Cincin Sebagai Pendinding Diri?



Cincin Sebagai Pendinding Diri? | Lawatan ke sebuah kedai pembuatan cincin di Selangor memberikan pengalaman baru kepada aku. Secara asasnya cara membuat bingkai dan memasang batu permata sama sahaja tak kira berapa bintang pun kedai tersebut.

Tok Sabri Si Tukang Cincin beroperasi di sebuah kedai kecil di Teluk Panglima Garang, Klang. Beliau berpengalaman luas dalam bidang seni ukiran dan pembuatan besi dan kayu serta berkepakaran mengenal jenis-jenis kayu yang berkhasiat.
Berusia 44 tahun, mula berjinak dalam pembuatan cincin batu permata dan permata kayu sejak tahun 2000. Aktif menghasilkan barangan aksesori diri seperti cincin pertunangan, cincin batu permata, cincin permata kayu, gelang tangan, tasbih 99 kayu campur, loket, rokok paip, ukiran keris kayu, kerongsang dan hiasan dinding ukiran kayu dan logam.

Hasil kerja tangannya juga dijadikan cenderahati. Selain ditempah rakyat tempatan ada juga dari luar negara seperti Singapura, B
runei, Australia, Peranchis, Jerman dan sedikit dari USA.

 

Tok Sabri ni belajar from scratch. Sebelum membuat cincin dan ukiran di keris dulu beliau telah belajar banyak perkara mengenai logam, kerja kayu dan batu. Hal-hal yang berkaitan dengan kualiti logam, mengenal bahan campuran dan asid; mengenal jenis-jenis kayu dan rupa pokok, khasiat kayu, mengenal kualiti batu, penggredan serta mencanai difahami dengan sebenar-benarnya untuk menghasilkan cincin yang berkualiti.

Rumit rupanya untuk menghasilkan hiasan cincin dari kayu campuran. Nak buat sebentuk pun memakan masa. Tak sabar den buek kojo kojo camni weh.

 
 Berjenis hiasan cincin yang dihasilkan daripada kayu terpilih.

 Ukiran cincin tu berseni sangat kan? Halus juga buatannya. Kalau tumbuk orang mau berlubang muka ni hahaha...
 Emas hanya untuk wanita. Lelaki cukuplah sekadar suasa.


Jadi betul ke Cincin Sebagai Pendinding Diri?
Ini kali kedua aku dengar. Menurut cerita turun temurun orang yang pergi ke hutan akan memakai kayu tas di badan sama ada dalam bentuk cincin atau gelang yang dipakai di lengan. Kononnya haiwan buas takutkan kayu tas. Benarkah?
Wo pu che tau. Yang pastinya kebergantungan kita kepada selain Allah adalah SYIRIK. Syirik adalah salah satu daripada 7 dosa besar yang tidak diampunkan Allah melainkan dengan taubat nasuha.
Nasihat aku yang hina dina ni... jika nak masuk hutan bawalah senjata dan berdoa kepada Allah. Bacalah ayat-ayat quran pendinding diri, jangan yakin sangat kepada kekebalan dengan memakai sesuatu benda. Bukan apa, kalau kita tak berdoa dibimbangi harimau pulak yang berdoa...
Allahumma baariklana fiima razaqtana waaqina azabannar....
Muahahhhaha.... jadi lauk lah kau jang!
Tiada salahnya lelaki memakai cincin sebagai hiasan asalkan bukan dari emas dan perak. Yang cecantik dan mahal tu untuk perempuan je eh.



Sebelum pergi menempah tu call lah dulu Tok Sabri Si Tukang Cincin di nombor:
014-6629330 / 017-6312839
fb: Tok Sabri Si Tukang Cincin
PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN:
1) Tempahan untuk bingkai cincin - perak, suasa dan besi
2) Memasang penghias cincin dari jenis batu permata dan kayu campuran.

Murah je cincin lelaki ni eh... yang aku nampak setakat 4 angka je. Cincin kitorang sebentuk je pun dah 24 juta ringgit. Jenuh menabung.
**Aku rasa aku pernah share video cara batu hiasan cincin dicanai yang kulihat di Jakarta hari tu. Cuba check instagram ai: ruggedmom2.


Post a Comment

2 Comments

  1. Replies
    1. Mengikut Ustaz Azhar Idrus, boleh. Sila tonton...

      https://www.youtube.com/watch?v=XpnCNMKGadU

      Delete

Feel free to leave your comment below. Thank you.