My China Trip | Restoran Makanan Halal di Shanghai




My China Trip | Restoran Makanan Halal di Shanghai | 

Sambung lagi cerita Shanghai aku ni. Harap tak bosanlah ye. Ini tajuk penting, ada orang tak boleh hidup kalau tak dapat makan nasi sehari.
Oleh sebab aku berjalan kaki jadi jumpalah beberapa buah kedai halal yang tiada dalam list aku. Sebenarnya di kota besar China tak susah untuk mendapatkan makanan halal sebab jumlah umat islam yang ramai. Yang makan di restoran halal pun bukan semuanya muslim.
Ini restoran halal di Shanghai, tiga daripadanya di Nanjing Road. Najing Road ini ada west dan east. Yang aku beritahu ni di bahagian timur yang lebih meriah dengan kedai. West Nanjing Road dipenuhi dengan butik and branded store.
1) Berhadapan dengan Hotel Sofitel. Letaknya di tingkat 1.
2) Menghadap Hotel Sofitel, di sebelah kiri ada Restoran Amir. Nampak kelas sikit tak berani den nak masuk hahah.. karang kena zasss credit card pulak hehee
3) Keluar dari hotel Sofitel jalan ke kanan. Restoran halal tu kecil aje di lorong kanan yang kedua kot. Aku rasa Fujian Road, di bangunan sebelah kiri ada tulisan besar berlampu, "Spring".
 
4) Yang ini hasil bacaan aku. Restoran tu berada di belakang Seventh Heaven Hotel (yang ada termometer besar tu). Keluar dari SH Hotel ikut jalan sebelah kiri sampai jumpa simpang - not sure yang pertama atau kedua - yang ada traffic light, restoran dua tingkat tu di sebelah kiri.
5) Dalam perjalanan dari Chi Chen Hotel ada sebuah di bangunan yang bertentangan dengan Home Inn. Tak jauh dari Yuyuan Garden. Metro terdekat L10, L2 jauh sikit tapi boleh excercise kaki. Jarak Chi Chen Hotel ke Nanjing Road 20 minit berjalan kaki.
 

 
6) Berdekatan subway Xioanmen dekat Chi Chen Hotel tu pepagi ada orang Islam menjual roti tempayan. Satu manis satu jenis lagi berbijan. Makan sekeping kenyang weh.



 
7) Kalau nak jauh sikit boleh pergi ke restoran yang berhadapan (taklah betul betul opposite) dengan The Cube Hotel, Pudong. Naik Metro 5 yuan. Letaknya seberang jalan sebelah kiri sebelum The Cube Hotel.


 
Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati.
 
Enjoy Shanghai !!

Post a Comment

3 Comments

  1. hmm teringin gak nak pi. buat solo trip macam best :D

    ReplyDelete
  2. menarik ni..parking comment kat cni utk future reference ye :-)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsianya.. Nak tanya, semua restoran tersebut District apa ya?

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.