Alvin Tan Yang Mintak Ditaji



Alvin Tan Yang Mintak Ditaji | Kisah Alvin VS Malaysia(terutama Melayu Islam).
Dia tu kat US ni di bawah "asylum" atau suaka, di mana suaka ini akan diberikan jika seseorang itu tidak boleh pulang atau enggan pulang ke negara kelahiran/mastautin kerana takut disabitkan/didakwa dalam kes/hal berkaitan:

1) Bangsa
2) Agama
3) Kewarganegaraan 
4) Keahlian dalam sesebuah kumpulan/parti sosial
5) Fahaman politik


Maka untuk dijamin suaka, individu terbabit juga perlu sediakan bukti (setiap 2/3 bulan untuk kekal dalam negara yang memberi asylum/suaka) yang dia "diseksa" secara lisan atau tidak lisan oleh majoriti di negara kelahiran, dalam kes ini, rakyat Malaysia yang Melayu Islam. Makanya ialah sangat rasional kalau kita TAK LAYAN status provokasi yang dia tulis setiap kali! Kalau kita tak layan dan berbalah cakap, kuranglah bukti untuk dia tunjukkan pada yang memberi suaka ini, maka dengan itu juga semakin lemah sebab untuk dia terus tinggal di Amerika ini. Kalau kita tak layan, hari-hari makin kurang bukti dia, lambat laun dia boleh dihantar balik ke Malaysia. Waktu tu kalau perkara ini terjadi, semua pun tahulah nak buat apa untuk bagi pengajaran pada dia.

Kalaupun perkara di atas takkan berlaku, kita tahu akan kebenaran. Kenapa kita perlu layan dan biarkan dia menguasai hidup harian dan pemikiran kita lepas tu kita nak meroyan sendiri? Perkara (dalam hal ini bagi kita yang beragama Islam), yang tak BENAR tak perlu dipertahankan. Doakan semoga dia beroleh hidayah atau sekurang-kurangnya tak biadap. Nak doa tak perlu tulis di status dia pun! Makin ditulis/dilayan makinlah dia "provoke", kan?

Jadi selepas ni kita buat dekkk sudah. Orang sakit jiwa jangan dilayan. Kalau kita perasan ada beberapa pesalah yang dah lama hilang dari Malaysia akan pulang semula secara senyap suatu masa nanti. Kita takkan lupa rupa dia kan? 

P/s: Kat sini kami pun tak suka provokasi. Yang bengap kami tak layan.

COPYPASTE 

Post a Comment

0 Comments