dikenali sebagai Dr Harlina Siraj. Bukan sebab dia berlagak dengan gelaran doktor. Bersihkan hati kita. Selalulah berbaik sangka. Kalau baca komen negatif kat status dia tu perghhh... 'beradabnya' .... siap kata kalau mati nanti tulis kat batu nisan "Dr". Mujur Dr Harlina tak delete post. Dia tak salah pun. Dia tegur elok elok.

Kekadang memang bosan (err...menyampah jugalah) status suci yang dah macam riak tetapi kita scroll je lelaju. Tak payah baca, tak perlu komen. Hati pun tak sakit. Contoh bawa bekal makan bersila di airport Malaysia. Kalau di bilik hotel di foreign land lainlah. Aku rasa tak patut sebab ada banyak pilihan makanan di airport. Lagipun ko tu bapakkkkk kaye. Takdelah aku komen disitu karang bertubi-tubi pula komen lain masuk. Ramai yang tak suka tapi diam je. Tak berbaloi pun membazir data.

Tetapi kekadang tu tak boleh juga kalau tak komen sebab info yang diberi pengkomen atau yang up status kurang tepat. Jika dibiarkan nanti sesat jalan. Tak semua boleh menerima penjelasan, ada yang berfikiran terbuka dan ada juga yang defensif dengan penerangan kita. Balas pun macam nak cari gaduh. 

Orang nak pos gambar makanan biarlah. Dapat juga idea nak masak apa atau nak makan di mana. Takkan tu pun tak boleh? Nabi kata kalau jiran terbau eloklah kita bagi sikit takde pulak dia kata kalau nampak gambar pun kena bagi juga. Don't make life complicated lah ustaz. Sekarang dah tahun 2016, orang berniaga di segala platform media yang ada. Kalau dah bini kawan ustaz yang mengandung tu teringin bila tengok makanan tu belikanlah. Tak pun masakkan. Bangga giler bila laki masakkan untuk kita tau! Google je resipi. Paling senang JANGAN guna smartphone, guna je Nokia torchlight, takde gambar di situ. Lebih senang mengawal diri kita daripada mengawal tingkah orang lain.

Yang mengandung pun janganlah 'over' sangat. Kalau tak dapat bersabarlah. Mungkin ada hikmahnya yang kita belum tahu. Macam aku dulu. Masa aku mengandng teringin sangat nak makan tauhu bakar di Seksyen 7 tu. Ala... restoran yang dekat surau tu. Dia jual kalau tak sila satu set RM3 ada tiga potong. Aku nak satu je tapi owner/manager dia tak bagi. Waiter tu nampak simpati dengan aku. Sedih. The next time aku datang lagi dengan husband pula jadi aku order tauhu tu sebab ada 'DBKL' muahahah.... punyalah tak sedap sosnya... Masa tu barulah sedar kenapa Allah tak izinkan aku makan dalam cubaan pertama.

Ada juga makanan lain yang aku tak dapat merasa sewaktu mengandung. Nak buat macam mana dah takde rezeki.

Ooo..takut air liur anak meleleh? Karut. Kalau air liur dia meleleh sampai ke tua bolehlah percaya. 



Post a Comment

0 Comments