Hidangan Istimewa Baba Nyonya di Melaka Nyonya Village



Semasa pemerintahan dinasti Ming bermulalah pergerakan keluar para pedagang Cina ke Tanah Melayu. Mereka membawa barangan seperti tembikar dan rempah untuk diniagakan di sini. Mereka singgah agak lama di 'Malaqa' untuk menunggu perubahan angin monsoon supaya dapat pulang dengan selamat ke tanah besar China.


Perasaan sunyi berjauhan dengan keluarga menyebabkan mereka berkahwin dengan wanita Melayu tempatan. Aku ada ceritakannya di sini. Di zaman tu mana ada whatapps dan skype, sure sangat sedih dan rindu berjauhan daripada keluarga tercinta. Pedagang dari daerah Fujian yang telah berkahwin ini kemudiannya dipanggil Baba manakala isterinya pula Nyonya. Mereka juga digelar cina peranakan. Perkahwinan diantara dua bangsa berlainan negara ini membuatkan budaya masing-masing mempengaruhi antara satu sama lain di dalam kehidupan berkeluarga. Dari segi percakapan, pakaian dan makanan mereka banyak dipengaruhi oleh bangsa Melayu.

Aku tak pasti sama ada restoran masakan Nyonya ada atau tidak di Seremban tetapi kesempatan untuk merasai hidangan istimewa Baba Nyonya di Melaka Nyonya Village terkenang-kenang hingga kini. Terima kasih banyak-banyak kepada Santai Travel dan Tourism Melaka. Dengan hiasan dalaman yang menarik pasti membuatkan orang yang lalu lalang teruja untuk menjamu selera di sini. Dengan menggunakan tagline Malaysia's next tourism frontier, mereka bersungguh-sungguh menjaga kualiti makanan dan persembahan.
 
Menarik kan?

Persembahan tarian mengiringi pelanggan yang menjamu selera. Cantik cantik baju kebayanya korang...

Nampak tak alamat kat belakang tu? 

Punyalah banyak makanan yang dihidang sampai tak tahu mana yang nak dicapai dahulu. Semua sedap! Seeloknya kita datang beramai-ramai supaya dapat mencuba berbagai jenis makanan di sini. Makanan Nyonya adalah gabungan bahan masakan Cina dan rempah-ratus Melayu yang menghasilkan makanan yang beraroma, pedas dan berherba.


Makanan asli Nyonya termasuk laksa, otak-otak, ayam buah keluak, bak chang, cendol, ayam kapitan dan sebagainya.

Dapurya pun aku terjah hahahaa...

Kepada yang ingin mencuba boleh pergi ke...

Melaka Nyonya Village
178, Jalan Parameswara
75000 Melaka
Malaysia.
Tel : 606 2831178
Faks : 606 2831176
Emel : info@babanyonyamelaka.com
website : www.babanyonyamelaka.com

Post a Comment

0 Comments