5 Hostel Popular di Kuala Lumpur



5 Hostel Popular di Kuala Lumpur | Sebagai seorang yang agak kerap berjalan pada masa ini, aku sedaya upaya akan cuba berjimat bab penginapan. Bila berjalan seorang atau berdua dengan si dia hotel berbintang bukanlah faktor utama dalam memilih penginapan. Yang penting selamat dan tandasnya bersih.

 
Di kota kosmopolitan Kuala Lumpur yang menerima pelbagai status pelancong, selain hotel hostel juga menjadi pilihan utama. Bukan sebab semua tetamu hostel itu golongan backpackers yang tak berduit tetapi mereka menyewa hostel kerana pelbagai sebab diantaranya:
 
1) Easy access to public transport seperti LRT, monorel, komuter, bas dan teksi.
2) Berdekatan restoran.
3) Berdekatan tarikan pelancongan, boleh berjalan kaki jer.
4) Mahu bergaul dengan pengembara yang lain dan bertukar pengalaman.
5) Sedang membuat kajian universiti dan perlu tinggal dengan lama.
6) Mahu bergaul dengan masyarakat setempat. To be with them we have to talk to them, eat like them, play with them and live like them.
 
Ada banyak hostel dan guesthouse yang bagus di Kuala Lumpur tetapi kali ini aku nak senaraikan 5 sahaja berdasarkan review daripada booking agents sites dan pengalaman sendiri. Yang lima ini pula berada di Chinatown, Bukit Bintang dan Bangsar di tengah Kuala Lumpur.

Here are 5 popular hostel and guesthouse in Kuala Lumpur: 
 
1) Suzie's KL Guesthouse
179, 1st Floor, Jalan Tun H.S Lee
55100 Kuala Lumpur
Tel : +603 20322821 / 20342281
Emel : suzie_guesthousekl@yahoo.com
www.suziesguesthousekl.com




 
Dubbed as "the backpackers Mecca" Suzie's recorded high occupancy rate all year round. Terletak di Jalan Tun H.S. Lee dan berhampiran Mariamman Temple, guesthouse/hostel ini menerima tetamu dari pelbagai negara melalui recommendation and good review. Malah ada yang tinggal sampai setahun. Aku pun kalau selesa dengan sesuatu tempat tu aku ketepikan sedikit kekurangannya.
 
Jalan Tun H.S. Lee ni dekat sangat dengan LRT Pasar Seni dan Jalan Panggung yang mempunyai bangunan lama tetapi lokasi hostel ini tak sesibuk Petaling Street. Kedai makan pun pukul 10 malam dah tutup.
 
Aku booked female room, agak kecil jugalah untuk 6 orang. Maklumlah yang travel tu sampai 2 minggu... faham sendirilah beg diorang macamana. Aku tak kisah sangat sebab boleh je solat kat luar bilik sebab kasut dah ditinggalkan kat bawah nun, tak boleh digunakan di dalam hostel. Nak dijadikan cerita owner hostel upgrade ke bilik untuk 2 orang. Bagus sangatlah kan, alhamdulillah. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari-cari.
 
Hostel ni diset lebih kurang macam study/research hostel so everyone tahu menjaga diri memasing. Tak bising sangat. The best part is, masa aku nak check-out 6.15 pagi tu staf Pakistan tu tengah baca Quran kat tangga. Allahu.... Masa nak ambil barang seminggu selepas tu staf yang lain pula sedang membaca surah-surah suci di situ juga. Hmmm aku senang di sini.

 
2) Raggae Mansion KL
 49-59, Jalan Tun H.S Lee, Kuala Lumpur.
 Tel : +603-2072 6877
 
 
Rooftop bar
 
Hostel dengan rekaan kolonial mengembalikan nostalgia ke zaman itu. Ia disetkan sebagai 'party hostel' bersesuaian dengan sasarannya untuk menarik golongan belia menginap di sana. Ada beberapa cawangan Raggae Mansion di Malaysia untuk menampung permintaan penginapan yang tinggi daripada pengembara dan pelancong berbajet sederhana.
 
Seperti kebanyakan hostel sekarang, setiap katil disediakan dengan 2 power point dan lampu bacaan di setiap katil. Senang nak caj handphone serentak dengan bateri kamera tak perlu bawa extension cable atau share dengan orang lain. Toiletteries, towel, blanket juga disediakan. Astro pun ada di private room.

Ini pesanan mereka:
**We do not accept online bookings from Malaysia, India and middle east countries. Bookings made and paid online by these countries shall not be refundable. We accept walk in check in only for these countries and it is subjected to the room availability.
 
 
3)  The Bodhi Lodge Guesthouse
No. 18A (1st Floor), Jalan Kemuja, Bangsar Utama, Kuala Lumpur
Tel : +60 16-641 6996




Guesthouse ini ada suasana rumah yang sesuai untuk pengembara yang dah lama tak balik rumah. Siapa tak rindu kat rumah sendiri weh. Hosnya yang peramah dan boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik memudahkan urusan. Harganya sewaannya juga murah dan dihubungkan dengan Star LRT, bas dan lebuhraya.


4) BackHome KL
30, Jalan Tun H.S. Lee, Kuala Lumpur
T: +603 2022 0788
E: info@backhome.com.my

http://backhome.com.my/




sumber gambar di sini






 

Hostel ini diklasifikasikan sebagai boutique hostel oleh pemiliknya dengan mengubahsuai enam buah kedai pejabat yang dibina di zaman kolonial untuk menjadi penginapan yang luas, selesa dan dihias secara kontemporari.

Sejak dibuka pada tahun 2009 Hostelworld telah meletakkannya sebagai nombor 1 di Malaysia, Top 3 di Asia dan Top 10 worldwide. Selain basic things yang disediakan, hostel ini juga menyediakan katil yang besar serta ruang legar yang terang dan berangin.

Nak try lah nanti.


5) Sahabat Guesthouse
 41, Jalan Sahabat, Off Tingkat Tong Shin, 50200  Kuala Lumpur, Malaysia
Tel : +603-2142 0689
info@sahabatguesthouse.com

sumber gambar di sini
 
sumber gambar di sini
 
Sahabat Guesthouse menawarkan satu pengalaman baru di tengah kotaraya kosmopolitan Kuala Lumpur. Ia sangat sesuai kepada pengembara yang mahukan kemeriahan warna-warni kota dan ketenangan dalam satu masa.

Lokasinya yang strategik di tengah-tengah Segitiga Emas Kuala Lumpur iaitu di Bukit Bintang memudahkan untuk aktiviti membeli-belah dan makan-makan. Bukan sahaja makanan tempatan yang pelbagai malahan selera luar negara.

Pemilik boutique guesthouse ini lebih mementingkan kualiti berbanding kualiti sebab itu hanya menyediakan 14 buah bilik lengkap dengan pendingin hawa dan bilik mandi di dalam. Free WiFi wajib ada lah kan... courtyard pun ada.

Sahabat Guesthouse telah menerima Certificate of Excellence empat tahun berturut-turut sejak 2011 dari Trip Advisor. Keselesaan penginapan dan great hospitality menjadikan guesthouse ini popular walaupun harganya bukanlah yang termurah di pasaran.

 
Notes :
1) Senarai hostel dan guesthouse ini tidak mengikut turutan tetapi berada dalam rating 80% keatas di dalam beberapa booking agents sites.

2) Most of the hostels in KL do not entertain local guest. Why? because.... err.. sorry, kena cari sendiri. But still ada cara untuk you stay di sana :-)

3) Walaupun kita boleh menunjukkan bukti booking hanya melalui handphone, elok juga kalau kita boleh bawa salinan yang bercetak. Manalah tahukan handphone kita kehabisan bateri pula masa tu. At least, simpanlah booking number.


 
 

Post a Comment

0 Comments