Berhati-hati sebelum makan, kalau tidak...



Berhati-hati sebelum makan, kalau tidak... | Islam sangat mengambil berat tentang makanan yang masuk ke perut kita. Bukan sahaja makanan tersebut mesti halalan toyyiban tetapi PUNCAnya yakni wang untuk membeli juga tidak boleh terlibat dengan yang syubhah apalagi terang-terangan haram.



Seorang hamba Allah telah mengepos gambar di facebook dimana kelihatan keluarga muslim makan di gerai yang jelas menjual BABI tetapi ditulis dalam dialek Kantonis iaitu SIOMAY CU-NYUK yang dijual di Mangga Dua, Jakarta.

Si penjual tidak pula memberitahu hal sebenar kepada pelanggan. Mungkin juga dia hanya pekerja yang tidak mengambil tahu maknanya atau memang tidak mahu memberitahu demi keuntungan. Mungkin juga silap si pelanggan yang makan sahaja tanpa bertanya apa maksudnya.

Aku yakin tak semua orang Indonesia (dan Malaysia) mengenal istilah BABI dalam Bahasa Cina atau bahasa lain. Cunyuk (ibunyikan Cii Yuuk) sendiri artinya Cu=babi Nyuk=daging, ini dari dialek Kantonis.

Berikut ini info dari halal corner tentang beberapa istilah lain yang merujuk pada Babi :

1. Charsiu
2. Cu Nyuk
3. Mu
4. Chasu/Yakibuta/Nibuta
5. B2 
6. Khinzir

Berikut beberapa maksud kata yang berkait dengan babi :

Cu = dalam dialek Kantonis bererti babi
Yuk/Nyuk = Daging, jadi Cu Yuk / Cu Nyuk = Daging babi
Cu = dialek Mandarin yang bererti babi
Rou = daging
Curou = Daging babi
Chasiu = Daging babi panggang (dialek Kantonis) 
Cha = Daging babi bahagian dada, Siu = panggang/bakar
Baikwat = porkribs

Semoga bermanfaat. Please share pos ini kepada kengkawan muslim ya.

 
Bukan babi sahaja haram dimakan, binatang halal jika tidak disembelih oleh orang Islam dengan nama Allah juga HARAM dimakan. Terima kasih kepada Bekti Hermawan kerana mewar-warkan hal ini.


***Dalam masyarakat majmuk yang ada di negara kita hari ini termasuk kehadiran ramai pendatang asing, berhati-hatilah. Yang bersongkok dan bertudung tak semestinya muslim. Jika berada di luar negara atau pedalaman dan sukar mendapat makanan halal, makan je sayur dan ikan. Amalkan makan untuk hidup waktu itu. Tak perlu kita kaji pinggan mangkuk dan kitchen utensils tu bekas apa selagi kita tak nampak. Bertanyalah kepada yang alim, bukan yang mentafsir dengan nafsu (tetapi kelihatan alim).

Halal itu lain.
Halal tapi geli-geleman nak makan itu lain pula.  


Post a Comment

1 Comments

  1. info yang bagus sekali., semoga kita semua dijauhi dari makanan yg haram., aminn

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.