Kunming | Lawatan Ke Flower & Birds Market



Kunming | Lawatan Ke Flower & Birds Market | Hari keempat di Kunming takde apa plan yang hebat sangat sekadar berjalan-jalan di sekitar kawasan tumpuan di Kunming. Look see look see sajer.

Since the three gegirls will be departing on that day maka kami pun mengukur jalan di Flower & Birds Market. Pergerakan kami  bermula seawal tujuh pagi, awal giler... tauke kedai pun dok baring lagi kat rumah hehe...
Pukul lapan pun berapa gerai saja yang buka. Beruntunglah peniaga yang berpagi-pagian sebab rezeki selalu datang awal pagi kan? Kami beli shawl di satu kedai je.. beruntunglah dia.. senyum sampai ke telinga!

Memborong shawl. Shawl di sini jenis tebal yang bersesuaian dengan musim sejuk. Kalau di Malaysia ni sesuai dipakai dalam pejabat yang air-cond super sejuk dan panggung wayang je lah.

Sebenarnya ada banyak pasar bunga dan burung di Kunming. Yang kami lawati tu ialah Jingxing Flower and Birds Market di Yondao Street, tak jauh dari Kunming Department Store dan Nanping Pedestrian Street. Waktu beroperasi bermula 9 pagi hingga 6 petang.

Selain bunga dan burung, pasar ini juga tempat pemasaran haiwan peliharaan lain seperti kucing, anjing dan ikan. Kesian aku tengok anjing dan kucing tu bersesak-sesak dalam sanngkar  kecil. Barangan perhiasan diri seperti batu jed, barangan antik, syiling lama, tembakau, senjata tiruan, kraftangan dan sebagainya menjadi sebahagian jualan tetapi fridge magnet dari hari pertama kami tak jumpa. Memang tak ada ke agaknya? Nasib baik kedai yang nak ke departure hall Kunming Airport ada jual. Berbanding Shanghai dan Hangzhou, aku rasa harga barangan di sini lebih tinggi.


Di kawasan ini banyak bangunan lama yang masih elok terpelihara tetapi ada juga seperti terbiar. Mungkin ada pemilik baru yang menunggu masa sesuai untuk membangunkannya. Keadaan Old Kunming dan F&BM nampak berbeza tetapi tetap menarik. Kagum kita tengok bangunan yang masih utuh walaupun dibina semenjak Dinasti Ming lagi. Bangunan kita? Asyik bocor dan roboh je hmmm..

Selepas pusing keliling di old Kunming tu aku berjalan-jalan sepanjang Dong Si Street sederet Masjid Yongning. Aku rasa dalam 200m dari masjid tu kot ada sebuah kedai yang menjual beg tarik (trolley bag) dengan harga murah. Pilihan tak berapa banyak tapi memang murahlah. Aku ni teragak-agak nak beli ke tak.. nak beli ke tak.. esoknya decided confirm tak beli hahaha.... Cabin luggage yang ada ni pun tak fully utilize takkan nak beli yang besar lagi. Mujur tak beli, dapat free je saiz besar dari rumah lelong yang aku beli hehe.. Kalau dah rezeki takkan kemana kan?

Tembakau



Pelbagai corak dan fesyen baju anjing.



  Teringinnya aku nak ada nama dalam chinese character, nak tempah sangat tapi bila masuk kedai aje sama ada mereka mengelak bertentang mata atau menggoyangkan tangan sambil berkata no English. Camno tu? Tak dapek nak nolong.



 Kalaulah dia tahu betapa sedapnya lemang dimakan bersama rendang pasti dia tak menjual lagi jagung dalam buluh ni.


 Peta Kunming.
Servis mengurut oleh si buta.


Apa yang aku beli di Kunming?

Shawl for someone, penutup telinga yang berbulu tu, kasut sulam reben yang comfy  dan fridge magnet. Lain? Makan.


Post a Comment

0 Comments