My China Trip- Shanghai Day 2 | Scammed!!




My China Trip- Shanghai Day 2 | Scammed!! | Berjalan malam di Shanghai sudah maka kita pun nak mengulang Nanjing Road di siang hari pula. Dapatlah gambar thermometer tu siang dan malam.

Istimewanya berjalan seorang ni kita boleh bertukar plan sesuka hati, berjalan ikut kaki. Aku tak risau sangat sebab servis rangkaian Metro di sini sangat meluas. Selagi ada subway tak ada apa yang nak dirisaukan. Hari ni nak berjakan santai santai jek.
Aku berjalan sampai ke Peoples Square. Ada seorang perempuan ni minta tolong ambilkan gambar dengan 2 lagi kawan dia. Aku ok jer siap bagi arahan lagi begitu begini hahaa…. mestilah kita suka kalau orang kata kita pandai ambik gambar ye dok? Kita seronoklah juga sebab dia boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Dah berapa hari dah dok senyap jer... ada mulut pun susah benar nak bercakap.



 Mak pak jangan hilang akal pulak kat dalam ni hehe..


 Seronoknya ada baby... bergambar di Nanjing Road pedestrian walk

 
Dia kata dia orang Shanghai tapi kawan dia si B and C (lelaki) dari Suzhou. Dia ajak aku ke festival teh. Memula aku tak nak sebab kalau dah kata festival mestilah teh tu dijual mahal tapi dia ni very convincing. Dia kata dekat aje so aku pun ikutlah.
 
Yang bawa aku ni kawan dia si A yang dikatakan dari Suzhou. Tak ke pelik? Bila aku tunggu kawan dia yang lagi 2 orang tu dia kata takpe diorang tahu jalan. Eh?
 
Memacamlah kami berborak sambil berjalan tu. Dia kata ayah dia drive BMW mak dia pandu Honda. Bapaknya ada bisnes kononnya. Tanya pulak aku ada kereta apa. Nak aku jawab kang tahu ke dia Proton? Dia kata aku pun kaya jugak sebab pakai gelang emas. Perghh…merata dia memandang. Ko tak tahu mek, omeh murah kek Kualo Pilah. Nampak je dia padahal aku pakai kot berlengan panjang masa tu. Bila dia berjalan di  depan aku pun simpan gelang kahwin aku tu.
 
Kami berjalan agak jauh juga dan dia nampak my uneasiness so dia bagi reassurance tempat tu selamat bla bla bla. Jalan yang dia bawa tu less crowded, Henghe Road. Ada sebuah restoran muslim di situ tapi aku tak sure betul ke halal sebab ada gambar bir di signboard. Diam-diam aku simpan passport dalam poket seluar. Duit memang dah ada sikit. Kiranya apa-apa hal pun aku tak nak jadi PATI di China ni.
 
Logik ke festival takde orang berpusu-pusu? Sampai je di kedai tu ada seorang lelaki berpakaian tradisional membukakan pintu. B masuk dulu dan aku buat keputusan TAK NAK MASUK.

 
Lega.

 
Aku berjalan laju berpatah balik. Berjalan main agak-agak je, jumpa restoran muslim tu semula. Aku berjalan terus mengikut arus. Mesti pelancong China tu semua nak gi shopping kat Nanjing Lu kan? Ikut je diorang.

 
Ingat ye kawan-kawan kedai tu no 245, Beijing Road. Dia mungkin akan menipu tentang festival lain pulak.


Lahabau betul!
 

  

 

Post a Comment

0 Comments