Kenapa kita perlu DEMAND respect di bulan Ramadhan?



Kenapa kita perlu DEMAND respect di bulan Ramadhan? | Assalamualaikum. Kecohlah sekarang ni kan yang bebudak sekolah kononnya kena minum di tandas dan minum air kencing sendiri. Aku tak nak percaya sangat benda viral ni. Being a mother myself aku faham ada anak yang boleh menyampaikan kata-kata guru dengan tepat dan ada juga hilang terus maksudnya, bergantung kepada umur dan tahap 'penghadaman' seseorang anak itu.



Lagi satu penyebab aku tak kuasa nak percaya ialah.... ingat tak kisah 'pelajar sekolah kena makan di bilik persalinan' yang viral dulu? Siapa yang buat kecoh? Sedangkan cikgu cikgi pun makan di situ buat sementara waktu. Semua hal pun nak di-viralkan. Eleh, aku dulu time rehat makan tepi longkang jek. Happy je kitorang makan bekalan memasing. Kengkawan yang sama-sama makan tepi longkang kat TKS tu ada yang jadi engineer, doktor, ada PHD, tukang jahit tersohor, home manager (ko mampu??). Tapi... kalau cikgu tu memang suruh bebudak minum air kencing elok disunatkan aje cikgu tu.
 
Aku agak orang sekarang stress cari duit. Stress dengan gst bagai. Stress kos hidup yang tinggi hingga hilang sense of humor. Itu satu bab.
 
Satu bab lagi, kenapa pula non muslim perlu menghormati kita di bulan Ramadhan kalau kita sendiri tak hormat agama kita? Nampak lambang salib yang dah berpuluh tahun terpacak pun nak piket. Kalau dia tetiba kata kat pokok di tanah kita ada tuhan dia tu lainlah ceritanya. Atau membuat rumah ibadat di tanah wakaf barulah layak kita berpiket. Kita yang patut pasakkan di hati anak kita islam itu penyuluh hidup. Bukan setakat hantar mengaji dan khatam quran dah rasa anak kita lengkap agamanya.
 
Aku bagi contohlah eh. Dua tahun lepas di bulan Ramadhan aku servis kereta di sebuah workshop milik Cina yang majoriti pekerjanya Cina. Mereka ni takdelah mimum depan kita sambil bekerja tu tapi seorang mekanik Melayu ni siap minum Milo bungkus. Aku tahu dia haus buat kerja berat dengan bahang panas. Tapi kenapa hisap rokok sekali??? dan, minum Milo? kenapa tak air kosong saja?
 
Pernah juga aku berulang-alik ke Hospital Tuanku Jaafar mendapatkan rawatan termasuk di bulan puasa. Appointment aku biasanya jam 9.30 pagi dan disebabkan susah dapat parking aku akan park kereta di bahagian bawah dan kena melalui bilik mayat untuk ke ward tertentu. Pukul 9 pagi lagi segelintir staf lelaki yang muslim yang lepak di situ menjinjing air dan makanan sambil tersengih. Macam takde harga diri. Allah...kitorang perempuan ni pun makan menyorok time period, itupun kalau lapar sangat. Baru pukul 9.00 jang! Buat malu je. Elok disimpan terus dalam kotak mayat tu. Kalau kita menjaga agama sendiri, orang lain pun akan respect dengan kita.
 
Lagi satu anak aku kata, ada airlah dalam bakul posmen tu! Haishh buat malu je dah lah baru pukul 10 pagi. Budak empat tahun pun boleh berpuasa penuh. Bebudak darjah satu pun sanggup berlapar untuk mendapat redha Allah. Bukan kita paksa pun.
 
Masa aku kerja dulu, kami tiada tempat rehat yang selesa dan terlindung dari pandangan pelanggan. Memanglah kita tak makan tapi kita nak rehat. Maybe to take a nap also because we woke up early morning. Tempat yang ada hanyalah di pantry office. So during the lunch time, my chinese officemate nak makan dan dia rasa serba salah sebab aku ada di situ. Eh sorry eh, sorry lah I nak makan, katanya. Aku cakap, makan je lah Jenny... tak heran pun.
 
Kita kena faham kenapa kita berpuasa. Orang makan depan kita ke... slurp slurp minum ke... kita tetap kena berpuasa. Sama-sama kita didik anak kita tujuan berpuasa supaya dia tak mudah digoda dengan cabaran-cabaran di bulan puasa ni. Sebenarnya kita kena ajar anak kita solat dulu. Bila dia istiqomah bersolat bermaksud dia takutkan Allah. Bila tahu Allah tu Maha Berkuasa dia akan rasa takut untuk berbuat jahat. Itu usaha kita.
 
Kita kena hormat agama dan diri kita dahulu. Time solat kita solat. Time puasa kita puasa. Negara bukan islam seperti Singapore tu tak ambil rasuah kenapa negara kita yang islam ni tinggi benar kadar rasuahnya??
 
Pakaian kita kena jaga juga. Yang pi pakai low cut tunjuk cleavage kat orang tu kenapa? Jangankan lelaki akupun asik terpandang je hahaah... Senang je cakap suruh lelaki pandang ke lain. Kalau dah sekeliling semua menunjukkan gunung dan lembah walau berjubah, payahlah.... Kesian lelaki mereka pun nak markah penuh juga. Kita ni senang dapat pahala, senyum kat suami dapat pahala, menyusukan anak dapat pahala, basuh kain dapat pahala. Orang lelaki kena keluar bekerja mencari rezeki untuk keluarga baru dapat pahala. Sekali keluar, naik LRT kena potong 10%, masuk office potong 20% (sebab banyak kali 'tertengok'), pergi pasar Ramadhan potong lagi 20%. Hari-hari kena diskaun penatlah. Setiap umat islam bersaudara, ingat tu. Jadi kenalah tegur-menegur.
 
Terlalu banyak prejudis agama dan bangsa sekarang ini. Nasihat aku, pertahankan agama kita, hormati agama orang lain.
 
 
 
 
 
 
 
 

Post a Comment

0 Comments