Tanjung Piai | The southernmost tip of mainland asia



Seperti yang pernah aku khabarkan sebelum ini, lawatan ke Johor made me very exited sebab sepanjang hidup aku cuma pernah ke sampai Rengit sahaja. Itupun bukan atas tujuan melancong. Banyak tempat yang akan aku ceritakan sebagai panduan anda, step by step lah ye.... banyak bona tak dayo akak nak buek copek copek. Dahlah laptop aku ni kekadang tu lembap ya amat. Meragam macam datang bulan!



Perasaan ingin ke Tanjung Piai the southernmost tip of mainland asia atau titik paling selatan benua asia muncul selepas kawan aku update gambar mereka sekeluarga ke sini beberapa tahun lalu. Selain itu aku dah pernah ke Tanjung Simpang Mengayau di Kudat yang mana merupakan titik paling atas Malaysia. Ke utara sudah ke selatan pulaklah kan?
 
Pemandangan di waktu matahari jatuh sangat indah di sini. Duduk relaks sambil melihat kapal lalu dan berlabuh sebelum masuk ke Pelabuhan Tanjung Pelepas mengingatkan kepada putaran hidup diri sendiri.Paling bagus datang ke sini pada waktu pagi atau petang untuk mengelakkan kepanasan melampau di tengah hari.




 
Berhati-hati di waktu senja, manalah tahu terserempak dengan ular kapak. Dia nak halau ko balik je tu...kambing pun balik ke kandang bila dah senja khennn...

Taman negara Tanjung Piai berkeluasan 962 hektar dengan 526 hektar kawasan pantai paya bakau. Kawasan pesisir pantai yang bersempadan dengan Selat Melaka adalah sepanjang 8km. Selat yang paling sibuk di dunia iaitu Selat Melaka melalui kawasan ini. Oh yeah, we have many of 'the world' status.Menurut Wetland International, Johor memegang rekod mempunyai 28.7% hutan paya bakau di semenanjung Malaysia (27,722 hektar) ataupun 4.7% keseluruhan jumlah paya bakau yang terdapat di Malaysia. Diselia oleh Johor National Parks Corporation, digazetkan sebagai tapak RAMSAR yang ke 1289 pada Januari 2003.

Hutan ini merupakan kawasan perlindungan kepada beberapa spesis monyet, burung (sesetengahnya jarang dilihat) dan burung hijrah yang menjadikannya kawasan penempatan sementara sebelum meneruskan perjalanan ke negara lain. Di dalam selut pun ada hidupan yang lain seperti ketam, udang, ikan dan sebagainya. Aku ada ternampak ikan belacak/tembakul hari tu. Elok bawa anak-anak ke sini untuk mereka lebih memahami keadaan geografi negara sendiri. Kalau duduk aje dalam kelas bosan juga. Kami yang jauh ni pun dah sampai takkan hangpa di Johor sendiri takmo pi kot?

Kapal berlabuh sementara menunggu giliran masuk ke perlabuhan. Berlabuh di laut pun kena bayar parking heheh..

Bangga dan puas hati dah sampai sini!

Bagaimana nak ke sini dari arah Kuala Lumpur?
Sila keluar di tol Simpang Renggam dan ambil arah Pontian/Benut kemudian ikut sajalah signboard mengarah ke Tanjung Piai. Sonang yo lah! Lolap mato pun sampai.

Bagaimana nak ke sini dari arah Johor Bahru?
Anda perlu menggunakan highway Skudai menghala ke Pontian/Pontian Kecil. Bila tiba di Pekan Nenas belok kiri di Sri Bunian, ikut jalan kampung dan belok kanan di Jalan Tenggayun. Tak jauh mana pun...75km sahaja dari JB.

Melalui jalan kampung ke sini aku nampak jalannya macam lebih rendah dari laut. Tak banjir ke masa air pasang besar?

Kami sampai ketika air surut so pemandangan agak sadis sikitlah dengan sampah sarap yang tersangkut di akar bakau. Bilalah nak berubah sikap manusia ni? haishhh... Tak ada ke sense of belonging kepada negara sendiri? Tak merdeka lagi ke pemikiran kita? (sentap).

If you need further details kindly contact the right person:

Tanjung Piai National Park
82030 Mukim Serkat
Pontian, Johor, Malaysia.
Tel : 07-6969712
Emel : jnpc@johorpark.com

Visiting hours : 9am-5pm except Monday

Post a Comment

0 Comments