Kuala Lumpur Photography Festival 2014




Semenjak 18 tahun yang lalu PCP Publications tidak pernah gagal untuk mengadakan The Kuala Lumpur Photography Festival (KLPF) yang merupakan acara travel dan fotografi terhangat di Malaysia dan mungkin juga di Asia Tenggara.



Memandangkan pengembaraan dan fotografi saling berkait, setiap tahun kedua-dua kumpulan ini akan datang untuk mendengar seminar daripada the industry leaders, membuat networking, mencuba produk baru dan memenangi hadiah menarik dalam pertandingan yang diadakan. Malah sejak 2012 sebuah seksyen khas untuk peminat fotogafi telah diadakan. Seksyen ini dinamakan Free Independent Travel Exchange.

Program baru sering diperkenalkan malah untuk menambah nilai acara ini KLPF Photo-creator of the Year Award diperkenalkan.


Ini adalah kali pertama aku menghadiri festival fotografi yang besar begini. Ada banyak gambar dipamerkan kepada pengunjung dengan tema tertentu. Terlalu banyak yang menarik yang membuatkan diri ini terasa buruknya gambar aku... ishh..

Kalau dah traveller pun terlibat sama semestinya banyak gambar luar negara juga dipertontonkan. Sangat cantik okeh! Nak tengok gambar kena spend masa lelama which aku tak berkemampuan waktu itu sebab nak jemput anak balik pukul 12 tengahari. Iolls pergi masa opening hari Jumaat, berkejar-kejar nak balik nasib baik ada hamba Allah sudi tumpangkan sampai Seremban. Nasib baik juga dia hantar sampai tempat parking kereta dibuatnya dicicirkan aku tepi highway, nanges!

Barangan fotografi terbaru turut diberi cuba kepada penggemarnya. Ada banyak brand tapi Canon kat mana..? Canon kat mana..??

Pada hari kedua dan ketiga diadakan banyak photography talk oleh mereka yang terbaik dan terkenal di dalam bidang ini seperti:

Shamshahrin Samsudin...a newswire photographer- How we create the photo
Aqmal Hadee Shapee "Morpheuse"- How to create a compelling black and white potrait
Kong Yuk Loong- Writing my travel diary through photography
Dev Lee- Conceptual photography
Amril Izan- Construction of a landscape image- A complete workflow from capture to upload
Ibrahim Haji Ngah Ahmad- Photography and activism, how it can be collaborating
Alex Ng- Documentary photography
dan ramai lagi.

Each speaker hanya diberi masa setengah jam. Mana cukup 30 minit dahlah tajuk dan penceramahnya hebat-hebat belaka. Mengikut pengalaman ada banyak pertanyaan daripada orang yang tak tahu apa-apa macam aku. Kena mendengar sahajalah nampaknya...mulut kasi diam.


Pertunjukan membuat kraftangan dari orang asli suku Mah Meri

I want to go to Thailand....again!

Booth Tourism Thailand paling happening siap dengan demontrasi melukis di payung. Aku suka muzik iringan penari ni, rasa macam nak menari sekali pulak heheh.. 'Orang tersebut' tak reply lagi kat mana nak dapat cd lagu ni.

Bang ! bang!

Yang aku nak puji majlis anjuran syarikat cina ni, majlisnya sangat ringkas, padat dan props untuk upacara pelancaran majlis cheapo aje. Yang penting maksud tercapai. Walaupun ada vip (jurugambar tersohor dari luar negara) mereka makan nasi lemak/bihun/kueh dalam bekas polisterin di bilik yang sama dengan kami. Okaylah orang cina memang pandai cari duit dan jimat duit. Eh, ada orang tapau kueh la muahahaha...

Kuala Lumpur Photography Festival/FITE is organised by PCP Publications – the publisher for photography and travel magazines – Photo Creator, Advanced Images, Fotografika, Travelmate and Travelution. Diantara majalah keluaran mereka ialah Fotografika (Bahasa Melayu), Travelution, Advance Images Photography dan yang lain-lain tu berbahasa cina. Tak tau den tajuk ea.


See you in KLPF October 9-11 2015  !

Post a Comment

0 Comments